۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بارزانی هم از نامزدی الکاظمی حمایت کرد

بارزانی هم از نامزدی الکاظمی حمایت کرد

  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۹
  • ۳۸۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «نچیروان بارزانی»، رییس اقلیم کردستان عراق امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای حمایت کردها را از نامزدی «مصطفی الکاظمی»، برای تشکیل دولت جدید اعلام کرد.

 پیش از این نیز امروز جریان سیاسی «اتحاد نیروهای اهل سنت» (به رهبری محمد الحلبوسی) همسو با گروه های شیعی از نامزدی الکاظمی حمایت کرده بود.

در بیانیه بارزانی آمده است که کشورعزیز ما با شرایط و چالش های دشواری روبه رو است که همه نیروهای سیاسی و احزاب را ملزم می کند تا اختلافات خود را کنار بگذراند و توافق بر سر سازوکار تشکیل دولت فدرال براساس اصول قانون اساسی و اجماع واقعی که تضمین کننده ثبات دولت و اجرای تعهدات باشد، را اعلام کنند.

وی افزوده که اقلیم کردستان بر اعتقاد خود به ثبات سیاسی و امنیتی عراق و تلاش سخت برای تحقق آن تأکید می کند و این امر نیاز به تشکیل دولت جدید و حمایت همه احزاب ملی دارد و ما از انتصاب آقای مصطفی الکاظمی به سمت نخست وزیر در دولت فدرال توسط نیروهای سیاسی شیعه استقبال می کنیم.

بارزانی همه گروه ها و جریان های سیاسی را برای پشتیبانی از الکاظمی به منظور انجام تکالیف خود و تشکیل دولت در سریع ترین زمان فرا خواند.

در همین حال، تشکل سیاسی اتحاد نیروهای اهل سنت که رهبری آن بر عهده الحلبوسی، رییس مجلس عراق است امروز در بیانیه ای تاکید کرد که از نامزدی الکاظمی پشتیبانی می کند.

در بیانیه این تشکل سیاسی تاکید شده که در این موضع گیری (حمایت از نامزدی الکاظمی) استوار ایستاده است و پشتیبانی خود برای ثبات عراق و حرکت به سمت گزینه های ملی در تشکیل دولت را در چارچوب قانون اساسی اعلام می کند.

در این بیانیه آمده است که ائتلاف در مقابل چالش های پیش روی کشور و ملت پایبندی خود به مبانی وحدت ملی را تجدید و تأکید می کند که در عین حال وحدت طبقه سیاسی به منظور غلبه بر مرحله دشوار و خطرهای بزرگی که عراق از لحاظ بهداشتی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی از آنها رنج می برد، ضروری است.

در همین حال، گروه های سیاسی شیعه (بیت سیاسی شیعی) بر سر تصدی پست نخست وزیری عراق توسط «مصطفی الکاظمی» رییس کنونی سازمان امنیت و اطلاعات این کشور به اجماع رسیدند و در عمل از سوی آنها گزینه «عدنان الزرفی» کنار گذاشته شده است.

پنج فراکسیون بزرگ شیعه عراق شامل «الفتح» (هادی العامری)، «دولت قانون» (نوری المالکی)، «جریان ملی حکمت» (سید عمار حکیم)، «جنبش العطاء» (فالح الفیاض) و حزب فضیلت اسلامی در نشست اخیر خود در خانه «هادی العامری» درباره معرفی الکاظمی به عنوان نامزد فراکسیون های شیعه برای تصدی پست نخست وزیری عراق به اجماع نظر رسیدند.

«مقتدا صدر» حامی فراکسیون سائرون نیز بعد از این اجماع پیام هایی مبنی بر تایید نامزدی الکاظمی داده و بخشی از فراکسیون «النصر» (حیدر العبادی) نیز پس از اطمینان از حصول این اجماع، حمایت خود را از عدنان الزرفی پس گرفته اند.

بر اساس این گزارش، «برهم صالح»، رییس جمهوری عراق که پیش از این، سلب حکم تکلیف الزرفی را برای پست نخست وزیری منوط به اجماع بیت سیاسی شیعی کرده بود، بعد از حصول این اجماع بر سر الکاظمی، گفته می شود حاضر به ابطال حکم ریاستی خود درباره الزرفی شده است.

جریان های برجسته کرد عراقی نیز که از ابتدا چندان تمایلی به الزرفی نداشتند، پس از توافق سیاسی بیت شیعی بر سر الکاظمی با توجه به دیدگاه مثبتی که از ابتدا نسبت به این چهره داشتند، از این انتخاب حمایت کرده اند.

فراکسیون های عمده اهل سنت و در راس آن «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق نیز با اجماع بیت سیاسی شیعی همراه شده شده است.

اکنون رایزنی های سیاسی بر سر نحوه قانونی سلب حکم تکلیف الزرفی مطرح است که در این خصوص گزینه های مختلفی مطرح شده است.

بر این اساس،  غیرقانونی بودن اصل تکلیف یا برگزاری نشدن نشست رای اعتماد پارلمان عراق در موعد مقرر مانند آنچه برای «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف قبلی (پیش از الزرفی) اتفاق افتاد، برای سلب حکم تکلیف الزرفی مطرح است.

الزرفی ۲۷ اسفند گذشته پس از شکست کمیته هفت نفره شیعه در انتخاب نامزد نخست وزیری و پایان کار آن، از سوی چند نماینده شیعه مجلس برای تصدی نحست وزیری به رییس  جمهوری معرفی شد.

مامور شدن الزرفی با حکم «برهم صالح» برای تشکیل دولت موجی شدیدی از مخالفت نزد گروه های شیعه به راه انداخته و این مخالفت ها همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، یکی از نمایندگان  پارلمان عراق امروز (چهارشنبه) فاش کرد که رایزنی چهره های سیاسی برجسته برای تشویق «عدنان الزرفی» به انصراف از  تشکیل دولت آینده آغاز شده است.

چهره های سیاسی در این رایزنی ها به الزرفی قول داده اند که در صورت انصراف در دولت بعدی یک مقام مهم به وی واگذار می شود.

به گزارش خبرگزاری «المعلومه»، این نماینده مجلس گفته در دو روز گذشته برخی از شخصیت های مهم سیاسی شیعه با الزرفی تلفنی تماس گرفته و از وی خواسته اند که از نخست وزیری مکلف عذرخواهی کند.

وی افزود که تماس گیرندگان به الزرفی قول دادند که در دولت بعدی هر مقام عالی را که انتخاب کند به او واگذار خواهد شد.

با وجود این، «کاطع الرکابی» نماینده عضو ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) در مجلس عراق پیشتر اعلام کرد که عدنان الزرفی بدون توجه به مخالفت و پیام های انصراف همچنان بر معرفی کابینه خود به مجلس برای رای اعتماد پافشاری می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *