۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

احزاب کُرد عراق و پ.ک.ک

  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۲۵۶ بازدید
  • ۰

برخی از سیاستمداران در بغداد اکنون به فکر معامله با ترکیه هستند. آنها برای توقف هرگونه ارتباط با پ ک ک اظهار می دارند که ترکیه باید از بغداد با هزینه اربیل حمایت کند.

گروه تروریستی پ.ک.ک به یک متغیر سیاسی جدید در شمال عراق تبدیل شده است. این در حال حاضر منبع نگرانی احزاب کرد عراق و ترکیه است. اربیل ، بغداد و آنکارا فکر می کنند که پ ک ک آینده روابط خود را در این منطقه دوباره شکل خواهد داد. سایر تحولات ژئوپلیتیک نیز مسیر این تأثیرات را تعیین خواهد کرد.

روابط بین پ ک ک و حزب دموکرات کردستان (KDP) ، یکی از احزاب اصلی در اقلیم کردستان عراق (KRI) ، شاهد شکست های زیادی بوده است.

پ ک ک حزب دموکراتیک کردستان سوریه را متهم به انجام فعالیت های مضر علیه اعضای خود در (KRI) کرد. بیش از یک سال پیش ، پ ک ک تأیید کرد که شواهدی در دست دارد که نشان می دهد سازمان های اطلاعاتی در اربیل و آنکارا تحرکات آن را در قندل و سنجار مشاهده می کنند. اربیل از طرف خود این ادعاها را رد کرد و تأیید کرد که شهروندانش وظیفه خود را برای حفاظت از اربیل انجام می دهند. همچنین تأکید کرد که اگر پ ک ک تلاش کند به ساکنان KRI حمله کند ، به شدت پاسخ می دهد.

حزب دموکرات کردستان اغلب نگران نقش هایی است که امروز پ ک ک در شمال عراق ایفا می کند. اربیل همیشه پ ک ک را مقصر می داند و آن را متهم به ایجاد هرج و مرج در این منطقه از عراق می کند. همچنین اعلام می کند که پ ک ک در تلاش است تا این منطقه را برای تسویه حساب با ترکیه به میدان جنگ تبدیل کند. بنابراین ، اربیل بارها مخالفت خود را با حضور پ.ک.ک در آنجا اعلام کرده و تأکید کرده است که پ.ک.ک در حال حاضر مانع برنامه ریزی های اربیل برای توسعه بیش از ۸۰۰ روستا در مناطقی است که پ ک ک در آن گسترش یافته است. در مقابل ، پ ک ک اربیل و آنکارا را به ترور رهبران خود متهم می کند.

تحلیلگران مختلف تأکید می کنند که زبان خیانت در حال حاضر به طرز خطرناکی بین این احزاب تشدید شده است. برخی از شهرهای KRI شاهد افزایش نگرش های مردمی نسبت به پایگاه های نظامی ترکیه بوده اند. ساکنان برای ابراز خشم خود از بمباران هوایی ترکیه علیه مردم بی گناه ، یکبار به پایگاه ترکیه در شهر دهوک حمله کردند. ترکیه گفت که این افراد توسط پ ک ک تشویق شده اند تا منافع ترکیه را زیر پا بگذارند. اربیل اقدامات زیادی را برای آرام کردن اوضاع انجام داد. اعلام کرد که چنین اقداماتی غیرقانونی بوده و کسانی که آنها را انجام داده اند مجازات خواهند شد.

رهبری ترکیه از اقدامات انجام شده توسط حزب دموکرات کردستان استقبال کرد و گفت که آنکارا و اربیل به دلیل سیاست هایی که پ.ک.ک در آنجا اعمال می کرد ، از ترس مشابهی برخوردار بودند.

بسیاری از ناظران کرد اعلام کردند که PKK در حال برنامه ریزی برای مقابله مردم کرد با KDP است. آنها همچنین اظهار داشتند که پ ک ک به برخی از نوجوانان محلی رشوه داده است تا از KDP در رسانه ها انتقاد کنند.

پ ک ک اربیل و آنکارا را متهم به تلاش برای خفه کردن ژئوپلیتیک آن می کند. پ ک ک می گوید که ترکیه در حال حاضر به دنبال استقرار پایگاه های نظامی بیشتر در مناطق پ ک ک در KRI است. این سند اشاره می کند که ترکیه می خواهد کنترل خود را بر مرکز استراتژیک پ.ک.ک در قندیل و سنجار محکم کند. پ ک ک همچنین ادعا می کند که تمامی این حرکت های نظامی در حال حاضر با همکاری حزب دموکرات کردستان صورت می گیرد. اربیل می ترسد که پ ک ک بتواند جامعه کرد را در مقابل حزب دموکرات کردستان قرار دهد. در همین رابطه ، پ ک ک تأکید می کند که اربیل در مقایسه با مدل پ ک ک ، الگوی مثبتی برای آینده کردها ارائه نمی دهد.

پ ک ک روابط ناقصی با حزب پیشرو کرد ، حزب دموکرات کردستان (KDP) دارد. دومی بر سر بسیاری از مسائل با بغداد اختلاف نظر دارد. از این رو ، بسیاری از رهبران سیاسی در بغداد تأیید کرده اند که پ.ک.ک ممکن است به منبع متضاد نفوذ حزب دمکرات کردستان تبدیل شود. بغداد معتقد است که آنکارا و اربیل در این بخش از عراق یک اتحاد قوی دارند. بنابراین ، بغداد باید با دیگر بازیگران برای تغییر این موازنه سیاسی همکاری کند. در نتیجه ، انتظار می رود که پ ک ک بخشی از هر طرحی باشد که حزب دمکرات کردستان را هدف قرار می دهد.

برخی از سیاستمداران در بغداد اکنون به فکر معامله با ترکیه هستند. آنها برای توقف هرگونه ارتباط با پ ک ک اظهار می کنند که ترکیه باید از بغداد با هزینه اربیل حمایت کند. بعداً بغداد به آنکارا اجازه می دهد صادرات خود را از ۱۰ به ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهد. علاوه بر این ، بغداد به آنکارا اجازه می دهد تا گذرگاه های مرزی جدیدی را برای تقویت روابط تجاری خود باز کند.

از سوی دیگر ، آنکارا احساس می کند که سایر احزاب کرد نیز بر این صحنه تأثیر می گذارند. این حزب معتقد است که حزب اتحادیه میهنی کردستان (PUK) ، که دومین حزب بزرگ KRI محسوب می شود ، با پ ک ک رابطه دارد. آنکارا تأیید می کند که چنین روابطی از عراق تا سوریه گسترش می یابد. در یک مورد ، به بیانیه یکی از اعضای حزب دمکرات کردستان اشاره کرد که گفت حزبش نیروهایی را برای نبرد در عفرین در برابر حمله ترکیه اعزام می کند. به این ترتیب نماینده اتحادیه میهنی کردستان در آنکارا به رهبران خود نسبت به واکنش ترکیه هشدار داد. وی گفت ممکن است آنکارا مجبور شود YNK را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد. این امر از لحاظ سیاسی و اقتصادی بر سلیمانیه ، سنگر این حزب تأثیر می گذارد.

اتحادیه میهنی عراق در حال عادی سازی روابط خود با ترکیه است. چند ماه پیش تصمیم گرفت مقر سازمانهای وابسته به پ ک ک را در سلیمانیه ببندد.

قباد طالبانی ، که معاون نخست وزیر KRI و یکی از رهبران ارشد در اتحادیه میهنی کردستان بود ، شخصی بود که این فرمان را صادر کرد.

اتحادیه میهنی کردستان همچنین به ترکیه قول داد که اجازه نفوذ به پ ک ک در سیستم امنیتی سلیمانیه را نخواهد داد. قبل از آن ، ترکیه پروازهای بین المللی به اربیل و سلیمانیه را در پی همه پرسی کردها در سال ۲۰۱۷ متوقف کرده بود. در حالی که آنکارا این تحریم ها را از اربیل لغو کرد ، با سلیمانیه به دلیل ارتباط ادعایی خود با پ ک ک همان کار را نکرد. ناظران می گویند این تأیید می کند که آنکارا و سلیمانیه در آینده روابط پایداری نخواهند داشت.

اتحادیه میهنی عراق لحظه ای به نتایج مهم رقابت آمریکا و ایران در عراق فکر می کند. تصور می کند که این امر روابط کردها و کردها در KRI را تحت الشعاع قرار خواهد داد که از نظر سیاسی به دو محور تقسیم خواهد شد. گروه اول شامل واشنگتن ، آنکارا ، برخی قبایل عرب سنی و حزب دموکرات کردستان خواهد بود. دومی شامل تهران ، بغداد ، PMF ، برخی از قبایل شیعه عرب و PUK است. پ.ک.ک با جبهه ای که در مقابل پروژه ترکیه و حزب دمکرات کردستان قرار دارد ، کنار خواهد آمد. در نتیجه ، تعاملات این احزاب کرد پیچیده تر می شود و شکاف های بیشتری در جامعه کردها ایجاد می شود.

علاوه بر این ، ترکیه به روابط بین پ ک ک و جنبش تغییر (گوران) اشاره می کند. این حزب به رهبران این حزب در مورد حمایت از پ ک ک هشدار داده است. گوران در پاسخ تأکید کرد که ترکیه می خواهد از این اتهامات برای سرکوب احزاب در شهر سلیمانیه که PUK و گوران در آن کار می کنند ، استفاده کند. اگر ترکیه در دستیابی به این هدف موفق شود ، متحد استراتژیک آن ، حزب دموکرات کردستان ، از سایر احزاب کرد قوی تر خواهد شد. از سوی دیگر ، ترکیه در سال ۲۰۱۴ نیز ادعا کرد که گوران با احزاب شیعه در بغداد و همچنین با پ ک ک همکاری کرده است تا نیروهای نظامی خود را در منطقه KRI مستقر کند. ترکیه معتقد بود که گوران خود را برای درگیری نظامی با حزب دموکرات کردستان آماده می کند. بنابراین ، ترکیه می ترسید که چنین نیروی نظامی گوران با پ.ک.ک و PMF ادغام شود تا معادلات جدیدی را در KRI تنظیم کند.

از سال ۲۰۱۴ ، تفاوت های شدیدی بین پ ک ک و حزب دموکرات کردستان بوجود آمده است. دست کم ، حزب دموکرات کردستان تأیید می کند که پ ک ک در تلاش است بی ثبات سازی اقلیم کردستان را با تمام وسایل ممکن بی ثبات کند. حزب دموکرات کردستان احساس می کند که ممکن است توسط رقبای خود از لحاظ ژئوپلیتیک محاصره شود. این تصور می کند که برخی از سیاستمداران در بغداد به فکر محدود کردن نقش آن با ایجاد اتحادی شامل PKK ، PUK ، جنبش تغییر و PMF هستند. این مشکل بدون توافق واقعی بین بغداد ، اربیل و دیگر قدرتهای منطقه ای در مورد نحوه برخورد با آینده پ.ک.ک در عراق حل نمی شود.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین