۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

“بندر بن سلطان” یا “بشار اسد”؛ کدامیک خالق داعش هستند؟

  • ۵ دی ۱۳۹۴
  • ۳۵۰ بازدید
  • ۰

پادشاه عربستان اخیرا ادعای قابل تاملی را مطرح کرده است.

عربستان سعودی به عنوان یک بازیگر مخرب  ایفای نقش کرده و باعث گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا گردیده است.  البته این کشور با صرف هزینه در زمینه گسترش تروریسم تکفیری تلاش می‌کند تا کشورهای منطقه را به دردسر بیندازد و این یکی از راهبردهای مهم شاهزاده‌های پادشاهی عربستان سعودی است.

کشورهایی که در سوریه دخالت داشتند و این کشور را صحنه نبردی بی‌پایان کرده بودند، عبارتند از: آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی، بحرین، فرانسه، انگلیس.

البته پادشاه و شاهزاده های سعودی به نحوی از مبارزه با تروریسم سخن می‌گویند و کشورهای منطقه را متهم می‌کنند که گویی هیچگاه در حوزه گسترش تروریسم هیچ اقدامی را انجام نداده‌اند و اخیرا پادشاه سعودی “ملک سلمان”،  “بشار اسد” رئیس جمهوری سوریه  را مسئول ظهور داعش دانسته که ادعایی  تامل برانگیز است.

***باز خوانی اظهارات  “ملک سلمان”

“ملک سلمان” پادشاه عربستان سعودی با اشاره به  بحران سوریه، ضمن خواستار شدن توافق سیاسی با شورشیان اظهار کرد این “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه بوده که باعث ظهور داعش شد!

ملک سلمان که در سخنرانی سالانه خود در مجلس عربستان صحبت می‌کرد؛ راه حل بحران چندساله سوریه را اینگونه بیان کرد: “ایجاد یک دولت انتقالی متشکل از نیروهای معارض میانه‌رو! با هدف حصول اطمینان از حفظ وحدت سوریه و خروج نیروهای بیگانه و سازمان‌های تروریستی از این کشور”

نکته اولی که در سخنان ملک سلمان وجود دارد ، اتهام به “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه درباره مسئولیت او در ظهور داعش بوده که در این زمینه می‌توان گفت کمک‌ها و پشتیبانی چند ساله عربستان سعودی و با رهبری شخص “شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود” رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در ایجاد و گسترش تروریسم در سطح منطقه غرب آسیا و خصوصا ایجاد و توسعه گروه تروریستی داعش، جبهه النصره، احرار الشام و …. نقش مهمی ایفا کرده و این نقش گسترده ، امروز ویرانی های انبوهی را در سوریه رقم زده است. حال سوال اینجاست که “بندر بن سلطان” یا  “بشار اسد”؛ کدامیک خالق داعش هستند؟

سایت Upi درباره سیاست و مشی دیپلماتیک بندر بن سلطان‌بن عبدالعزیز آل‌سعود درباره کشورهای منطقه اظهار داشت: او با تغییر روش، یک رویکرد جدید با اعمال سیاست‌های تهاجمی‌تر و چالشی‌تر در قبال “ایران” و “سوریه” در پیش گرفته است. بنیاد فرهنگ استراتژیک در گزارشی نوشت: بدون حمایت همه جانبه عربستان سعودی از رادیکال‌ترین مخالفان دولت  “بشار اسد”، بی‌شک گروه داعش یک گروه افراطی جزئی بیش نبود.

شاهزاده بندر بن سلطان در زمان تصدی خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان از  ۲۰ژوئیه  ۲۰۱۲تا هنگام عزلش در  آوریل سال ۲۰۱۴ به شدت  مشغول مسلح کردن تروریست های تکفیری در سوریه و عراق بود.

**بن رینولدز: داعش مورد حمایت عربستان و قطر است/ غرب و متحدان آن فقط باید در آینه نگاه کنند

“بن رینولدز” نویسنده و تحلیگر امریکایی درباره نحوه ظهور داعش عنوان داشت: عربستان سعودی، قطر و ترکیه آگاهانه از گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره، وابسته رسمی القاعده در سوریه حمایت مالی کردند.

رینولدز تاکید کرد: جبهه النصره به سرعت به یکی از موثر ترین و با نفوذترین گروه‌های تروریستی که علیه دولت سوریه می جنگید، تبدیل شد و  داعش و جبهه النصره ماه‌ها برسر مسائل نظری و عملی باهم  وارد نبرد شدند ، اما برخی از عناصر النصره در داعش ادغام شدند.

نویسنده و تحلیگر امریکایی  گفت: میزان حمایت عربستان از داعش نامشخص  و به شدت مورد بحث بوده، اما بسیاری از تحلیلگران توافق دارند که بودجه و سلاح قابل توجهی در اختیار گروه های معارض قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آمریکا و متحدان آن عراق و سوریه را بی ثبات کردند و پناهگاه هایی امن برای تروریست‌هایی که قبلا وجود نداشتند، به وجود آوردند و متحدان ایالات متحده  با ارائه حمایت مادی خود به داعش و گروه‌هایی مانند آن  اجازه دادند که به تهدیدی برای کل منطقه تبدیل شوند؛ با وجود آن که فاقد هر گونه پایگاه مردمی قابل توجهی در سوریه و عراق هستند.

نویسنده و تحلیگر امریکایی خاطرنشان کرد: گروه‌های تروریست مانند داعش و جبهه النصره به طور مداوم با مداخلات غرب در منطقه غرب آسیا و نفوذ بازیگران منطقه ای مانند عربستان سعودی و قطر مورد کمک  قرار گرفتند و مسئولیت ظهور داعش رمز و راز نیست؛ “غرب و متحدان آن فقط باید در آینه نگاه کنند. ”

سرهنگ  “شرف لقمان”، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد خاندان حاکم بر عربستان مردم را در نجد و حجاز تحت فشار و آزار و اذیت قرار داده  و از داعش حمایت می‌کند و این بر همگان روشن است. علاوه بر این کلینتون چند سال پیش اعتراف کرد که آمریکا به دنبال تاسیس داعش بود و در این راستا از همپیمانان خود (از جمله شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز) کمک گرفت.

**”شاهزاده بندر بن سلطان” به کمک آمریکا و ترکیه یک سه ضلعی خطرناک برای ویرانی و تجزیه سوریه ایجاد کرد

دومین نکته قابل طرح اینکه “شاهزاده بندر بن سلطان” به کمک آمریکا و ترکیه یک سه ضلعی خطرناک برای ویرانی و تجزیه سوریه ایجاد کرد که هدف آن‌ سرنگونی دولت قانونی این کشور بود که نیازمند تحقق این هدف ایجاد گروه‌های تروریستی برای مقابله با ارتش کلاسیک سوریه بود.

در حقیقت داعش محصول نقشه سه گانه عربستان –ترکیه-آمریکا و بعضا اسرائیل بود که این گروه تروریستی بتواند در مقابل محور مقاومت قرار بگیرد و به منافع جهان اسلام ضربه بزند و دولت قانونی “بشار اسد” را سرنگون کند که تاکنون موفق نشده است.

“علی اکبر ولایتی” مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه زمانی ترکیه و عربستان و قطر همواره تلاش می‌کردند تا با کمک‌های خود  “بشار”  را از محور مقاومت جدا کنند عنوان داشت: اما پس از آنکه دیدند سوریه راهش را از محور مقاومت جدا نمی‌کند  ؛ آنها به تروریست‌ها در جهت سرنگونی  “بشاراسد”  کمک کردند که موفق نشدند.

اما در عراق نیز  رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در گسترش نفوذ داعش نقش مهمی داشت و با توجه به رابطه نزدیک پادشاهی سعودی و باقی مانده‌های حزب بعث،  کمک و مشورت دستگاه اطلاعات عربستان و سایر کشورهای منطقه می‌تواند پیش فرض حمله داعش به شمال عراق در سال ۲۰۱۴  باشد.

در مجموع به دلیل همراستا بودن اهداف داعش با پادشاهی عربستان و شخص “شاهزاده بندر”، کمک های مالی و تسلیحاتی عربستان به تروریست‌های سوریه، هم افزایی پادشاهی عربستان در حمله داعش به عراق؛ سعودیها و خصوصا “بندر بن سلطان بن عبدالعزیز ” نقش مهمی در ایجاد و گسترش تروریسم تکفیری و داعش در سوریه داشته و ریشه های این موضوع را باید در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و سقوط  ” رقه” جست و جو کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین