۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • فرهنگستان
  • >
  • اقدامات حقوقی ایران در زمینه مقابله با گروه های تروریستی

اقدامات حقوقی ایران در زمینه مقابله با گروه های تروریستی

  • ۲۰ دی ۱۴۰۰
  • ۳۶۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : تروریسم‌ بی‌ تردید یکی‌ از مسائل‌ و مشکلات‌ مهم‌ جامعه‌ امروزی است‌ که‌ به‌ یکی‌ از مباحث‌ بحث‌انگیز بین‌ المللی‌، منطقه‌ای و داخلی‌، تبدیل‌ شده‌ است‌ . در واقع‌ این‌ پدیده‌ یکی‌ از قدیمی‌ ترین‌ اشکال‌ خشونت‌ بشمار می‌ رود . هرچند که‌عملیات‌ تروریستی‌ را می‌ توان‌ همزمان‌ با تشکیل‌ حکومت‌ و دولت‌ در تاریخ‌ دانست‌ که‌ شکل‌ آن‌ در زمانهای مختلف‌ تغییر یافته‌ است‌ ، لیکن‌ بنظر می‌ رسد در هیچ‌ دوره‌ای از تاریخ‌ به‌ مانند بعد از ورود به‌ هزاره‌ جدید تا این‌ اندازه‌ بشردر معرض‌ تهدیدات‌ تروریستی‌ قرار نگرفته‌ است‌. بطوریکه‌ در عصر حاضر ، هیچ‌ فردی در هیچ‌ جای دنیا ایمن‌ از حملات‌ تروریستی‌ نخواهد بود و هر لحظه‌ این‌ امکان‌ وجود دارد تا با وقوع‌ عملیاتی‌ تروریستی‌ عده‌ ای جان‌ خود را از دست‌ بدهند و باعث‌ وحشت‌ جامعه‌ و از بین‌ رفتن‌ افراد بیگناه‌ و شهروندان‌ عادی جامعه‌ شود. مانند آنچه‌ امروزه‌ در افغانستان‌، عراق‌ ، ایران‌ و سایر کشورها تحت‌ عنوان‌ عملیات‌ تروریستی‌ شاهد آن‌ هستیم‌ . لیکن‌ اوج‌ این‌ اقدامات‌ تروریستی‌ را می‌ توان‌ در یازده‌ سپتامبر ٢٠٠١ دانست‌ . در این‌ روز که‌ چند هواپیمای مسافر بری به‌ طور همزمان‌ ربوده‌ شدند. دو هواپیما به‌ دو ساختمان‌ معروف‌ مرکز تجارت‌ جهانی‌ در نیویورک‌ کوبیده‌ شدند و هواپیمایی‌ دیگر به‌ ساختمان‌ پنتاگون‌ ( وزارت‌ دفاع‌ آمریکا) اصابت‌ کرد و یک‌ هواپیمای دیگر که‌ گمان‌ برده‌ می‌ شد ربایندگان‌ آن‌ قصد داشتند آن‌ را به‌ ساختمان‌ کنگره‌ یا کاخ‌ سفید بکوبند ، سقوط‌ کرد و همه‌ مسافران‌ کشته‌ شدند. این‌ عملیات‌ تروریستی‌ باعث‌ تحولات‌ مختلفی‌ تحت‌ عنوان‌ (مبارزه‌ علیه‌ تروریسم‌) در جوامع‌ بین‌ المللی‌ شد و آثار دهشتناکی‌ در سطح‌ سیاسی‌ جوامع‌ بجای گذاشت‌.

امروزه‌ گروههای تروریستی‌ به‌ صورت‌ منسجمی‌ در چندین‌ کشور مختلف‌ در حال‌ حیات‌ و ترتیب‌ دادن‌ عملیاتهای مختلف‌ تروریستی‌ می‌ باشند. همین‌ ویژگی‌ باعث‌ شده‌ است‌ که‌ کشورهای مختلف‌ با روی آوردن‌ به‌ قواعد مشترک‌ و هماهنگ‌ در جهت‌ مقابله‌ موثر با این‌ پدیده‌ برآیند. کنوانسیون‌ و تــوافقات‌ بین‌ المللی‌ و منطقــه‌ ای می‌ توانند نقش‌ قابل‌ تــوجهی‌ در کنتــرل‌ و مهار این‌ پدیده‌ داشته‌ باشند. کشورهای مختلف‌ نیز با درک‌ این‌ نیاز و تاثیر در قالب‌ معاهدات‌ مختلف‌ بین‌ المللی‌ و منطقه‌ ای حرکت‌ آگاهانه‌ ای را به‌ سمت‌ هماهنگ‌ سازی در این‌ عرصه‌ شروع‌ کرده‌ اند.

کنوانسیونهاى چندجانبه متعددى اعم از جهانى و منطقهاى براى کنترل تروریسم میان کشورها منعقد  گردیده است. تا کنون سیزده کنوانسیون جهانى و هشت کنوانسیون منطقهاى، حاصل تالشهاى  جامعه بین المللى در مقابله با این معضل جهانى بوده است که البته در طول تحقیق به بررسی این  کنوانسیونها به طور مفصل پرداخته شده است. به عنوان نمونه این کنوانسیونها عبارتند از: 

۱ )ارتکاب اعمال  جنایتکارانه علیه دیپلماتها و کارمندان و کارکنان سامان ملل متحد.

۲ )کنوانسیون های مبارزه با اقدامات تروریستی علیه امنیت هواپیمایی 

۳ )کنوانسیون گروگانگیری.

۴) کنوانسیون بین المللی مقابله بابمب گذاری تروریستی.

۵ )کنوانسیون بین المللی منع حمایت مالی از  تروریسم.

۶ )کنوانسیون منع و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی از جمله  نمایندگان دیپلماتیک

در دهه های اخیر دولت ایران نیز که خود یکی از مهمترین قربانیان عملیات تروریستی محسوب  می شود و انسانهای بی گناه ، دانشمندان و نخبگان بسیاری در این سرزمین طی عملیات تروریستی  جان باخته و قربانی این پدیده شده اند. به همین جهت در این پایان نامه تالش شده است تا  اقدامات حقوقی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و گروههای تروریستی مورد بررسی قرار بگیرد. 

این پایان نامه در دو بخش تنظیم شده است : در بخش اول که به تعاریف و مفاهیم کلیدی مانند  تعریف تروریسم و انواع آن، اهداف تروریستها ،ارکان تروریسم تاریخچه آن در جهان و ایران  مورد بررسی قرار گرفته است . و در بخش دوم اقدامات تقنینی و حقوقی جمهوری اسالمی ایران  که در غالب پیوستن به کنوانسیونها ی بین المللی و منطقه ای در خصوص تروریسم و همچنین  انعقاد موافقتنامه های همکاری در رابطه با تروریسم میان خود و دیگر کشورها بصورت دو یا چند  جانبه منعقد نموده است پرداخته میشود. 

در مجموع آنچه بررسی می شود ، جمهوری اسالمی ایران با پیوستن به کنوانسیون های منطقه ای و  بین المللی مبارزه با تروریسم همچنین انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه جرایم سازمان یافته و  تروریسم با کشورهای نظیر: ترکیه، سوریه، سریالنکا- که از جمله این موافقتنامه ها می توان به عنوان مثال به قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسالمی ایران و دولت جمهوری اسالمی افغانستان در عرصه مبارزه با موادمخدر ، جرایم سازمانیافته و تروریسم و یا قانون موافقتنامه همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمانیافته و تروریسم بین دولت جمهوری اسالمی ایران و دولت جمهوری قزاقستان اشاره کرد که تا کنون اقدامات حقوقی ، سیاسی و امنیتی موثری در جهت  پیشگیری ، مجازات و مبارزه با فعالیتهای تروریستی و گروههای تروریستی انجام داده است . یکی از  این اقدامات می توان به دستگیری عبد المالک ریگی رهبرگروهک تروریستی جنداله که عملیات  تروریستی و فجایع بسیاری در طول فعالیت خود انجام داده بود نام برد. با وجود اقداماتی که ایران در  خصوص مبارزه با تروریسم بخصوص در سالهای اخیر انجام داده است و خود یکی از قربانیان  عملیاتهای تروریستی بوده است لیکن در غرب همواره مورد اتهام عملیات های تروریستی و حامی  تروریسم معرفی شده است . به این جهت بررسی اقدامات ایران در خصوص مبارزه با تروریسم  حائز اهمیت می باشد .

ادامه دارد …

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین