۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اوجالان در مسیر آک پارتی

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
  • ۳۸۸ بازدید
  • ۱

سلیمان ویسی
چند سال قبل که اخباری مبنی بر گفتگوی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) با مقامات امنیتی ترکیه در اسلو پایتخت نروژ رسانه یی شد؛ خیلی ها خوش بین بودند به اینکه پس از سال ها درگیری و کشتار در مناطق کردنشین ترکیه، بالاخره سلاح ها ساکت می شوند و مشکل از طریق گفتگو و مذاکره حل و فصل می شود.
از سال گذشته این روند بدون نتیجه پایان یافت و باردیگر سلاح ها در میدان سخن گفتند و هزاران نفر دیگر کشته و زخمی شدند و پ ک ک و ترکیه مدام همدیگر را به این متهم می کنند که قواعد را رعایت نکرده اند و سبب از سرگیری مجدد درگیری ها شده اند. طی یک سال گذشته شهرها و روستاهای زیادی تبدیل به ویرانه شدند و خیابان ها به میدان تیراندازی تبدیل شد .
…. پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، پ ک ک باردیگر موضوع ممنوعیت ملاقات با عبدالله اوجالان (رهبر پ ک ک) را پیش کشید و مدعی شد که احتمال صدمه دیدن و یا کشته شدن وی به دلیل ناآرامی های اخیر وجود دارد و لذا خواستار ملاقات با وی شد اما ترکیه هیچ وقت این خواست گروه را نپذیرفت تا بالاخره گروهی از اعضا و هواداران این گروه بدین منظور اقدام به اعتصاب غذا کردند اما باز هم جوابی از سوی ترکیه دریافت نشد.
برادر عبدالله اوجالان (عثمان اوجالان) چند شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کوردستان ۲۴ به این نکته اشاره کرد که در سفرهای اخیر مسعود بارزانی به ترکیه درباره از سرگیری مجدد مذاکرات ترکیه و پ ک ک اصرار شده اما ترکیه اصرار دارد که باردیگر این اشتباه را تکرار نخواهد کرد اما به گفته ی اوجالان مقامات ترکیه درخواست بارزانی برای ملاقات خانواده اش با وی را پذیرفته اند و قرار است فردا روز عید قربان خانواده ی وی برای ملاقات به جزیره امرالی بروند. اتفاقی که امروز روی داد.
حال پ ک ک این تصمیم را نتیجه پافشاری های خود و تسلیم شدن ترکیه در این خصوص قلمداد می کند و از سوی دیگر هم عثمان اوجالان آنرا به حساب بارزانی نوشته، اما نکته ی قابل تامل در این میان آن است که؛ چرا ترکیه در چنین موقعیت زمانی اقدام به این کار می کند؟
از یک طرف ترکیه اعلام کرده ظرف ۱۵ روز آینده ۲۸ تن از شهردارهای مناطق کردنشین را که به نحوی و از طریق حزب دمکراتیک خلق ها و چند نهاد دیگر به پ ک ک وابسته اند و از مقامات این گروه دستور می گیرند برکنار می کند و بجای آنها افرادی از اعضا و هواداران حزب حاکم را جایگزین می کند. از سوی دیگر شمار زیادی معلم را نیز اخراج کرده آنهم در مناطق کردنشین که عمدتا کرد هستند. این اقدامات ترکیه واکنش هایی را به دنبال داشت و بار دیگر پ ک ک درصدد است از این موضوعات با یک رویکرد تبلیغاتی در جهت تشدید ناآرامی ها در ترکیه بهره مند شود، لذا ترکیه هم بلافاصله برای خنثی سازی این اقدامات و فرونشاندن واکنش های تند و بعضا کنترل نشده در مناطق کردنشین ترکیه، موضوع ملاقات خانواده با عبدالله اوجالان در جزیره امرالی را پیش کشیده آنهم در عید قربان!!
آنچه مشخص و عیان است اینکه ترکیه بارها تکرار کرده که باردیگر با گروهی که موجب ناآرامی و خشونت در کشورش شده مذاکره نخواهد کرد و هیچ امتیازی هم برای آن قائل نیست. پیش از انجام این ملاقات که توسط یکی از برادران اوجالان صورت گرفت، پ.ک.ک اعلام کرده بود که ملاقات با اوجالان در صورتی که واسطه این امر بارزانی باشد را قبول نخواهد کرد، اتفاقی که محقق نشد. تاریخچه خصومت میان پ ک ک و خانواده بارزانی به نیمه دوم قرن گذشته میلادی برمی گردد؛ اما آنچه بیش از پیش خودنمایی می کند، بازی سیاسی ترکیه و اردوغان در این موقعیت زمانی است که به عبارت دیگر بخشی از پروژه ی خنثی سازی پ ک ک و کنترل بارزانی محسوب می شود یا بهتر بگوئیم، ترکیه باردیگر درصدد است از اوجالان در راستای اهداف خود استفاده کند و پ ک ک را با آن ساکت کند.
این گونه است که اوجالان دوباره اعلام میکند که باید ؛
” روند صلح و آشتی باید دوباره برقرار شود ”
پروژه ای که معنای آن برای پ.ک.ک ؛ بازگشت به دوران روند خلع سلاح و پائین آمدن از کوهستان است .
ابهام اصلی در این فضا آن است که آیا پ.ک.ک که این همه اصرار به دیدار اوجالان داشت آیا از پیام او تمکین خواهد کرد، یا اینکه مانند گذشته آن را به بهانه های گوناگون به کناری خواهد نهاد .
منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید ! تو نقشه جغرافیایی این خبر مناطقی که کردها در آن زندگی میکنند را غیر واقعی و بسیار بیشتر از آن چیزی که هستند نشان داده اید . مثلا در مناطق شمالی آذربایجان غربی کردها بسیار کم و پراکنده بوده و بیشتر در کوه ها و روستاها زندگی میکنند و تعداد آنها نیز زیاد نیست در حالیکه در نقشه می بایست نه رنگ قرمز پر رنگ بلکه نقطه نقطه که معنای پراکنده می دهد را می گذاشتید. در کل کردها خیلی کمتر از آن چیزی هستند که برخی احزاب آنها ادعا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین