۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اعتراض شدید فرمانده نیروهای پیشمرگه کرد عراق به گروه تروریستی پ.ک.ک

اعتراض شدید فرمانده نیروهای پیشمرگه کرد عراق به گروه تروریستی پ.ک.ک

  • ۲ آذر ۱۳۹۴
  • ۲۹۳ بازدید
  • ۰

فرمانده نیروهای ویژه زروانی پیشمرگه کرد عراق ضمن انتقاد شدید از اقدامات تروریستی گروه پ.ک.ک در ترکیه، از آنها خواست به جنگ‌افروزی پایان دهند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از آناتولی ،ژنرال عزیز ویسی، فرمانده نیروهای ویژه زروانی پیشمرگه اداره محلی کرد عراق در گفتگو با خبرگزاری آناتولی با اشاره به اهمیت رابطه ترکیه با اقلیم کرد عراق از اقدامات گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه انتقاد کرد و اظهار داشت تا زمانی که اگر راه حل‌های سیاسی موجود است، نیازی به جنگ‌افروزی نیست.

وی همچنین با انتقاد شدید از تلاش پ.ک.ک برای ایجاد کانتون در سنجار، حضور آنها در این منطقه را موقتی دانست. او همچنین گروه تروریستی پ.ک.ک را به استثمار کودکان و ایجاد تفرقه میان کردها متهم کرد.

ویسی که از نزدیکان مسعود بارزانی است افزود: کار نهادهای اداره محلی کرد عراق به زودی آغاز، و پس از بازگشت مردم به محل سکونتشان همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

این فرمانده خطاب به گروه پ.ک.ک گفت: “سنجار جزیی از سوریه نیست و پ.ک.ک ‌نمی‌تواند هر طور که خواست در این منطقه رفتار کند. اینجا قسمتی از خاک کردستان است. هر کشوری مرزها و حدود قانونی خود را دارد. اینجا مساله مشروعیت قانونی و تعهد ما به دولت مرکزی عراق است”.

وی در ادامه افزود: “هر گروهی می‌تواند ادعا کند که شنگال را آنها آزاد کرده‌اند. اما اصل قضیه این‌گونه نیست. مشخص است که چه گروهی شنگال را آزاد کرده و از آن محافظت می‌کند. ما در اینجا به طور مداوم هدف حملات موشک‌های کاتیوشا و گلوله‌های توپ قرار داریم”.

ویسی با اشاره به اهمیت روابط سالم اداره محلی کرد عراق با ترکیه اظهار داشت: “گروه پ.ک.ک قصد دارد رابطه میان ما و ترکیه را بر هم بزند. ترکیه کشور همسایه پراهمیتی برای ماست. از لحاظ اقتصادی و سیاسی روابط خوبی داریم. نمی‌توان اهمیت ترکیه به عنوان یک عضو ناتو را نادیده گرفت. هرگز منطقه کردستان تبدیل به صحنه جنگ با ترکیه نخواهد شد”.

او در ادامه از کردهای ترکیه خواست تا به دام سیاست‌های غلط پ.ک.ک نیافتند و تصریح کرد: “ترکیه باید برای پیشگیری از اقدامات پ.ک.ک باید بر آن فشار وارد کند، زیرا اشتباهات آنها غیرقابل اغماض است. اشتباهاتی که پ.ک.ک در شنگال مرتکب شده است واقعا قابل تحمل نیست. از طرفداران این گروه می‌خواهم تا متوجه این قضیه باشند. چنین فعالیت‌هایی به جز زیان برای کردها، کردستان و مردم شنگال چیزی در بر ندارد”.

به گفته ویسی “گروه پ.ک.ک از ابتدای تاسیس در سال ۱۹۷۸ تاکنون با تمام گروه‌های کرد درگیر بوده است. آنها هرگز حضور نیروی قوی‌تر از خود را تحمل نمی‌کنند. در این راستا از تمامی امکانات بهره می‌برند. آنها تمام احزاب و سازمان‌های کرد را منحل کرده و به هر کدام از آنها برچسب‌هایی نظیر اصلاح‌طلب، فرصت‌طلب، بدوی و خائن زده است. اکنون نیز همانطور که می‌بینید قصد دارد با دخالت در شنگال این منطقه را نیز در اختیار بگیرد”.

او خاطرنشان کرد: “دولت بر وضعیت شنگال مسلط شده و به بی‌نظمی پایان خواهد داد. دفاع از این منطقه نیز تنها بر عهده نیروهای پیشمرگه خواهد بود. در چنین موقعیتی از ترکیه انتظار داریم که به یاری ما بشتابد. ترکیه باید از اداره محلی کرد عراق در بازسازی شنگال و دفاع از این شهر حمایت کند. ایزدی‌های ساکن ترکیه نیز باید به میهن خود بازگردند”.

ویسی که در واحد عملیات برنامه‌ریزی برای آزادسازی موصل نیز حضور دارد در این زمینه گفت: “فکر می‌کنم با آزادی شنگال، روحیه دولت عراق نیز افزایش یافته است. داعش محاصره شده و متحمل تلفات و خسارات بسیاری می‌شود. می‌توانم بگویم که نیروهای آنها در موصل نیز به زودی از بین خواهند رفت”.

وی در مورد تاریخ آغاز عملیات آزادسازی موصل اظهار داشت: ” بستگی به اعلام آمادگی دولت عراق دارد. نیروهای پیشمرگه آماده هستند. با توجه به درگیری دولت عراق در الرمادی و غیره امکان دارد این روند کمی طول بکشد. با این حال، من فکر می‌کنم که این عملیات به زودی آغاز خواهد شد”.

ویسی که فرمانده نیروهای ویژه زروانی اداره محلی کرد عراق و از نزدیکان خانواده مسعود بارزانی است از جانب او ماموریت سخت‌ترین جبهه، یعنی مقابله با گروه تروریستی داعش و محافظت از شهر سنجار را بر عهده دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین