۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اردوغان و پ.ک.ک/نگاهی به سفر اردوغان به دیاربکر‎

  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
  • ۱۹۷ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :در دو روز گذشته نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه در مناطق کردنشین ترکیه حضور پیدا کردند و از نزدیک با هواداران خود در شهر دیاربکر صحبت کردند. این حضور و سخنرانی حامل معناهای متعددی بود. آیا دولت جدید ترکیه سیاست خود را در قبال کردهای این کشور تغییر خواهد داد؟ آیا نخست وزیر ترکیه برنامه جدیدی برای کردهای این کشور خواهد داشت؟ آیا فضای جنگی حاکم بر مناطق کردنشین ترکیه خاتمه خواهند یافت؟ کنار رفتن احمد داوداوغلو از نخست وزیر ترکیه و ریاست حزب عدالت و توسعه همانطور که شبهات زیادی به همراه داشت آمدن بینالی یلدرم اینقدر شبهات برای کارشناسان سیاسی نداشت.
مدون کاری بخصوص در خصوص کردها برایش اهمیت ندارد. دولت ترکیه آنقدر که از اردوغان تاسی و الهام می گیرد به آن مقدار از نخست وزیر و یا هر شخصیت سیاسی دیگر الهام نمی گیرد. با علم بر این اطلاعات نخست وزیر جدید ترکیه و اردوغان در سفر به دیاربکر بر یک نکته تاکید داشتند و آن این بود که آنها برای ساختن مناطق کردنشین تلاش خواهند کرد و اعتراف کردند اگر منازلشان در اثر جنگ و خونریزی ویران شده است را باردیگر خواهند ساخت. به این معنا که دولت ترکیه قصد دارد برنامه های اقتصادی خود را در مناطق کردنشین ترکیه گسترش دهد ولی واقعیت این است در مناطقی که جنگ و درگیری وجود دارد امکان سرمایه گذاری هم وجود ندارد.

برنامه اردوغان همانطور که مشاور اردوغان ایلنور چفیک برای ادامه جنگ با پ.ک.ک یا آتش بس اعلام کرد فعلا توقف نبردها نیست و هیچ قصدی هم تا رسیدن به اهداف از قبل پیش بینی شده برای توقف آن ندارد. زمانی که پروسه صلح در ترکیه توسط اردوغان آغاز شد طرف مذاکره حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)‌ بود. در دوره ای که اردوغان رقبای خود را از صحنه سیاسی حذف می کرد همزمان کوشید از آتش درگیریها در ترکیه بکاهد تا با خیال راحت به حذف نیروهای مخالف داخلی مشغول شود.این روند چند سالی ادامه یافت اما به هر دلیل درگیریها بار دیگر از سر گرفته شد. رفتارهای ترکیه در این یک سال گذشته نشان می دهد دولت این کشور درصدد تغییر استراتژی خود در خصوص کردها نیست بلکه می خواهد اصولا دیگر حزب کارگران کردستان ترکیه را در این کشور به عنوان طرف موضوع کردی به رسمیت نشناسد هرچند مناطق کردنشین ترکیه به این بهانه در حال ویرانی است و دولت ترکیه از سوی سازمانهای بین المللی حقوق بشری به جرم کشتار جمعی در شهرهای کردنشین خطاب قرار گرفته است.
پ ک ک; اردوغان ;عملیات نظامی ;انجمن بی تاوان
اردوغان در دیاربکر تصریح کرد آنها توسعه اقتصادی را در مناطق کردنشین سرلوحه کارهای خود قرار خواهند داد و پ.ک.ک را نیز متهم کرد که در این کشور سرگرم فتنه گری است. دولت ترکیه به نظر می رسد از سوی افکار عمومی بشدت تحت فشار است و این اقدامات قبل از اینکه کاربرد میدانی داشته باشد تلاشی است برای کاهش فشارهای موجود. به عبارت دیگر یک هدف سیاسی پشت این اقدام قرار دارد. در مجموع می توان گفت برنامه دولت ترکیه در خصوص کردها چندین محور اساسی دارد که عبارتند از ۱- دیگر پ.ک.ک در این کشور طرف خطاب دولت برای حل موضوع کردها نیست. ۲- احزاب موجود کردی مانند حزب خلقهای دمکراتیک به دلیل سمپاتی با پ.ک.ک نیز نمی توانند به عنوان محور موضوع کردی در ترکیه شناخته شوند. طرح حزب عدالت و توسعه برای حذف مصونیت سیاسی اعضای پارلمان حزب خلقهای دمکراتیک و آینده پیش روی این گروه این امر را ثابت کرد. این حزب اگرچه ۸۰ درصد آرای مناطق کردنشین ترکیه را بدست آورده است اما باز طرف حساب دولت ترکیه برای موضوع کردی نیست.۳- محوریت سیاست دولت ترکیه در خصوص کردها تصویب یکسری حقوق فرهنگی بیشتر نیست کما اینکه احزاب ترک اپوزیسیون دولت نیز به عنوان مخالف سیاستهای دولت حق مشارکت سیاسی ندارند.
دیدیم که اردوغان در پاسخ به یکی از رهبران مخالف خود اعلام کرد مثل گوسفند سرخود را پایین بینداز و مطیع باش. از این رو هیچ برنامه مدون جدیدی برای موضوع کردی در ترکیه قابل تصور نیست. اگرچه حزب عدالت و توسعه یکسری تابوهای موجود را در ترکیه در خصوص کردها شکست اما کردها نیز از سایر مردم ترکیه مستثنی نیستند. احزاب و گروههای تشکیلاتی مخالف سیاستهای اردوغان اصولا به عنوان دشمن نگریسته می شوند و نباید در صحنه سیاسی ترکیه قدرتی داشته باشند. نخست وزیر ترکیه در سفر به دیاربکر نیز هدفی جز کاهش فشارهای سیاسی و بین المللی موجود بر ترکیه نداشت و اصولا اتفاقی هم در مناطق کردنشین ترکیه روی نخواهد داد. حتی برنامه های اقتصادی هم در این مناطق اجرایی نخواهند شد چون اصولا در دل درگیری نمی توان امیدوار بود پروژه های اقتصادی نیز به ثمر برسند. اشتباه بزرگی است که کردها در ترکیه فکر بکنند دولت جدید ترکیه برنامه مشخصی برای تعامل با پ.ک.ک یا حزب خلقهای دمکراتیک خواهد داشت. برنامه جدید دولت ترکیه حذف کامل پ.ک.ک و عناصر وابسته به آن در صحنه سیاسی ترکیه و سوریه است،‌اما اینکه چقدر موفق خواهد شد زمان آن را نشان خواهد داد.

منبع:بولتن نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *