۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اوکتای اورال: هدف پ.ک.ک تجزیه جمهوری ترکیه است

اوکتای اورال: هدف پ.ک.ک تجزیه جمهوری ترکیه است

  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۲۳۷ بازدید
  • ۰

رئیس فراکسیون حزب حرکت ملی در مجلس ترکیه تاکید کرد که پ.ک.ک می خواهد ترکیه را تجزیه کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری جهان، اوکتای اورال، رئیس فراکسیون حزب حرکت ملی در مجلس ترکیه طی اظهاراتی با انتقاد از روند مذاکرات صلح ترکیه، عنوان کرد: سیاست های حزب عدالت و توسعه در روند مذاکرات صلح باعث شده است تا مشکل حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به عنوان مسئله کردهای ترکیه مطرح شده و با هم در نظر گرفته شود. این مسئله باعث شده است تا خواسته های پ.ک.ک در سطح ترکیه به عنوان خواسته های مشروع کردها شناخته شود. در واقع مشکل ترکیه کردهای این کشور نیستند، مشکل این کشور پ.ک.ک و تلاش برای تجزیه ترکیه توسط این حزب است. در ترکیه برای این که مشکل ترور و تجزیه حل شود تنها یک راه وجود دارد آن نیز خلع سلاح کامل پ.ک.ک است.

وی افزود: کسانی که امروز ادعا می کنند مشکل کردها وجود ندارد، برای رهبر پ.ک.ک در زندان امرالی منشی اختصاص می دهند. زمانی که مسئله منشی های عبدالله اوجالان مطرح شده بود، بولنت آرنج معاون نخست وزیر ترکیه در مجلس حضور پیدا کرده و این مسئله را تکذیب کرد. اکنون مشاهده می کنیم ۵ منشی برای عبدالله اوجالان در نظر گرفته شده است. این منشی ها به این خاطر به امرالی فرستاده شده اند که عبدالله اوجالان بهتر بتواند پ.ک.ک را برای تجزیه کشور ترکیه آماده کرده و هدایت کند.

اورال در ادامه اظهارات خود با اشاره به این که بیانیه اخیر پ.ک.ک و حکومت در کاخ نخست وزیری به مانند یک عمل جراحی بود که دولت برای قطع بخشی از خاک ترکیه آغاز کرده است، عنوان کرد: کاری که “دامات مهمت فریت پاشا” در دوران آتاتورک انجام داد را حزب عدالت و توسعه اکنون تکرار می کند. چگونه که دامات مهمت فرید پاشا به همراه “سوریهای فرانسه” در پی اعطای خودمختاری به کردها و تشکیل کردستان بودند، امروز نیز همان کار را حزب عدالت و توسعه تکرار می کند.

لازم به ذکر است، دامات مهمت فرید پاشا، دیپلمات، سیاستمدار و صدراعظم عثمانی بوده است که در مقابل مصطفی کمال پاشا، موسس جمهوری ترکیه ایستاد و با وی مخالفت کرد. فریدپاشا در مذاکراتی که با کردها در فرانسه داشت با تشکیل کردستان در داخل عثمانی موافقت کرده بود اما بعد از پیروزی مبارزات کمال پاشا به جرم خیانت به کشور تحت تعقیب قرار گرفته و به اروپا فرار کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین