۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ایزدی های عراق خواهان پایان تهدیدات پ.ک.ک در سنجار هستند

ایزدی های عراق خواهان پایان تهدیدات پ.ک.ک در سنجار هستند

  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۳۸۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، ایزدی های عراقی از زمانی که به دلیل حملات داعش در سال ۲۰۱۴ در منطقه سنجار موصل مجبور به ترک خانه های خود شدند، منتظر بازگشت به خانه های خود بودند. اما حضور گروه تروریستی پ‌ک‌ک در منطقه، خطری بزرگ برای بازگشت آنها به شمار می‌رود.

آنها از گروه تروریستی پ.ک.ک می خواهند که سنجار را ترک کند تا بتوانند از اردوگاه هایی که هشت سال به عنوان پناهنده در آن زندگی کرده اند بازگردند.

ایزدی‌های سنجار که در چادرهای اردوگاه‌های آوارگان در دهوک به سر می‌برند، گفتند که به دلیل حضور گروه تروریستی پ‌ک‌ک در این منطقه نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

خلیل رشو یکی از ساکنان کمپ گفت که وضعیت در سنجار بسیار پیچیده است و هیچ امنیتی وجود ندارد.

او گفت که آنها در چادرهای بوم در اردوگاه دهوک ماندند و هر روز یکی می سوزد. وی افزود: همه افراد در اردوگاه ها یکی از اقوام خود را دارند که توسط داعش ربوده یا کشته شده است.

علی گورو از سنجار که همچنین در اردوگاهی در دهوک اقامت دارد، گفت که کسانی که در موصل بودند به خانه های خود بازگشتند، اما هیچکس به آنها کمک نکرد تا برگردند.

گورو گفت که مردم شنگال به دلیل حضور پ‌ک‌ک در منطقه نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

وی گفت: حتی اگر با این شرایط جرات بازگشت داشته باشند، زیرساخت، آب، برق، مدرسه و بیمارستان وجود ندارد.

او گفت: پس بهتر است در چادر بمانیم تا برگردیم.

شنگال بین ترکیه در شمال و سوریه در غرب قرار گرفته است و آن را به منطقه ای بسیار استراتژیک تبدیل می کند که مدت ها مورد آرزوی دولت مرکزی بغداد و دولت منطقه ای کردستان (KRG) در شمال بوده است.

در حمله ۳ اوت ۲۰۱۴ به منطقه سنجار، جایی که ایزدی ها زندگی می کنند، داعش هزاران نفر از جمله زنان و کودکان را ربود و کشت، یا آنها را در مناطقی که تحت کنترل خود بودند بازداشت کرد. حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر قبل از حملات در سنجار زندگی می کردند که دو سوم آنها ایزدی و بقیه کردها و عرب های سنی بودند. داعش در استان‌های صلاح‌الدین، الانبار، کرکوک و دیالی عراق فعال بود، در زمانی که دولت فدرال برای مهار حملات این گروه تروریستی تلاش می‌کرد و عملیات‌های امنیتی و نظامی را در مناطق شمالی، غربی و شرقی این کشور آغاز کرد. در سال ۲۰۱۷، عراق پس از بازپس گیری تمامی مناطق تحت کنترل گروه تروریستی از تابستان ۲۰۱۴، که حدود یک سوم از خاک این کشور را تشکیل می دهد، اعلام پیروزی بر داعش کرد.

گروه تروریستی پ.ک.ک در اواسط سال ۲۰۱۴ به بهانه حفاظت از جامعه محلی ایزدی ها در برابر داعش، توانست جای پای خود را در سنجار ایجاد کند. بنا بر گزارش ها، از آن زمان، پ.ک.ک پایگاه جدیدی را برای فعالیت های لجستیکی و فرماندهی و کنترل خود در سنجار ایجاد کرده است. به دلیل عدم اجرای توافقنامه شنگال بین بغداد و اربیل، پ ک ک همچنان حضور خود را در منطقه حفظ کرده و تلاش می کند این ولسوالی را به «قندیل دوم» تبدیل کند. قرارداد سنجار که تحت نظارت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ بین دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان درباره وضعیت منطقه امضا شد، پاکسازی منطقه از وجود تروریست های پ.ک.ک را در نظر گرفته است.

علاوه بر این، مقامات اقلیم کردستان می گویند که ایزدی ها نمی توانند به دلیل حضور پ.ک.ک در منطقه به خانه های خود بازگردند ، چرا که در تلاش های بازسازی در منطقه اختلال ایجاد می کند.

پ‌ک‌ک با استفاده از خلاء قدرت در منطقه، در ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که یک “کانتون” در سنجار را ایجاد کرده است. این سازمان تروریستی تلاش کرد تا از طریق یک سازمان سیاسی با به اصطلاح مجامع عمومی که در منطقه ایجاد کرده بود، دولت محلی را تصرف کند. اگرچه نیروهای پیشمرگه مرکز ولسوالی سنجار و اطراف آن را در نوامبر ۲۰۱۵ از داعش پس گرفتند، فعالیت های پ.ک.ک در این منطقه ادامه یافت. این سازمان که اردوگاه هایی را برای تروریست هایی که به منطقه آورده بود ساخته بود، کودکان ایزدی را که ربوده بود به خدمت گرفت.

شمال عراق به عنوان محل بسیاری از مخفیگاه ها و پایگاه های تروریست های پ.ک.ک شناخته می شود که از آنجا در ترکیه حملات انجام می دهند. ارتش ترکیه به طور منظم عملیات برون مرزی را در شمال عراق انجام می دهد. ترکیه از مدت ها قبل تاکید کرده است که تهدیدات تروریستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نخواهد کرد و از مقامات عراقی خواسته است تا اقدامات لازم را برای نابودی این گروه تروریستی انجام دهند. آنکارا قبلاً خاطرنشان کرده بود که اگر گام‌های مورد انتظار برداشته نشود، از هدف قرار دادن تهدیدات تروریستی ابایی نخواهد کرد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین