۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بشار اسد: فدرالیسم در سوریه باید به تایید ملت برسد/ مشکلی با مطالبات کردهای سوریه نداریم

بشار اسد: فدرالیسم در سوریه باید به تایید ملت برسد/ مشکلی با مطالبات کردهای سوریه نداریم

  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۳۱۸ بازدید
  • ۰

رئیس جمهور سوریه در سخنانی اعلام کرد که چنانچه کردهای سوریه به دنبال فدرالیسم در سوریه هستند این مسئله باید با تغییر قانون اساسی و تایید ملت سوریه شکل گیرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری دوغان، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگویی مشروح با رسانه های روسیه اعلام کرد: در سوریه سیاست خاصی در قبال کردها اتخاذ نشده است. یک دولت نمی تواند میان ملت خود تفاوت قائل شود. این کار در کشور باعث به وجود آمدن جریان های تجزیه طلب خواهد شد. برای ما کردها یک بخش جدایی ناپذیر از سوریه هستند.
وی افزود: برخی احزاب سیاسی مطالباتی در خصوص کردها را ارائه داده اند. ولی این مطالبات تمام کردهای سوریه نیست اما این احزاب سیاسی به نام تمام کردها تصمیم می گیرند. اگر قرار باشد در کشور سیستم مدیریت تغییر کند این به رئیس جمهور و یا حکومت موجود ارتباط دارد و یک موضوع مربوط به قانون اساسی است. مالک اصلی قانون اساسی نیز ملت است. ما با هیچ مطالبه سیاسی مشکلی نداریم تا زمانی که این مطالبه تمامیت ارضی، برابری و آزادی شهروندان را از بین نبرد. حتی اگر در کشور مطالبه ای در خصوص فدرالیسم، خودمختاری و … مطرح شود این نیز باید با تغییر قانون اساسی و تایید ملت سوریه صورت گیرد.
اسد در ادامه توضیح داد:هر کشوری می تواند اشتباهاتی مرتکب شود. هر روز این اتفاق می تواند رخ دهد. اما این اشتباهات مرگبار نیستند این مسائل مشکلات عادی هستند. بحران سوریه را باید به عنوان روندی در نظر گرفت که این روند نقاط عطف مختلفی داشته است که اصلی ترین نقطه عطف در بحران سوریه ورود ایالات متحده آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.
وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: در ورود آمریکا به عراق سوریه مستقیما تحت تاثیر قرار گرفت. زیرا با ورود آمریکا به عراق همه می دانستند که این مسئله باعث جدایی و تفرقه در جامعه عراق خواهد شد. ما همسایه عراق هستیم. در نتیجه حمله آمریکا به عراق می دانستیم که این کشور با خطر تجزیه روبه رو خواهد شد. در کنار عراق، سوریه با لبنانی که آن کشور نیز با خطر تجزیه روبه رو بود همسایه است. ما در میان این دو کشور قرار گرفتیم و تمام تحولات داخلی آنان سوریه را تحت تاثیر می گذاشت. به همین خاطر ریشه بحران سوریه در حمله آمریکا به عراق قرار دارد.
رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: یکی دیگر از ریشه های بحران سوریه حمایت از گروه های تروریستی بود که در سال های ۱۹۸۰ در افغانستان از جانب کشورهای غربی صورت گرفت. بعدها در سال ۲۰۰۶ در عراق با حمایت ایالات متحده آمریکا دولت اسلامی عراق وشام را به وجود آوردند. تمام این مسائل با حمایت های سیاسی غرب، حمایت های مالی قطر و عربستاد سعودی و با حمایت های ضمنی ترکیه صورت گرفته است. به خصوص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه باایدئولوژی خود یعنی اخوان المسلمین و با استفاده از وضعیت داخلی سوریه، عراق و مصر در تلاش است تا محدوده حاکمیت خود را از دریای آتلانتیک تا دریای مدیترانه توسعه ببخشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین