۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اعلام برنامه عقب نشینی و شرایط پ.ک.ک برای ترک فعالیت مسلحانه

اعلام برنامه عقب نشینی و شرایط پ.ک.ک برای ترک فعالیت مسلحانه

  • ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

برخی از تحلیل گران سیاسی ترکیه، شرایط اعلام شده توسط پ.ک.ک را دشوار و ناامید کننده دانستند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : به نقل از روزنامه حریت، در کنفرانس مطبوعاتی مراد قاراییلان رییس شورای رهبری پ.ک.ک، علاوه بر اعلام تاریخ رسمی آغاز عقب نشینی نیروهای پ.ک.ک، موضوعات و شرایط دیگری را نیز با رسانه ها در میان نهاد که درواقع می توان این بندها را اصلی ترین شرایط و مواضع روشن سران پ.ک.ک برای تدوام مذاکرات صلح دانست.
مراحل شش گانه عقب نشینی و خروج نیروهای پ.ک.ک از ترکیه
مراد قاراییلان در خصوص نقشه راه پ.ک.ک برای خروج از ترکیه به شش موضوع اصلی اشاره کرد:
۱-نیروهای شاخه نظامی ما، ابتکار عمل را در دست گرفته و ضمن اتخاذ تدبیر به منشور پیشگیری از درگیری های احتمالی، از گذرگاه های ویژه خود و به شکل منظم و سازماندهی شده برای خروج و عقب نشینی استفاده خواهند کرد.
۲- نیروها به شکل مرحله به مرحله و از تاریخ هشتم ماه می به بعد حرکت خود را اغاز خوهند کرد. عقب نشینی و خروج نیروها به شکل کاملا مخفیانه و منظم و در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.
۳-نیروهای شاخه نظامی ما پس از عقب نشینی از ترکیه به اقلیم کردستان عراق خواهند رفت و از حکومت اقلیم انتظار داریم که حضور این نیروها را به شکل رسمی در خاک خود پذیرفته و در این زمینه تفاهم لازم وجود داشته باشد.
۴-از نیروهای نظامی ترکیه انتظار داریم در اوج هوشیاری و جدیت، حساسیت این عملیات مهم را درک کنند و قاطعانه اعلام می کنیم که اگر هر گونه حمله ای علیه نیروهای ما صورت بگیرد، در کوتاه ترین زمان ممکن، عقب نشینی را متوقف کرده و واکنش نظامی نشان خواهیم داد.
۵-همزمان با عقب نشینی نیروهای ما، در مناطق کردستان ترکیه از هر گونه تحرک و نقل و انتقال نظامی و اقدامات تحریک آمیز خودداری شود و محتویات نامه ها و توصیه های رهبر ما و نیز مسائلی که دولت از ان اطلاع دارد در نظر گرفته شود.
۶-تشکیل هیات های مستقل و بیطرف می تواند خطاهای هر دو طرف را تشخیص داده و در شناسایی عوامل منفی و موانع صلح یاری گر و کارساز باشد.
۳ مرحله اساسی در پایان دادن به معضل کُرد
الف) مرحله نخست حل معضل کُرد، عقب نشینی و خروج کامل نیروهای نظامی ما از خاک ترکیه است و با پایان یافتن این عملیات، نختسین مرحله از پروژه حل معضل کُرد به پایان خواهد رسید.
ب) مرحله دوم از حل معضل کردها در واقع برآورده ساختن انتظارات و مطالبات کردهای ترکیه در چهارچوب قانون اساسی ترکیه، رشد و ارتقای دموکراسی و فراهم ساختن زمینه همسانی و برابری بین همه شهروندان ترکیه، به رسمیت شناختن شناسنامه وهویت فرهنگی و اجتماعی همه عناصر قومی، دینی و فکری تشکیل دهنده جامعه ترکیه است. همچنین پایان دادن به سازماندهی های نظامی نظیر گروه های شبه نظامی محافظین روستا و همچنین یگان های کماندویی موسوم به واحدهای ویژه، از ضرورت های این مرحله است.
ج) سومین مرحله از روند کلی حل معضل کردهای ترکیه، دوره ای است که ما آن را عادی سازی نام نهاده ایم و عادی سازی از نگاه ما به معنی استقرار صلح، تثبیت و استحکام بخشیدن به توافقات، تامین زیرساخت های حقوقی و قانونی و همچنین هموارسازی مسیر آزادی همه از جمله رهبرمان آپو است و در این مرحله است که بر زمین گذاشتن همه سلاح های پ.ک.ک به عنوان مرحله آخر به میان خواهد آمد.
واکنش های حکومت ترکیه
بلنت آرنچ و بکر بوزداغ، دو معاون نخست وزیر ترکیه امروز در گفتگو با رسانه ها ضمن ارزیابی مثبت آغاز عقب نشینی پ.ک.ک، اعلام کردند که مساله خروج نیروهای پ.ک.ک و پایان دادن به فعالیت مسلحانه از هر چیزی مهم تر است و خروج آنان با سلاح یا بی سلاح، هیچ اهمیتی ندارد.
از امید مطلق تا تردیدهای پایدار
امروز بیش از ۱۶ روزنامه سراسری ترکیه، تیتر و عکس صفحه نخست خود را به بازتاب خبر کنفرانس مطبوعاتی مراد قاراییلان اختصاص دادند و اغلب شبکه های مهم تلویزیونی ترکیه نیز با برپایی میزگردهای ویژه، گفتگو با صاحب نظران و تحلیل گران سیاسی داخلی و خارجی، به بررسی این موضوع پرداختند و ۲۳ تن از مقاله نویسان مشهور ترکیه نیز، در این خصوص مقاله نوشتند.
اگر چه اغلب تحلیل ها، حاکی از خشنودی روزنامه نگاران و تحلیل گران سیاسی ترکیه از مواضع قاراییلان و پ.ک.ک است اما برخی تحلیل گران نیز به این موضوع اشاره کرده اند که مساله عقب نشینی فقط یکی از فازهای حل معضل کُرد است و نباید با خوشبینی مطلق در این خصوص اظهار نظر کرد.
طاها آک یول تحلیل گر برجسته روزنامه حریت نوشت:«متاسفانه مراد قاراییلان فقط و فقط در خصوص عقب نشینی به طور قاطعانه صحبت کرده است و مساله مهم پایان دادن به فعالیت مسلحانه و بر زمین نهادن همه تفنگ ها را مشروط به مسائلی دانسته است که تحقق بسیاری از آنها دشوار و زمان بر خواهد بود و ظاهرا برای رسیدن به ایستگاه های آخر، باید موانع بسیاری را پشت سر بگذاریم.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین