۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امریکن اینترست؛ استقلال کُردها در سایه تهدید و فرصت

  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۸۲ بازدید
  • ۰

اندیشکده امریکن اینترست با اشاره به حمایت عربستان از تشکیل یک کشور کردی و راه یافتن کُردها در ترکیه به پارلمان و نیز پیروزیهای چند ماه گذشته کردها بر داعش در عراق و سوریه، زمان کنونی را بهترین فرصت برای کردها به منظور تشکیل یک کشور مستقل می‌داند اما معتقد است به همان نسبت که فرصت فراهم است به همان اندازه نیز امکان شکست تلاش کردها دررسیدن به استقلال وجود دارد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس، اندیشکده امریکن اینترست در نوشتار کوتاهی با اشاره به تحولات منطقه از جمله راه یافتن کردها به پارلمان ترکیه، همکاری کردهای عراق و سوریه با ائتلاف در جنگ با داعش و نیز اعلام حمایت عربستان از تشکیل یک کشور کردی در خاورمیانه، زمان حاضر را فرصت طلایی برای کردها توصیف می‌کند.
امریکن اینترست یکی از دلایل ترغیب کردها به تشکل کشور مستقل را اعلام حمایت عربستان از زبان انور مجید اشکی، ژنرال سعودی در کنفرانس مشترک با یکی از مقامات اسرائیل می‌داند که به نظر این اندیشکده، انگیزه عربستان از حمایت از تشکیل یک کشور کردی مقابله با ایران و کشورهای عراق و سوریه است که به نظر عربستان این دو کشور به ایران نزدیک هستند.
ازنظر این اندیشکده، آنچه ذکر شد انتخاب‌های زیادی در اختیار کردها قرار می‌دهد. به این معنی که حداقل سه قدرت منطقه‌ای یا بین‌المللی وجود دارد که کردها می‌توانند از آن‌ها برای کسب استقلال استفاده کنند. ظهور غیرمنتظره حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه متمایل به کردها در عرصه سیاسی این کشور و راه یافتن آن به پارلمان و همکاری حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و دولت اقلیم کردستان عراق با ائتلاف ضد داعش زمینه‌ساز این فرصت تاریخی برای کردها هستند.
بااین‌حال امریکن اینترست تأکید می‌کند به همان میزانی که فرصت تاریخی برای تشکیل یک کشور مستقل در خاورمیانه به وجود آمده، به همان نسبت نیز تهدیدهای جدی وجود دارد که این فرصت را از بین ببرد؛ زیرا ممکن است ترک‌های ناسیونالیست دولت جدید را در کشور ترکیه به دست بگیرند. حمایت گفتاری عربستان و آمریکا هم فقط اشاراتی کوچک بوده و ضمانتی برای حمایت آن‌ها از کردها به‌حساب نمی‌آید و صدالبته که هنوز سایه تهدید داعش از بین رفته است./B

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین