۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بحران مالی در پ.ک.ک و منابع درآمدی جدید

  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۵۶ بازدید
  • ۰

از زمانی که پ.ک.ک به همراه شاخه هایش همزمان در چند نقطه وارد درگیری و نزاع برای کسب قدرت گردید ، یکی از مسائلی که همواره مورد توجه تحلیل گران و کارشناسان سیاسی و منطقه ای قرار گرفته است، این نکته می باشد که هزینه این اقدامات پ.ک.ک از کجا تامین میشود.آن چیزی که اغلب از سوی تحلیل گران مطرح می شد سمت و سوی خارجی داشت و تصور غالب این بود که کشور های پیرامون این نزاع با توجه به رویکرد ابزار گونه ای که دارند تا زمانی که پ.ک.ک نقش تامین کننده نیازهای راهبردی آنها را به خوبی ایفا کند هزینه های این گروه شبه نظامی و تندرو را تامین میکنند. این تصور بصورت کلی همواره مورد توجه کشورهای منطقه ای و قدرتهای بین المللی بوده و به نظر می رسد هیچ گاه از استراتژیست های کشورهای ذی نفوذ در منطقه مورد غفلت واقع نخواهد شد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کورد پاریز ،تاریخ خاورمیانه سرشار است از خیانت هایی که قالب نقش مزدوری توسط گروه های سیاسی و شبه نظامی صورت گرفته و این روند در تمام دنیا و در واقع در نقاطی که منافع راهبردی قدرتهای بزرگ مجتمع شده باشد مورد توجه آنها می باشد.

اما حضور مستمر پ.ک.ک و شاخه های اقماری آن در غارها و مناطق صعب العبور کوهستانی و نگهداری افرادی که اگر فرصت پیدا کنند از کمین آنها فرار میکنند تا به زندگی عادی برگردند موجب شده تا پ.ک.ک برای تامین هزینه های خود فکر راهکارهایی باشد که درآمد و سود حاصله از آن بسیار قابل توجه می باشد.

البته پ.ک.ک و شاخه هایش راه کارهایی را نیز بصورت دائمی برای تامین هزینه های خود در دستور کار دارند که از آن جمله میتوان به اخاذی از روستائیان و دامداران مرزنشین و همچنین کولبران یا همان افرادی که اقدام به واردات کالاهای مختلف از مرزهای غیر رسمی می نمایند، اشاره کرد. این افراد جزء محروم ترین مردم کرد زبان هستند که ظلم فاحشی که از سوی پ.ک.ک بر آنها وارد می شود قابل تامل است.

چندی پیش یکی از افرادی که از پژاک شاخه ایرانی پ.ک.ک جدا شده و یا به تعبیر صحیح تر فرار کرده بود در مصاحبه ای تلویزیونی این چنین اعلام می داشت که آنها زمانی که در پژاک حضور داشتند به روستاهای مرزی مراجعه می کرده و از خانه های روستائیان به زور مواد غذایی و پول می گرفتند. وی در همین مصاحبه که از شبکه استانی کردستان پخش گردد این گونه نقل می کرد که به یکی از خانه های همان روستائیان مرزنشین مراجعه کرده و سر تیم آنها که از قضا یک کرد اهل ترکیه بوده به پدر خانواده می گوید که چند فرزند دارد و او جواب می دهد ۳ فرزند، سرتیم پژاک به او می گوید یکی از پسران تو باید با ما بیاید و و وقتی با اعتراض پدر خانواده مواجه می شود که آنها کودکانی هستند که هنوز به سن قانونی نرسیده اند، سرتیم پژاک به وی می گوید یکی از آنها باید فدای کردستان شود.

این رفتارها که همواره از سوی پ.ک.ک و پژاک و در تاریکی شب و در مناطق مرزی صورت می گیرد دیگر کفاف هزینه های نزاع خونینی که پ.ک.ک در نقاط مختلف راه انداخته است را نمی دهد به همین خاطر پ.ک.ک با عزم جدی روبه تجارتی پر سود آورده که بتواند هزینه های این نزاع فرسایشی را تامین کند.

چندی پیش رسانه های غیررسمی اقلیم کردستان خبر از کشف و توقیف یک محموله ۱۲ کیلوگرمی تریاک دادند که پس از دستگیری ۳ نفر ازاعضای تیم حمل آن مشخص گردید که این محموله متعلق به پ.ک.ک می باشد و هر سه نفر از کادرهای تشکیلاتی و نظامی پ.ک.ک هستند. این تیم نظامی پ.ک.ک با یک خوردوی پیکاپ و جاسازی مواد مخدر در آن در حال انتقال این محموله به سوریه توسط آسایش در منطقه دهوک در اقلیم کردستان دستگیر شدند.

پ.ک.ک تاکنون در این رابطه موضع گیری رسمی نداشته است و لیکن افراد دستگیر شده به عضویت در پ.ک.ک اعتراف کرده و اظهار داشته اند که برای تامین هزینه های مالی گروه و با دستور فرماندهی پ.ک.ک در قندیل در قالب تیم های کوچک و محموله هایی بین ۱۲ تا ۲۵ کیلوگرم قاچاق مواد مخدر را از مسیرهای مختلف به سوی اروپا در دستور کار خود قرار داده اند.

به نظر می رسد پ.ک.ک و زیرشاخه هایش وارد مافیای قاچاق مواد مخدر در منطقه شده اند. هرچند که پیشتر نیز گزارشات رسمی از سوی منابع آلمانی مبنی بر قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از سوی پ.ک.ک منتشر شده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *