۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بیانیه سرکنسولگری ایران در سلیمانیه به مناسبت سالگرد بمباران حلبچه

بیانیه سرکنسولگری ایران در سلیمانیه به مناسبت سالگرد بمباران حلبچه

  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
  • ۲۸۸ بازدید
  • ۰

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه به مناسبت فرار رسیدن ۱۶ مارس سالروز بمباران شیمیایی حلبچه بیانیه ای صادر کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از ایرنا، در این بیانیه که به دفتر روابط ایران با اتحادیه میهنی کردستان عراق ارسال شد، آمده است: ۱۶ مارس ۱۹۸۸ میلادی یادآور جنایت هولناک رژیم بعثی و دیکتاتوری صدام علیه کردهای عراق است، جنایتی که در آستانه بهار به جای شکوفه های امید و زندگی، خزان را به شهر حلبچه کردستان عراق به ارمغان برد.
فاجعه حلبچه این واقعیت را نشان داد که کنوانسیون ها و معاهدات حقوقی در باره منع استفاده از سلاح های کشتار جمعی چگونه تحت شعاع ملاحظات سیاسی و منفعت نگری قدرت های به اصطلاح حامی حقوق بشر قرار می گیرد که امروز نیز همین کشورها مانع از اجرایی شدن کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی هستند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پس از واقعه حلبچه به ارسال چندین نامه به دبیرکل وقت سازمان ملل متحد به استفاده گسترده رژیم صدام از سلاح های شیمیایی نوشت و خواهان اعزام هیات کارشناسی سازمان ملل برای بررسی موضوع شد، سالروز بمباران شیمیایی حلبچه را فرصتی برای بازخوانی پرونده جنایت ضد بشری علیه مردم مظلوم کردستان عراق می داند.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه ضمن اعلام همدردی و کمک رسانی با بازماندگان واقعه حلبچه، بار دیگر یاد و خاطره شهدای این فاجعه را گرامی داشته و از خداوند منان برای همه مصدومان و مجروحان آن فاجعه شفای عاجل را مسئلت می نماید.
در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ رژیم منفور و دیکتاتوری صدام، با بمباران شیمیایی شهر کردنشین حلبچه بیش از پنج هزار نفر از زنان، مردان و کودکان را به خاک و خون کشید و چندین هزار نفر را مجروح و مصدوم کرد.
یک تیم پزشکی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ۱۳ پزشک متخصص رشته های مغز و اعصاب، اعصاب و روان، ارتوپدی، چشم پزشکی، پوست، بیماری های داخلی، زنان و اطفال از ۱۷ اسفند برای ویزیت و درمان مصدومان و بازماندگان بمباران شیمیایی حلبچه و سایر مردم به این شهر سفر کرده اند.
تیم پزشکی مذکور در چارچوب همکاری ها و به مناسبت سالروز فاجعه شیمیایی حلبچه، به مدت یک هفته و بصورت رایگان نسبت به ویزیت و مداوای بیماران و مصدومان فاجعه شیمیایی حلبچه اقدام می کند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین