۹ فروردین ۱۴۰۳

تجارت سیاه گروه تروریستی پ.ک.ک/پژاک (۶)

  • ۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۳۰۴ بازدید
  • ۰

به گفته مدیر کلینیک آناتولی تنها نهاد خصوصی کشور و متخصص در حوزه بررسی سموم ناشی از مواد مخدر، ۱۰ درصد معتادان ترکیه بین ۱۰ الی ۱۴ سال دارند و ۴۰ درصد نیز بین ۱۴ الی ۱۸ سال هستند.
به گزارش انجمن بی تاوان، چند سال قبل در جاده آنکارا، لاشه پاره پاره شده یک مرسدس بنز زرهی نشان می‌داد تصادفی بسیار شدید داشته است. یک نماینده حزب راه راست و در عین حال رئیس یک قبیله کرد و طرفدار حکومت و همچنین معاون سابق پلیس استانبول و یک فرد مافیای تحت تعقیب پلیس بین‌الملل سوار بر این بنز بودند. این تصادف در نزدیکی بورسا در غرب ترکیه رخ داد و یک شوک سیاسی واقعی در کشور به پا کرد.

دیگر روزی نیست که یک تصادف یادآور قاچاق و استفاده از مواد روانگردان نشود. کشور ترکیه که گذرگاه سنتی عبور مواد مخدر است، خودش نیز به بازاری برای این پودر سفید تبدیل شده و مصرف آن چند برابر شده است. فروشندگان مواد مخدر برای ایجاد سریع یک طبقه جدید مصرف کننده به مدارس روی آورده‌اند که در این محیط هر واحد آن حدود ۲۰ فرانک فروخته می‌شود.

فقط در سال ۱۹۹۵ تعداد ۱۸ مورد مرگ به خاطر استفاده بیش از حد از مواد ثبت شد. از آغاز سال نیز این موارد به ۲۰۰ مورد رسیده است.

به گفته دکتر بیازیورک مدیر کلینیک آناتولی تنها نهاد خصوصی کشور و متخصص در حوزه بررسی سموم ناشی از مواد مخدر، ۱۰ درصد معتادان ترکیه بین ۱۰ الی ۱۴ سال دارند و ۴۰ درصد نیز بین ۱۴ الی ۱۸ سال هستند.

مسئله مواد مخدر با مساله کردستان ترکیه ارتباطی تنگاتنگ دارد. محمد آلتان، استاد اقتصاد و سردبیر روزنامه صباح، می‌گوید: می‌توان این سوال را پرسید، آیا همیشگی بودن و ادامه مسئله جنوب شرق ترکیه به دلیل یک مسئله واقعاً کردی است یا نه فقط به دلیل منافع قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر است.

ارتش ترکیه از سال ۱۹۹۳ برای قطع دسترسی گریلاها (اعضای مسلح پ.ک.ک) به روستاها، حدود ۳ هزار روستای کرد را از سکنه خالی کرد و مردمان آنها را در قالب مجموعه‌هایی در مکان‌های دیگر اسکان داد.

یک سیستم غیرنظامیان همکار دولت نیز از بعضی قبایل تشکیل شد که از دولت حقوق می‌گیرند و همراه «تیم‌های ویژه» یعنی یک واحد پلیس مستقل با حقوق بسیار بالا ایجاد شد. تبدیل دهقانان به افرادی حقوق بگیر و دادن اختیار تام به پلیس‌هایی که بیشتر به خاطر پول انگیزه دارند یک بازی ریسک دار بود.

یک کمیسیون پارلمانی که در مورد یک سری قتل‌های نامعلوم در جنوب شرقی تحقیق می‌کرد اعلام داشت که متوجه شده‌اند اعضای مسلح پ.ک.ک موسوم به گریلا در زمینه قاچاق مواد مخدر فعال هستند.

همچنین، دو باند مرکب از افسران ارتش و «محافظان کرد روستا» متلاشی شدند. بر اساس نتایج یک کمیسیون اعزامی توسط حزب جمهوریخواه خلق (CHP)، مثلث یوکسک اوا-حاکاری-وان، فعالترین مسیر قاچاق مواد مخدر است.

این منطقه تا سال ۱۹۹۳ تحت کنترل سازمان جدایی طلب پ.ک.ک بود و سپس تحت کنترل شبه نظامیان وابسته به دولت قرار گرفت. گزارش ارائه شده توسط حزب جمهوریخواه خلق نشان می‌دهد از خودروها و افراد نظامی نیز برای انتقال کالای قاچاق استفاده شده است. این بدان معنا نیست که اعضای مسلح پ.ک.ک از این قاچاق بهره مند نمی‌شوند.

وزیر دفاع ترکیه تخمین می‌زد که گروه پ.ک.ک هر سال ۱۲ میلیارد فرانک از فروش و قاچاق مواد مخدر کسب می‌کند. انحصار این فعالیت فقط در دست گروه پ.ک.ک قرار ندارد. «دوغو پرینچک» رئیس حزب کوچک کارگران سابق/حزب وطن کنونی می‌گوید: براساس یک گزارش مخفی دولت، یک باند سازماندهی شده و تخصصی قاچاق مواد مخدر با تکیه بر افسران سابق راست افراطی وجود دارد. اعضای این سازمان گذرنامه دیپلماتیک و کارت پلیس دارند.

طبق این گزارش، «محمد آغاز» وزیر سابق کشور زمانی که رئیس نیروهای امنیتی بود با آنها گفت‌وگو کرده بود. وی پس از افشاگری‌ها ناچار شد استعفا دهد.

نگاهی به برخی از اخبار در مورد تجارت مواد مخدر و حواشی خطرناک آن در ترکیه توسط گروه تروریستی پ.ک.ک نشان می‌دهد که ترکیه خود اولین قربانی این تجارت سیاه است:

-«ناشر ژئوپولیتیک مواد مخدر» در گزارش ماهانه خود خاطر نشان می‌کند بیشترین میزان ضبط مواد مخدر تاکنون ۴۲ کیلو هروئین است که ۱۲ دسامبر ۱۹۹۶ در مجارستان و از یک خودروی ترک متعلق به یک شرکت خط توروس بود. قاچاقچیان تبعه ترکیه علنی ساختند که “کرد” هستند و شدیداً مظنون به داشتن رابطه با گروه پ.ک.ک بودند.

همچنین، این گزارش پرونده یک تبعه رومانی را ذکر کرد که در سپتامبر ۱۹۹۵ توسط پلیس ترکیه با دوکیلو هروئین دستگیر شد و اعتراف کرده از یک طرف موادمخدر و از طرف دیگر نیز مواد منفجره برای گروه پ.ک.ک منتقل می‌کرد.

همان گزارش خاطرنشان می‌سازد که ۶۵% مواد مخدر ضبط شده توسط افسران گمرک رومانی در ماشین‌های مسافران صورت می‌گیرد و کردهای فعال در هر نوع ضبط مواد مخدر به یک شرکت تبعه ترکیه تعلق دارند (نشریه مواد مخدر، شماره ۶۵، مارس ۱۹۹۷).

استفاده از درآمد مواد مخدر برای تأمین هزینه‌‌های سلاح و تجهیزات برای جنگ با ترکیه، مهمترین دلیل اشتغال پ.ک.ک به تجارت مواد مخدر را تشکیل می‌دهد، اما خود این تجارت به تنهایی هزینه‌های زیادی را برای ترکیه در بر داشته است.

-گروه پ.ک.ک جنگ خود علیه ترکیه را با اخاذی و فروش هروئین تامین می‌کند و طبق منابع اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا، این گروه مسئول ۴۰% هروئین فروشی در اتحادیه اروپاست…”(هفته نامه بریتانیایی”د اسپکتور” شماره ۲۸ نوامبر تا ۵ دسامبر ۱۹۹۸).

-حین عملیات ژاندارمری ترکیه دو نفر به دلیل داشتن ۴۸ کیلوگرم حشیش دستگیر شدند و معلوم شد در قاچاق مواد برای پ.ک.ک کار می‌کنند.

– روز ۲۱ اوت ۱۹۹۸، ژاندارمری ترکیه دو نفر را به دلیل داشتن ۱۵۰ کیلو گرم حشیش و مقدار قابل توجهی بذر مواد و چندین نوع ماده کشت مواد دستگیر کرد. پلیس همچنین اسناد پ ک ک و دو سلاح خودکار بدون مجوز را همراه او ضبط کرد.

-پلیس دیاربکر با انجام یک عملیات علیه پ ک ک در روز ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۴ سه نفر را با ۸۰ کیلوگرم حشیش و تعدادی اسناد پ ک ک، یک سلاح و پلاک‌های متعلق به جبهه ملی آزادیبخش کردستان وابسته به پ ک ک دستگیر کرد.

آنها اعتراف کردند پ ک ک دستور داده مواد مخدر را بفروشند و در قبال آن سلاح گرم و مواد غذایی تهیه کنند. به ویژه معلوم شد این سه نفر قبلاً با راکت انداز به یک مقر پلیس در لیجه در روز ۲۹ ژوئن ۱۹۹۴ و به محل سکونت والی دیاربکر در ۱۶ ژانویه ۱۹۹۴ و یک گشت نیروهای امنیتی حمله کرده بودند.

-هفت نفر در روز ۲۳ مارس ۱۹۹۴ در منطقه جزیره به دلیل داشتن ۳۹۸٫۵ کیلوگرم هروئین دستگیر شدند و اعتراف کردند قاچاق را به نام پ ک ک انجام می‌دهند.

-یک هوادار دیگر پ ک ک در وان توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شد و آنیدریک اسید(مواد اولیه ساخت مواد مخدر صنعتی) همراه خود داشت و معلوم شد قبلاً به دلیل حمایت لجیستیک از پ ک ک دستگیر شده بود.

-پلیس ترکیه مدارک غیرقابل انکاری دارد که نشان می‌دهد شبه نظامیان پ ک ک در مرز ترکیه و ایران از قاچاقچیان مواد مخدر “مالیات و پول اخاذی” می‌گیرند.

– یک عضو پ ک ک در یکم سپتامبر ۱۹۹۳ همراه ۱۳٫۵ کیلوگرم هروئین دستگیر شد و اعتراف کرد برای پ ک ک کار می‌کند و به عنوان قاچاقچی مواد مخدر ۳۰ درصد درآمد خود را به پ ک ک می‌دهد.

-یک عضو پ ک ک روز ۳ ژوئیه سال ۱۹۹۳ به دلیل فعالیت‌های تروریستی پ ک ک زندانی و سپس روز ۲۰ اکتبر همان سال آزاد شد و دلیل آن نیز به همراه داشتن ۳۶ کیلوگرم هروئین و ۱۴۰ کیلو مواد اولیه با هدف تولید مواد مخدر بود.

-یک عضو دیگر پ ک ک که به ۶ سال زندان محکوم شد، اعتراف کرد که مسئول روابط سازمان پ ک ک و قاچاقچیان بود.

-یک تبعه دیگر ترکیه تایید کرده است و پلیس استانبول او را به دلیل داشتن ۱۱۷ کیلو گرم حشیش دستگیر کرد و معلوم شد وی در حمله پ ک ک به کنسولگری ترکیه در فرانکفورت در ۱۱ مارس ۱۹۹۲ شرکت کرده است.

-یک کرد دیگر تبعه ترکیه در ماه ژوئیه ۱۹۹۴ دستگیر شد و اعتراف کرد در قاچاق مواد مخدر برای کسب پول لازم جهت فعالیت‌های پ ک ک فعال بوده است. پلیس در ادامه تحقیق توانست از اعضای دیگری از پ ک ک نیز بازجویی کند.

-روز یکم اوت سال ۱۹۹۴ یک عضو پ ک ک در دیاربکر با ۲ کیلوگرم هروئین دستگیر شد و اعتراف کرد، هروئین را برای پ ک ک می‌فروخت. وی به ویژه اعلام کرد اعضای پ ک ک مواد مخدر را کشت می‌کنند و محل کشت را نیز لو داد. تحقیقات سبب شد تا ۱۲۰ هزار بذر کشت مواد مخدر در دهستان دبیک کشف شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *