۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکولوژی اجتماعی و سازمان تروریستی پ.ک.ک

  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
  • ۸۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: سازمان تروریستی و جدایی‌طلب PKK که در سال ۱۹۷۸ تأسیس خود را اعلام کرد، به نظر می‌رسید که کمونیسم را به عنوان ایدئولوژی خود پذیرفته است. در واقع، بنیانگذار PKK، تروریست عبدالله اوجالان، در زمانی که در دانشکده علوم سیاسی آنکارا تحصیل می کرد، به نام ماهیر چایان مارکسیست-لنینیست، بنیانگذار جبهه آزادیبخش خلق ترکیه، «چایانجی» شناخته می شد.

پ.ک.ک که با حمله ای که در ۱۵ اوت ۱۹۸۴ انجام داد، نامی برای خود دست و پا کرد، به قول تروریست اصلی خود، استراتژی “جنگ مردمی طولانی مدت” را در پیش گرفت. با قضاوت بر اساس اظهارات رهبر تروریست در مورد تأسیس سازمان، اتخاذ ایدئولوژی کمونیستی نتیجه نیازهای عمل گرایانه بود تا تلاش فکری.

در واقع یکی از اهداف مهم پ.ک.ک این بود که ترکیه را به عنوان یک «اشغالگر امپریالیستی» تعریف کند و از طریق تبلیغات «مبارزه مردم لیبرال» توجه و حمایت اتحاد جماهیر شوروی را جلب کند. «جنبش چریکی» که در سال ۱۹۶۱ توسط قبیله بارزانی در عراق به شیوه ای مشابه با نمونه ویتنام و آمریکای لاتین آغاز شد، نیز در این زمینه پیشگام پ ک ک بود. با این حال، با این ادعا که بر اساس «هویت قومی» نیست، خود را از جنبش بارزانیستی متمایز کرد.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پ.ک.ک که هم از نظر ایدئولوژیک و هم از نظر حمایت خارجی دچار مشکل شده بود، سعی کرد روش و ایدئولوژی خود را تغییر دهد. به همین دلیل، به نظر می‌رسد که در را به روی «جنبش‌های اجتماعی جدید» و ایدئولوژی‌هایی که در بستر پست مدرنیته در سراسر جهان توسعه می‌یابند، باز می‌کند.

مشخص شده است که به ویژه از اوایل دهه ۲۰۰۰، اوجالان به طور جدی تحت تأثیر ایده اکولوژی اجتماعی به رهبری موری بوکچین و جنبه سیاسی آن، ایده «کنفدرالیسم» قرار گرفته است. حتی موری بوکچین نیز نسبت به این علاقه بی تفاوت نماند و بارها با رهبر تروریست ها ملاقات کرد.

در این راستا، لازم است به طور خلاصه به ایده اکولوژی اشاره کنیم. اگر چه بوم شناسی مترادف با «مشکلات زیست محیطی» شده است، اما باید آن را پدیده ای فکری و عملی دانست که همه حوزه های اقتصاد، اجتماعی، فلسفه و سیاست را در بر می گیرد.

می توان ایده اکولوژی را که اساساً نقدی جامع از مدرنیته ارائه می دهد به دو بخش «بوم شناسی سیاسی ترکیبی» و «دیدگاه اکولوژیکی اولیه» تقسیم کرد. در حالی که بوم‌شناسی‌های سیاسی ترکیبی جنبه «محیط‌زیستی» ایدئولوژی‌های کلاسیک را بیان می‌کنند، افکار اصیل بوم‌شناختی شامل ایده‌های «بوم‌شناسی عمیق»، «بوم‌شناسی عرفانی» و «بوم‌شناسی اجتماعی» است.

موری بوکچین، پدر دیدگاه بوم شناسی اجتماعی، به طور جدی تحت تأثیر ایده آنارشیسم قرار گرفت. به گفته وی، تسلط انسان بر انسان و سلطه انسان بر طبیعت را باید به طور همزمان مورد توجه قرار داد. هر دو علت و معلول یکدیگرند. او فکر می کند که باید یک نظام سیاسی جدید ایجاد شود که در آن انسان بر انسان تسلط نداشته باشد و انسان بر طبیعت تسلط نداشته باشد.

پیشنهاد او ساختن نظامی است که در آن شکل حکومت کنفدرال به منصه ظهور برسد و هیچ دولتی وجود نداشته باشد. اساس این نظام مفهوم «دموکراسی چهره به چهره» است. بر این اساس، هر فردی قادر خواهد بود در سطح محله «رودررو» درباره مشکلات خود بحث و گفتگو کند. اگر مشکلاتی فراتر از محله وجود داشته باشد که مربوط به شهر باشد، هر محله نماینده خود را انتخاب خواهد کرد. بدین ترتیب فرصت نمایندگی در شهر به وجود خواهد آمد. همچنین نمایندگانی از شهرستان ها برای رسیدگی به مسائل منطقه ای اعزام خواهند شد. سطح بعدی در منطقه، سطح کنفدراسیون است. در نتیجه، او تسلط و عملکرد یک حکومت بدون دولت را تصور می کند.

این ایده به وضوح توسط حزب صلح و دموکراسی که در آن زمان بازوی سیاسی PKK بود در کنگره جامعه دموکراتیک در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱ بیان شد. رهبر تروریست ها مجدداً از سال ۲۰۰۵ شروع به استفاده از تعبیر “کنفدرالیسم دموکراتیک کردستان” در گفتارها و آثار خود کرد.

بر این اساس، درست مانند ایده ی کمونالیسم بوکچین، یک کردستان چهار بخشی ایجاد می شود، هر بخش در درون خود سازماندهی می شود و در نهایت یک سیستم کنفدراسیون بدون دولت ساخته می شود. این تروریست اصلی از طریق وکلای خود به شاخه سیاسی پ‌ک‌ک اطلاع نداد که می‌خواهد نظرات بوکچین برای شهرداری‌های ترکیه اجرا شود تا ایده‌های ضد ملت-دولتی او عملی شود. این واقعیت که او در حال حاضر سیستم ریاست مشترک را در اولویت قرار می دهد، مستقیماً موازی با دیدگاه او از بوم شناسی اجتماعی است.

سازمان تروریستی ی.پ.گ وابسته به پ.ک.ک نیز از نظام سیاسی مورد بحث به بهترین شکل برای جلب همدردی در غرب استفاده کرده است. به دلیل این تلاش ها، تصویر «کردهای میهن پرست دمکراتیک آزادیخواه» در برابر داعش که به عنوان یک «سازمان تروریستی افراطی اسلامگرا-جهادی» در غرب دیده می شود، ایجاد شد. این تصویر ایجاد شده به پ‌ک‌ک، که توسط بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده یک سازمان تروریستی تلقی می‌شود، این امکان را داد تا با چهره‌ای جدید ظاهر شود و همدردی به دست آورد.

تا آنجا که عین العرب/روجاوا به عنوان «مرکز ایده آل دموکراسی» در آژانس های غربی معرفی می شود. وضعیت بیان شده را نباید تنها به عنوان تبلیغات YPG تلقی کرد. غرب عملا عین العرب را به عنوان یک “آزمایشگاه سیاسی” معرفی می کند. به عنوان مثال، سبک مدیریت سیاسی بوکچین، که حدود ۵۰ سال است مورد بحث قرار گرفته است، قرار است در این مناسبت مورد آزمایش قرار گیرد.

در واقع، تزهای بوکچین با نظام سرمایه داری که غرب بر اساس آن ساخته شده است، در تضاد است، اما آنچه غرب در آن مهارت بیشتری دارد این است که می تواند حتی ایده هایی را بپروراند که مغایر با خودش است و از آنها برای منافع بزرگتر خود استفاده کند. حتی استفاده از کلمه «روجاوا» که در اصل به معنای «غرب» است، به جای عین العرب، واقعیتی است که تز ما را تقویت می کند.

به منصه ظهور رساندن تصویر «زنانی که برای میهن و دموکراسی خود می جنگند» در سیستم کنفدرالی که قرار است ایجاد شود و استفاده از مشکلات زیست محیطی که به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات قرن بیست و یکم تلقی می شود. و بنابراین ایده اکولوژی، دری کاملاً جدید را از نظر مشروعیت به روی گروهک تروریستی PKK/YPG باز کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین