۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • بیشتر چیزی که در پ‌ک‌ک اتفاق می‌افتد نفی تاریخ کُرد است

بیشتر چیزی که در پ‌ک‌ک اتفاق می‌افتد نفی تاریخ کُرد است

  • ۱ اسفند ۱۴۰۰
  • ۳۰۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی عثمان اوجالان، رهبر سابق گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) گفت که زبان رسمی قندیل ترکی است.
اوجالان گفت: «بیشتر چیزی که در پ‌ک‌ک اتفاق می‌افتد نفی تاریخ کرد است.
رئیس سابق پ‌ک‌ک گفت: «هیچکس پ‌ک‌کی را نمی‌خواهد. کشورهای خاورمیانه پ‌ک‌ک را همانطور که می‌خواهند اداره می کنند.»

عثمان اوجالان در پاسخ به سوال پرکاربردترین زبان در PKK چیست، گفت:
پ.ک.ک برای کسانی که کردی صحبت می کردند از واژه «ناسیونالیست بدوی» استفاده کرد. ترکی از همان ابتدا زبان رسمی پ ک ک بود. با وجود اینکه تلویزیون و رادیو کردی دارند اما ۹۰ درصد آنها از زبان ترکی استفاده می کنند. این مهمترین جنبه پ ک ک است که باید مورد انتقاد قرار گیرد.
آیا پ ک ک به زبان کردی اهمیت می دهد؟
می توان گفت که پ.ک.ک در این زمینه تلاش سیاسی زیادی انجام داده است. اما او آن را یک مطالعه اساسی نمی دانست. موضوع اصلی پ.ک.ک کار مسلحانه است. مطالعاتی مانند زبان، فرهنگ و هنر به عنوان جایگزین در نظر گرفته شد.
آیا کادر رهبری کردی صحبت می کنند؟
همیشه افراد زیادی بودند که کردی نمی دانستند. می توان گفت زبان کردی جمیل بایک ضعیف است. او نمی تواند خود را به زبان کردی بیان کند.دوران کالکان نتوانست به زبان کردی جلسه ای برگزار کند. اما این را می دانم، او می تواند به زبان کردی غذا و آب بخواهد. مصطفی کارسو هم همینطور.
در آخرین کنگره پ‌ک‌ک، شخصی گفت: «چه زمانی راه‌حلی پیدا می‌شود؟ من به این سوال پاسخ دادم که “اگر دوران کالکان و مصطفی کاراسو زبان کردی را یاد بگیرند و جلساتی را به زبان کردی تشکیل دهند، راه حلی وجود دارد”. ۳۵ سال است که کردی را یاد نگرفته اند.

کسانی که از سراسر کردستان به پ.ک.ک پیوستند به لطف مصطفی کاراسو ترکی یاد می گرفتند. اما کاراسو نیازی به یادگیری زبان کردی نداشت.
بر این اساس آیا می توان گفت زبان رسمی قندیل ترکی است؟
زبان رسمی قندیل بدون شک ترکی است.
گفته می شود که محتوای آموزشی در پ.ک.ک پس از دستگیری عبدالله اوجالان تغییر کرده است.
یک روز با فاروک بوزکورت (یکی از مدیران سابق سازمان که اسم رمزش نصیر بود) گپ می زدیم. او به من گفت: رهبر مخفی پ ک ک مصطفی کاراسو است. پس حذف آپو در شخصیت او نهفته است. کاراسو ترک گرایی خود را پنهان نکرد و زندگی کرد. در زمان آپو کردی وضعیت بهتری داشت.
چیزی که بیش از همه در پ.ک.ک اتفاق می افتد، رد تاریخ کرد است.
تعبیر «ناسیونالیسم بدوی» را چگونه ارزیابی می کنید؟
در سال‌های اخیر، پ‌ک‌ک احزاب کردی را ناسیونالیست‌های بدوی می‌دانست. این علم صحیح نیست. امروز حزب دمکرات کردستان بسیار جلوتر از PKK است.
چرا عبدالله اوجالان کتاب های خود را به زبان کردی ننوشت؟
زمانی که جنبش ملی اقدامات خود را آغاز کرد، کرد در آستانه مرگ بود. ما باید این حقیقت را بیان کنیم. عبدالله اوجالان در این زمان ترکی صحبت می کرد. به همین دلیل سیستم اینطور بود. پس از آن، افراد زیادی در درون جنبش کردی خود را به زبان کردی توسعه دادند. این آرزو و تلاش را در آپو هم دیدم. آپو تا ۸ سالگی در خانه ترکی صحبت نمی کرد. او پس از شروع مدرسه زبان ترکی را آموخت.
زمانی که در مدیریت سازمان بودید برای تغییر چه کردید؟
من تلاش های زیادی برای ایجاد تغییر در PKk انجام داده ام. من به این دلیل ۳ سال زندان بودم. پس از دستگیری عبدالله اوجالان، تلاش من در این راستا ادامه یافت. گروه آنکارا در پ.ک.ک از این امر جلوگیری می کرد. جمیل بایک، دوران کالکان، مصطفی کاراسو، علی حیدر کیتان علیه من توطئه کردند. به عبدالله اوجالان گفتند عثمان می خواهد جای تو را بگیرد.
کشورهای خاورمیانه می خواهند پ.ک.ک آنطور که آنها می خواهند اداره کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *