۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتقاد وزیر اقلیم کردستان عراق از پ.ک.ک به دلیل ممانعت از اجرای توافقنامه شنگال

انتقاد وزیر اقلیم کردستان عراق از پ.ک.ک به دلیل ممانعت از اجرای توافقنامه شنگال

  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲
  • ۷۷ بازدید
  • ۰

وزیر اقلیم کردستان پ.ک.ک را به دلیل ممانعت از اجرای توافقنامه شنگال انتقاد کرد

به گزارش انجمن بی تاوان،‌ وزیر کشور اقلیم کردستان روز چهارشنبه گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به دلیل ممانعت از اجرای توافقنامه شینگال مورد توافق اربیل و بغداد با امتناع از خروج از این منطقه مورد انتقاد قرار داد و ایدئولوژی آن را “بیماری” خواند.

ربر احمد گفت: «به همین دلیل است که ما خواستار تشکیل کمیته مشترک [با بغداد] شدیم تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس در اقتدار شنگال دارای ایدئولوژی آپوچی [ایدئولوژی رهبر پ.ک.ک عبدالله اوجالان] یا پ.ک.ک نیست، زیرا این یک بیماری است».

این توافقنامه در سال ۲۰۲۰ بین دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان (KRG) بر سر اداره و امنیت شنگال به منظور “عادی سازی” و حل تعدادی از مسائلی که مانع از بازگشت ساکنان منطقه شده است که به دنبال آن فرار کرده اند، امضا شد.

این توافق شامل خروج همه گروه‌های مسلح از جمله پ‌ک‌ک از شهر است و از سوی گروه کرد و دستیاران آن رد شده است.

احمد تاکید کرد: ما به هیچ فردی که عقاید و ایدئولوژی های پ ک ک را دارد اجازه نمی دهیم بخشی از امنیت شنگال شود.

ایزدی ها یک گروه قومی مذهبی در شنگال هستند که در زمان تصرف شهر توسط داعش در سال ۲۰۱۴ مورد جنایات فجیع بی شماری از جمله ازدواج های اجباری، خشونت جنسی، و قتل عام قرار گرفتند و بسیاری از روستاها و شهرهای ساکن این گروه اقلیت را تخریب کردند و مرتکب نسل کشی شدند.

آنها مجبور به فرار به کمپ های آوارگان، عمدتا در منطقه کردستان شدند. اختلافات سیاسی بر سر منطقه بین بغداد و اربیل و همچنین حضور گروه های مسلح مانند پ.ک.ک، بازسازی این شهر را که در طول جنگ برای بیرون راندن داعش متحمل ویرانی های سنگین شده بود، مختل کرده است.

بازیگران بین المللی مانند سازمان ملل و ایالات متحده بارها از مقامات عراقی و کردی خواسته اند تا این توافق را اجرا کنند و از بن بست سیاسی در شهر خارج شوند.

احمد گفت: «بخش بزرگی از برادر و خواهر ایزدی ما از شنگال در منطقه کردستان آواره شده‌اند و هنوز نمی‌توانند به شنگال بازگردند.

احمد گفت که بخشی از توافقنامه شینگال که به ندرت به آن اشاره می شود، کمیته تحقیق بین اربیل و بغداد برای نظارت بر اجرای توافق است که شامل جنبه های اداری، امنیتی و توسعه ای است.

وی با ابراز تأسف گفت: «پ‌ک‌ک و نهادهای وابسته به پ‌ک‌ک اجازه نمی‌دهند حکومت قانون [به شنگال] بازگردد». سه سال و ده روز از امضای این توافق می گذرد، تا کنون ما یک قدم به جلو پیشرفت نکرده ایم.

کلودیو کوردون، معاون نمایندگی سازمان ملل برای عراق (یونامی) با ابراز تاسف از اینکه این منطقه توسط گروه‌های مسلح تصرف شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته است، گفت: سرمایه‌گذاران تمایلی به مشارکت در توسعه شهر به دلیل عدم اجرای این توافق ندارند.

وی گفت: «ما به همکاری با دولت‌ها، با نهادهای مناسب که دارای اختیارات سیاسی برای اطمینان از اجرای این توافق هستند، ادامه خواهیم داد.»

بر اساس توافق اربیل و بغداد، امنیت منطقه آشفته بر عهده بغداد خواهد بود. دولت فدرال باید یک نیروی مسلح جدید ایجاد کند که از جمعیت محلی استخدام شده و عناصر پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آنها را اخراج کند.

حضور پ‌ک‌ک در شنگال همچنین اغلب پهپادها و حملات هوایی ترکیه را به خود جلب می‌کند، زیرا این گروه کردی توسط آنکارا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است. اعتصابات به شدت بر توسعه ولسوالی تأثیر می گذارد و بی ثباتی بیشتری را در منطقه ایجاد می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین