۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بسته دموکراسی یا خط پایان ؟

  • ۷ مهر ۱۳۹۲
  • ۳۴۳ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه (رجب طیب اردوغان) قصد دارد بسته‌ی دمکراسی را روز دوشنبه‌ی همین هفته ساعت ۱۱ به وقت محلی، از طریق پخش زنده و مستقیم و ترجمه‌ی همزمان انگلیسی و عربی، اعلام کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : اردوغان قصد دارد مراسم اعلام این بسته، زنده و مستقیم باشد. گفتنی است بسته‌ی دمکراسی اردوغان، ماههاست طرف‌های مختلفی از جمله پ‌ک‌ک را سرکار گذاشته و همگی منتظر اعلام ماهیت این بسته هستند. اخیراً و قبل از اینکه بسته اعلام شود؛ اخباری مبنی بر آزاد شدن سه حرف اصلی زبان کُردی در این بسته منتشر شده است.

اما آنچه در این بسته برای پ‌ک‌ک مهم است، اصلاح قانون و تدوین و تصویب موادی برای عفو عمومی اعضای این فرقه است که براساس آنچه اخیراً روی داده، احتمال انجام این اقدام، کاملاً سیر نزولی داشته است. چون اردوغان معتقد است پ‌ک‌ک به قول‌هایش مبنی بر خروج اعضای خود از خاک ترکیه عمل نکرده و پ‌ک‌ک هم برعکس، دولت ترکیه را متهم به عدم گام برداشتن در این زمنیه و عملی کردن قول‌هایش می‌کند.

به نظر صاحب نظران در این حوزه، احتمال اینکه اردوغان و دولت متبوعش، همچنین اقداماتی درراستای منافع پ‌ک‌ک که بیش از ۴۵۰۰۰ تن را کشته و بیش از ۴۰۰۰ روستا را خالی از سکنه و بیش از ۲۵۰۰۰۰۰ میلیون نفر را آواره کرده‌اند؛ خیلی ضعیف است، چراک اردوغان با این کار به جریان ترور مشروعیت می‌بخشد و همین کار وی سبب نارضایتی و اعتراض طیف‌های گوناگون در این کشور خواهد شد. چون از دید اکثر اقشار و طبقات مختلف مردم در این کشور، پ‌ک‌ک یک جریان تروریستی مخوف است که پرونده‌ی آن، بخشی از پرونده‌ی ارگنکن در این کشور است. لذا احتمال اینکه موادی در راستای خواست‌های پ‌ک‌ک در این بسته گنجانده شده باشد، بعید است.

پس با این حال باید منتظر عملی شدن تهدیدات جمیل بایک (سرکرده‌ی کنونی پ‌ک‌ک) درخصوص شروع خشونت‌ها و انجام عملیات‌های خشن و بی‌سابقه در این کشور باشیم. اما آنچه از واقعیت کنونی این فرقه برمی‌آید، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد، چون بسیاری از اعضای خود را به سوریه فرستاده تا علیه دیگر احزاب و تشکل‌ها بجنگند و اجازه ندهند هیچ کس و طرفی، پا پیش بگذارد و کاری انجام دهد. لذا پیش‌بینی می‌شود تهدیدات بایک طبق روال معمول، پنبه و دروغین باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *