۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ارتش عراق با نیروهای پیشمرگه در مخمور که از وجود پ.ک.ک پاکسازی شده بود، درگیر شد

ارتش عراق با نیروهای پیشمرگه در مخمور که از وجود پ.ک.ک پاکسازی شده بود، درگیر شد

  • ۱ آبان ۱۴۰۲
  • ۱۴۶ بازدید
  • ۰

ارتش عراق شب گذشته پس از اختلاف نظر بر سر اعزام به مناطق کوهستانی تحت اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک، در منطقه محمور در غرب اربیل با نیروهای پیشمرگه دولت اقلیم کردستان درگیر شد.

به گزارش انجمن بی تاوان، این درگیری ها پس از توافق آتش بس میان سربازان بلندپایه بغداد و اربیل و توافق اولیه بر سر تقسیم مواضع نظامی در کوه پایان یافت. به گفته منابع میدانی، در این درگیری یک پیشمرگه کشته و تعداد زیادی از عناصر دو طرف مجروح شدند.

به گزارش مطبوعات اقلیم کردستان، ده ها تن از اعضای پ ک ک در چارچوب اقدامات مختلف دولت برای توقف عملیات ترکیه علیه شمال عراق از مواضع خود در کوه کرچوک و محمور عقب نشینی کردند.

در بیانیه مطبوعاتی فرماندهی مرکز دفاع خلق (HSM) شاخه نظامی پ‌ک‌ک، آمده است که پ‌ک‌ک نیروهای خود را از محمور به مناطق دفاعی مشروع «به صورت مخفیانه، سازمان‌دهی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده برای امنیت» خارج کرده است.

شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ گزارش داد که پ‌ک‌ک به کوه‌های قندیل در شمال اربیل، پایگاه سازمان ضد ترکیه عقب‌نشینی کرد.

ارتش عراق در ژوئیه گذشته، اردوگاه متشکل از ۱۲ هزار نفر از اعضای پ ک ک را محاصره کرد و اعلام کرد که کنترل منطقه را بدون حمله به اردوگاه به دست گرفته است.

ارتش عراق نیروهای خود را به مواضعی که پ‌ک‌ک پس از عقب‌نشینی پ‌ک‌ک در جمعه گذشته تخلیه کرده بود، مستقر کرد. اما اختلاف نظر با فرماندهان نیروهای پیشمرگه در خصوص استقرار مجدد در مواضع مورد نظر به درگیری تبدیل شد که در آن از سلاح های سبک استفاده شد.

یک افسر ارتش عراق در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: فرماندهان نیروهای پیشمرگه با استقرار یگان های ارتش عراق در مواضع مورد نظر مخالفت خود را اعلام کردند و در نتیجه این اختلاف به درگیری مسلحانه تبدیل شد.

یکی از افسران نیروهای پیشمرگه اعلام کرد که توافق بین دو طرف مستقر مجدد دو طرف در منطقه نزدیک به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، تصریح کرد، اما ارتش عراق به این امر عمل نکرد.

این افسر پیشمرگ خاطرنشان کرد: در دستوری که به نیروهای پیشمرگ داده شده، گفته شده است که مواضع با ارتش عراق مشترک خواهد شد.

از سوی دیگر اطلاعات ضد و نقیضی در مورد تعداد کشته شدگان درگیری ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه داده شد. در حالی که شبکه کردی رووداو گزارش داد که در مجموع ۲۱ عنصر از هر دو طرف در نتیجه درگیری کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند، منابع میدانی گفتند که تعداد کشته شدگان بسیار کمتر است.

اگرچه دو طرف قبل از آتش بس به توافق اولیه در مورد توزیع مواضع بین طرفین دست یافتند، اما مقامات بغداد و اربیل همچنان در مورد محتوای این توافق تردید دارند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای گفت: آنچه بین دو طرف اتفاق افتاد «فقط بحث استفاده از تسلیحات بود که پس از تعیین اولویت‌های نظامی در منطقه پایان یافت».

به گفته منابعی از اقلیم کردستان، ارتش عراق مواضع نظامی در مخمور را تصرف کرد، زیرا قرارداد جداگانه ای با پ.ک.ک در منطقه امضا کرد که قرار بود مالکیت مشترک داشته باشد.

پ ک ک که در سال ۲۰۱۴ به بهانه حمایت از پناهجویان و مقاومت در برابر حملات داعش در محمور مستقر شده بود، سپتامبر گذشته اعلام کرد که ماموریت خود در این منطقه پایان یافته و تصمیم به خروج اعضای خود گرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین