۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • تایمز:کشته شدگان در جریان درگیری ارتش ترکیه و گروه «پ.ک.ک»مخفیانه دفن می شوند

تایمز:کشته شدگان در جریان درگیری ارتش ترکیه و گروه «پ.ک.ک»مخفیانه دفن می شوند

  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
  • ۳۶۱ بازدید
  • ۰

روزنامه تایمز در گزارشی با اشاره به درگیری میان ارتش ترکیه و پیکارجویان گروه «پ ک ک» نوشت: کشته شدگان این جنگ پنهان، در قبرستان های بی نام و نشان دفن می شوند.
سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :«حنا اسمیت» خبرنگار اعزامی تایمز به ترکیه در این گزارش که روز شنبه در این روزنامه منتشر شد، نوشت: خاک قبرستان تازه بود. ۱۴ خاک برآمده که با سنگ های رویشان از هم جدا شده بودند، قبر افراد را مشخص می کرد. طول آخرین قبر کمتر از یک متر بود که به نظر می رسید مربوط به یک کودک است.
وی افزود: حتی آوارگانی که در اردوگاه نزدیک به این قبرستان زندگی می کردند از هویت مردگان خبر نداشتند. حسن ۵۲ ساله می گفت: «یک هفته پیش ارتش آمد و زمین را کند. اجساد را در آن انداخت و آن را پوشاند. فکر می کنم آنها پیکارجویان پ.ک.ک باشند.»
این خبرنگار انگلیسی نوشت: از آغاز مجدد درگیری ها میان شبه نظامیان کرد موسوم به «پ.ک.ک» و دولت ترکیه، یک سال می گذرد و تاکنون ۲ هزار تن کشته شده اند. این درحالی است که هیچ نشانی وجود ندارد که این جنگ فروکش خواهد کرد.
وی ادامه داد: ۵۰۰ تن از سربازان ترکیه که در جریان این مناقشه جانشان را از دست دادند، با احترام فراوان از سوی دولت ترکیه خاکسپاری شدند و تلویزیون دولتی از آنها به عنوان «شهید» یاد می کند.
خانم اسمیت افزود: ‘پ ک ک’، ادعا می کند که صدها تن از غیرنظامیان در جریان این مناقشه کشته شده اند. اما دولت ترکیه همه آنها را تروریست می خواند.
وی افزود: استان «شرناق» ( Sirnak ) در مرز عراق و سوریه است که مدتهاست مقر اصلی پ.ک.ک است. سال گذشته پس از آنکه آتش بس دو ساله شکسته شد این منطقه بار دیگر شاهد خون و خون ریزی گردید.
این نویسنده انگلیسی ادامه داد: در اواسط ماه مارس شهر شرناق ( مرکز استان شرناق ) به حالت حکومت نظامی درآمد و تمام ۶۵ هزار ساکنینش از خانه هایشان فرار کردند.
وی نوشت: اکنون ۳ هزار تن از آنها در کمپ هایی که نزدیک به یک گورستان است زندگی می کنند. افرادی که پیشتر به عنوان کارمند شهرداری و یا بازرگان در شرناق فعالیت می کردند و حالا در میان مناقشه شبه نظامیان پ.ک.ک و ارتش ترکیه گرفتار شده اند.
اسمیت نوشت: فیصل اوزسم، ۳۴ ساله گفت: سال گذشته ‘پ ک ک’ به شرناق آمد و تلاش کرد تا جوانان را شستشوی مغزی دهد. در این میان برادر من نیز به گروه آنها پیوست.
این نویسنده انگلیسی ادامه داد: فیصل از احتمال دیدن برادرش و یا بازگشت به خانه اش در شرناق نا امید است. او می گوید: آخرین باری که از او خبری را شنیدیم مربوط به یک ماه پیش است. تاکنون دو بار برای شناسایی جسدش به بیمارستان رفته ایم اما هیچ کدام از آنها جسد برادر من نبود.
خبرنگار تایمز نوشت: هفته گذشته دولت ترکیه اعلام کرد که عملیات جنگی در شرناق به پایان رسیده و مردم می توانند به خانه هایشان بازگردند. این در حالی است که این شهر همچنان حالت نظامی دارد و در خیابان ها ایست های بازرسی جاری است.
وی ادامه داد: ماشین های ارتشی همچنان در سطح شهر در تردد هستند و هنوز کسی نمی داند که چه زمانی می توان به خانه ها بازگشت.
اسمیت نوشت: یک سخنگوی دولت ترکیه می گوید که دولت از مردمی که در جریان ناآرامی های شهر شرناق از خانه شان فرار کردند، حمایت می کند.
وی به نقل از این مقام ترک افزود: چنانچه قبرستان هایی وجود دارد، مربوط به گروهک «پ ک ک» است که از آن برای مظلوم نمایی خود استفاده می کنند.
این نویسنده انگلیسی نوشت: گروه «پ ک ک» مدعی است که طرفداران زیادی در شرق ترکیه دارد. این در حالی است که مردم این منطقه از رویکرد دولت و اقدامات نظامی پ ک ک به ستوه آمده اند.
اسمیت به نقل از ازسوم نوشت: «پ.ک.ک» کاری به زندگی کردنشینان این منطقه ندارد. زندگی ما نابود شده است و دو طرف باید مسئولیت آن را بپذیرند. حالا ما فقط یک هدف داریم و آن اینکه از شر «پ ک ک» و ارتش خلاص شویم.
این نویسنده انگلیسی در پایان به تشریح وضعیت سیاسی در ترکیه پرداخت و نوشت: در حال حاضر طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طرفدار جامعه ای مذهبی در ترکیه است اما ارتش این کشور خواهان جامعه ای سکولار است.
وی افزود: تنها عاملی که آن ها را در شرایط فعلی باهم متحد کرده جنگ علیه «پ ک ک» و جنبش «گولن» است.
جنبش گولن یک حرکت اجتماعی مذهبی است که توسط فتح الله گولن معترض مذهبی ترک ساکن آمریکا هدایت می شود و گرچه به صورت رسمی نامی ندارد اما معمولاً از آن به عنوان ‘خدمت’ یاد می شود و اعضای آنرا جماعت می نامند.
به نوشته اسمیت، این جنبش پیشتر با اردوغان متحد بود اما اکنون دشمن خونی هم هستند.
این نویسنده انگلیسی در آخر نوشت: اکنون این سئوال مطرح است که چه زمانی این ماه عسل میان رئیس جمهور ترکیه و ارتش این کشور به پایان خواهد رسید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *