۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • تبانی بارزانی حامی تروریسم پ.ک.ک و پژاک با آمریکا با اعتراض شدید ایران و عراق مواجه شد

تبانی بارزانی حامی تروریسم پ.ک.ک و پژاک با آمریکا با اعتراض شدید ایران و عراق مواجه شد

  • ۶ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۷۰ بازدید
  • ۰

در حالی که گفته می شد آمریکا با دولت منطقه ای شمال عراق قرارداد محرمانه امضا کرده است، این اقدام با واکنش دولت های عراق و ایران مواجه شد.

به گزارش انجمن بی تاوان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر توافق محرمانه دولت اقلیم شمال عراق و آمریکا گفت: این توافق بر اساس روابط حسن همجواری بین دولت‌های ایران و عراق و همچنین بر اساس توافقنامه امنیتی بین دو کشور است. ما از دولت عراق انتظار داریم در همین چارچوب عمل کند و گفت: هم دولت عراق و هم مقامات اقلیم کردستان باید مسئولانه عمل کنند و به حفظ سیاست همسایگی در روابط با ایران پایبند باشند.

“ما هرگز به دولت آمریکا اعتماد نکردیم”

این سخنگو گفت: ما هرگز به دولت آمریکا اعتماد نکرده و نخواهیم کرد زیرا روابط خود را برای ایجاد تنش بین کشورها انجام می دهد. دولت عراق قطعاً این موضوع را روشن خواهد کرد و مقامات منطقه نیز باید در این مورد اظهار نظر کنند.»

درخواست ایران پس از آن مطرح می شود که رسانه های عراقی گزارش دادند که ایالات متحده اخیراً یک قرارداد تسلیحاتی محرمانه با دولت منطقه ای شمال عراق امضا کرده است تا بدون موافقت دولت مرکزی عراق، تسلیحاتی مانند سامانه های پدافند هوایی به این منطقه عرضه کند.

پایگاه خبری المعلومه عراق گزارش داد که آمریکا با توافقی که بدون مشارکت دولت مرکزی عراق امضا شد، فروش سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته به دولت منطقه را تایید کرد و اعلام کرد که این وضعیت ناقض قوانین بین‌المللی و موازین دیپلماتیک است.

نگرانی های عراق و ایران افزایش می یابد

جاسم الموسوی، نماینده مجلس عراق، گفت که این اقدام ناقض قوانین بین‌المللی است و هیچ دولت منطقه‌ای حق ندارد مستقیماً با استان‌های دور از دولت فدرال برخورد کند.

این اقدام آمریکا علاوه بر نارضایتی در عراق، نگرانی‌هایی را در ایران نسبت به مواضع قبلی آمریکا در حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب کرد ایرانی در عراق ایجاد کرده است.

از سپتامبر سال گذشته، ایران چندین بار این گروه ها را در شمال عراق هدف قرار داده است. ایران و عراق اخیراً توافقنامه ای امنیتی امضا کردند که دولت فدرال عراق را موظف می کند تا از فعالیت این گروه ها جلوگیری کند.

در حالی که ایران و دولت عراق منتظر اعلام هستند از ترکیه خبری نیست

این گروه ها منبع اختلاف بین ایران و عراق بوده اند. پناهنده مسلح بودن نشان می دهد که گروه های مستقر در آنجا پناهنده نیستند، بلکه دارای ویژگی های تروریستی و انگیزه های تفرقه انگیز هستند. کنعانی گفت: ما از دولت عراق و مقامات منطقه ای انتظار داریم نگرانی ها و تهدیدها را حل کنند.

از سوی دیگر، در حالی که دولت های ایران و عراق خواستار توضیح از اداره منطقه بودند، نکته قابل توجه عدم مشارکت ترکیه در این زمینه بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین