۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احمد داوود اوغلو: بسته جدید امنیتی، به نفع کردهای ترکیه است

احمد داوود اوغلو: بسته جدید امنیتی، به نفع کردهای ترکیه است

  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که تصویب بسته جدید امنیتی، بیشتر از همه به نفع مردم کرد ترکیه خواهد بود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: در ۱۲ سال حاکمیت خود شب و روز برای دموکراسی و برادری تلاش کردیم. در مسیر یکی از پروژهای بزرگ کشور برای حل و فصل مسئله کردها به مرحله بسیار جدی و حساسی رسیده ایم. بیانیه اخیر، یک اقدام بسیار موثر در این روند بود. به راحتی به این نقطه از تاریخ دست پیدا نکرده ایم. ۳۵ هزار شهروند اعم از ترک و کرد را از دست داده ایم. با محاسبه اقتصاددانان در مسیر درگیری کردها و ترک ها از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۲ میلادی در مجموع ۱ تریلیون و ۲۰۰ میلیون لیره از سرمایه کشور را دست داده ایم. در نظر بگیرید که اگر این رقم در عمران و ساخت و ساز کشور به کار گرفته شده بود یک ترکیه ای متفاوت را اکنون شاهد بودیم.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به وجود رابطه مستقیم بین روند مذاکرات صلح و بسته جدید امنیتی، گفت: زمانی که مذاکرات وارد یک روند رو به رشد و پیشرفت شده بود، درگیری های “پارک گزی” آغاز شد و مانع بزرگی در مسیر روند مذاکرات خلق کرد. طرح بسته جدید امنیتی و تلاش برای تصویب آن، دقیقا در ارتباط با روند مذاکرات و تضمین موفقیت آن است. تجربه ۱۲ ساله ما از حکومتداری این است: هر موقع روند مذاکرات جدیت پیدا کرده و تلاش ها در مسیر ایجاد برابری و برادری را آغاز کرده است، افرادی سعی کرده اند تا با انجام توطئه ها، فتنه ها و سوءقصدها جلوی این مذاکرات را بگیرند.
نخست وزیر ترکیه افزود: با یک نگاه جامع به طرح امنیتی، متوجه خواهیم شد که این طرح بیشتر از همه به نفع کردهای شرق و جنوب شرق ترکیه خواهد بود. در کنار این که طرح جدید امنیتی یک راهگشا برای روند مذاکرات است؛ باعث خواهد شد تا دیگر کسی جسارت ایجاد هرج و مرج و درگیری در شهرهای کردنشین و یا تمام شهرهای ترکیه را پیدا نکند. این طرح مانع خرابکاری در مسیر پروژه برابری ملی، برادری کرد – ترک و پروژه تاسیس صلح خواهد بود. در کنار تمام این بحث ها بسته جدید امنیتی تضمین کننده آزادی ملت ترکیه نیز خواهد بود. این طرح با سامان دادن به نظم داخلی، آزادی های فردی را به ارمغان آورده و با ترک سلاح، مسیر رقابت سیاسی و دموکراتیک را باز خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *