۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • تجزیه عراق، نقشه لابی های صهیونیستی برای بی ثبات کردن خاورمیانه است

تجزیه عراق، نقشه لابی های صهیونیستی برای بی ثبات کردن خاورمیانه است

  • ۵ مهر ۱۳۹۶
  • ۴۳۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان :ایزابل کوتانپر پژوهشگر و حقوقدان فرانسوی در گفتگوی اختصاصی با کورد هوال در تحلیل خود پیرامون موضوع همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق گفت: در حال حاضر یک نوع بازی قدرت های بزرگ برای تقسیم و تغییر مرزهای کنونی وجود دارد. نکته دوم این که به عقیده من این نقشه لابی های صهیونیست جهت بی ثبات کردن طولانی مدت خاورمیانه و بویژه عراق است تا بتوانند در راستای منافع خود تحولات منطقه را کنترل کنند.
این حقوقدان فرانسوی افزود: حاکمیت واقعی ملت ها خیلی مهم است و می دانیم کردها سال ها مبارزه کرده اند اما بایستی به منافع واقعی خود فکر کنند و بدانند آمریکا به دنبال آن است تا از نیروهای کرد در جهت منافع خود استفاده ابزاری کند. مثلا آمریکا در مبارزه علیه داعش از آنها استفاده ابزاری می کند. بطور کلی. هدف غرب این است که جای پای خود را در مناطق کردنشین باز کنند و جنگ در منطقه را هدایت نمایند. کردها هم باید این را درک کنند.
خانم ایزابل کوتانپر درباره موضوع ترکیه در قبال همه پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: در صورت اصرار بر اجرای پروژه رفراندوم ، این پروژه در تضاد با منافع ترکیه و سیاست های آنکارا در قبال کُردها است و طبیعی خواهد بود که ترکیه به شدت در مقابل این پروژه ایستادگی کند. نکته جالب این است که ترکیه طی مدت طولانی به یکی از هم پیمانان غرب تبدیل شده و غربی ها در راستای منافع خود از این کشور حمایت می کردند اما پروژه رفراندوم و جدایی اقلیم کردستان از عراق در جهت خلاف این هم پیمانی قرار دارد. شاید کشورهای غربی می خواهند یک هم پیمان دیگر هم در منطقه ایجاد کنند.
ایزابل کوتانپر با اشاره به تعطیلی پارلمان اقلیم کردستان و سرکوب منتقدان در اقلیم و همزمان طرح ادعای همه پرسی و استقلال گفت: کلمه دیکتاتور همیشه برای غرب چنین تعریف نشده که فقط منافع مردم را در نظر بگیرند. نمونه رفتار آمریکا در قبال عربستان سعودی مثال بارز آن است. رژیم های متعددی هستند که سال های سال مردم را محصور کرده اند اما با غرب هم روابط خوبی داشته اند لیبی هم نمونه دیگری است. بنابراین این کلمه متناسب با تحول منافع تغییر می کند.
غرب برای تحمیل حکومت خود بر همه دنیا از این عنوان نیز سو استفاده می کند. از ابزارهای مختلف و به ویژه شورای امنیت جهت هموار کردن راه استفاده می کند. رژیم های دیکتاتور مخالفان را قبول ندارند و طبیعتا از عناوین مختلفی مانند همه برادریم و فرقی نداریم و … استفاده می کنند. در مورد عراق هم دیدیم از کجا به کجا رساندند. همان همپیمانی که از او برای حمله به ایران استفاده کردند را دیدیم به کجا رساندند. اکنون هم می خواهند بازی را به صورتی دیگر در این منطقه از عراق (اقلیم کردستان) تکرار نمایند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین