۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقلیم کردستان به ایران بدهکار است!

  • ۲۹ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۳۱ بازدید
  • ۰
حسن لاسجردی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی درباره چرایی هشدار اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی برسر خلع سلاح یا اخراج گروه های مسلح کردی در شمال این کشور گفت: با توجه به سابقه‌ای که ما از روابط با منطقه شمال عراق داریم و در گذشته نه چندان دور که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به منطقه شمال اقلیم عراق بود که اجازه نداد تا داعش اربیل و سلیمانیه را فتح کند، آنها به نوعی بدهکار ایران به حساب می‌آیند.

انجمن بی تاوان : حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی در خصوص هشدار جدی اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی در مورد خلع سلاح یا اخراج گروه‌های مسلح کردی مستقر در شمال اقلیم عراق مبتنی بر توافقنامه امنیتی میان دو کشور، اظهار کرد: یکی از اصول رایج میان کشورها در روابط بین‌الملل احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورهاست و هر کشوری موظف است که نسبت به کشور همسایه خود اصول و قوانین بین‌المللی را رعایت کند.وی گفت: اما در خصوص عراق ما شاهد حضور برخی گروه‌های مخالف ایران در شمال آن کشور بوده و هستیم، گروه‌هایی که رویکرد مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و تهدیدی علیه امنیت ملی ما به حساب می‌آیند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته هم شاهد چنین رویکردی بودیم یعنی مجموعه اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران از مبدا شمال عراق انجام شده که یا در قالب اعزام گروه‌های تروریستی، یا ورود سلاح، تجهیزات و مواد منفجره جهت انجام اقدامات تروریستی و مواردی از این دست بوده است.

لاسجردی تصریح کرد: این موارد نشان می‌دهد که این منطقه و گروهک‌های حاضر در آن به عنوان یکی از کانون‌های اقدام علیه امنیت ایران مطرح هستند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین مرتبه مذاکراتی را با مقامات دولت مرکزی بغداد و اقلیم شمال عراق به منظور جلوگیری از اقدامات گروهک‌های مسلح ضدانقلاب در آن منطقه داشته است، گفت: وقتی این موضوع از سوی طرف عراقی به نتیجه نرسید و آن منطقه به عنوان مرکز فعالیت گروه‌های تروریستی علیه ایران به حساب آمد، طبیعتاً ایران نیز پاسخ محکمی را به آنها در جهت تامین امنیت خود می‌دهد.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: در همین راستا در گذشته هم شاهد این موضوع بودیم که نیروهای مسلح ایران مقرات گروه‌های مستقر در آن منطقه را با امکانات نظامی مورد اصابت قرار دادند.

لاسجردی بیان داشت: با توجه به سابقه‌ای که ما از روابط با منطقه شمال عراق داریم و در گذشته نه چندان دور که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به منطقه شمال اقلیم عراق بود که اجازه نداد تا داعش اربیل و سلیمانیه را فتح کند، آنها به نوعی بدهکار ایران به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: با این شرایط جمهوری اسلامی ایران با توجه به رعایت اصل حُسن همجواری و همسایگی از طرف عراقی و به خصوص مسئولین اقلیم شمال آن کشور خواسته است که یا از حضور و اقدامات گروه‌های مسلح جلوگیری کنند یا اگر نمی‌توانند ایران خودش با اقدامات مناسب و بازدارنده هشدار سرلشکر باقری را عملیاتی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: واحدهای سیاسی که خواه یک دولت باشند یا مسئولین یک منطقه برای کنترل گروه‌های تروریستی باید گام‌هایی را بردارند و اگر این کار را انجام ندهند در واقع به نوعی از آنها حمایت کرده و شریک اقدامات تروریستی آنها به حساب می‌آیند.

لاسجردی گفت: بنابراین تمام هم و غم ما باید این باشد که به طُرق مختلف بتوانیم مسئولین اقلیم شمال عراق را مجاب کنیم تا آنها جلوی اقدامات تروریستی گروه‌های مستقر در آن منطقه را بگیرند.

وی بیان داشت: آنها باید متوجه این مطلب باشند که هرگونه اقدام تروریستی که از سوی آن گروه‌ها صورت بگیرد مستقیماً متوجه مسئولین اقلیم خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و حقوق بین‌الملل و به خصوص ماده ۵۱ منشور ملل متحد در دفاع از تمامیت ارضی و دفع تهدیدهای برون مرزی، تاکید کرد: ایران و عراق هر دو عضو سازمان ملل هستند و پایبند به اصول و قوانین بین‌المللی، بنابراین از جانب ایران بارها به مقامات عراقی آدرس و استنادات زیادی مبنی بر وجود تهدید علیه امنیت ملی ایران در اقلیم شمال آن کشور ارائه شده است.

لاسجردی ادامه داد: بر اساس آن استنادات ایران بارها از مقامات عراقی خواسته است تا جلوی ورود سلاح، تجهیزات مواد منفجره و تروریست‌هایی که به منظور انجام عملیات‌های تروریستی از مرزهای مشترک وارد کشور می‌شوند را بگیرند و دولت عراق هم بر اساس موازین بین‌المللی موظف است تا امنیت مرزهای مشترک را برقرار و تهدید علیه امنیت ملی کشور همسایه را مرتفع سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ایران هم بر مبنای همین موازین بین‌المللی پس از هشدارها و درخواست‌های بسیار به طرف عراقی از آنها خواسته تا در یک بازه زمانی مشخص که تا شهریور ماه امسال باشد نسبت به رفع این معضل اقدام کنند و اگر آنها نتوانند کاری از پیش ببرند، ایران خودش وارد عمل خواهد شد و بار دیگر مواضع و مقرات گروه های مسلح حاضر در شمال عراق را مورد اصابت قرار می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین