۱۸ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال درگیری نظامی پ ک ک و ارتش عراق

احتمال درگیری نظامی پ ک ک و ارتش عراق

  • ۷ دی ۱۴۰۰
  • ۴۱۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، با تلاش مقامات عراقی امروز سه شنبه برای برقراری امنیت در داخل کمپ آوارگان مخمور از سمت (کردستان-ترکیه) که گروه تروریستی(پ ک ک) آن را به پایگاه نظامی تبدیل کرد، تنش در اردوگاه بین نیروهای امنیتی عراق تشدید شد.

نیروها و شبه نظامیان پ ک ک در میان ترس از درگیری مسلحانه بین دو طرف

اردوگاه مخمور که در دهه نود قرن گذشته برای اسکان آوارگان کرد فراری از ترکیه وابسته به گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) در نزدیکی منطقه مخمور (جنوب شرقی موصل) ایجاد شد، زمانی که شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک کنترل آن را به دست گرفتند و آن را به یک اردوگاه شبه نظامی تبدیل کرد.

مسئول حزب دمکرات کردستان در مخمور کرمانج عبدالله گفت: طبق قانون، هر کمپ آوارگان در هر کشوری در جهان باید توسط مقامات این کشور اداره شود. پ‌ک‌ک که این اردوگاه را کنترل می‌کند، قبلاً از به دست گرفتن حکومت منطقه‌ای خودداری کرده بود. کردستان و اداره آن اکنون می‌خواهند همین کار را با نیروهای عراقی تکرار کنند.»

عبدالله توضیح داد که «پ‌ک‌ک که قبلاً از هرگونه مداخله دولت اقلیم کردستان در مدیریت کمپ خودداری می‌کرد، اخیراً بازگشایی یک ایستگاه پلیس عراق در داخل آن را پذیرفته بود و زمانی که نیروهای امنیتی عراق سعی در تصرف آن داشتند. سایر اقدامات امنیتی در داخل کمپ، شبه نظامیان پ.ک.ک که آنجا را کنترل می کردند، اجازه ندادند که منجر به تنش بین دو طرف شود.

عبدالله خاطرنشان کرد: «تنها افرادی که تحت تأثیر وضعیت داخل اردوگاه به دلیل پ‌ک‌ک قرار می‌گیرند، ساکنان غیرنظامی اردوگاه هستند که توسط شبه‌نظامیان حزب ترکیه به وحشت افتاده‌اند و به دلیل آن‌ها حتی از کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی نیز محروم هستند. که توسط سازمان های سازمان ملل متحد که به امور پناهندگان مربوط است، از آنها جدا شده است.»

وی ادامه داد: «پ‌ک‌ک می‌خواهد کنترل اردوگاه را در انحصار خود درآورد تا برنامه‌های خود را اجرا کند، زیرا این کمپ را به پایگاه نظامی و سکوی پرشی برای فعالیت‌های غیرقانونی و قانونی خود تبدیل کرده است».

یک مقام عراقی در ژوئن گذشته فاش کرد که ترکیه در مورد “فعالیت های تروریستی پ.ک.ک از اردوگاه خود در مخمور علیه ترکیه” به بغداد شکایت کرده است و افزود که “رهبران امنیتی و مقامات محلی شکایت ترکیه را بررسی کردند و به دولت اطلاع دادند که اردوگاه مخمور است. تحت کنترل جنگجویان پ.ک.ک است و اینکه اردوگاه مخمور توسط مبارزان پ.ک.ک کنترل نمی شود.» آنها به نیروهای دولتی اجازه ورود دادند.

این کمپ همچنین فاقد هرگونه نهاد یا اداره سازمان ملل متحد است که قرار است بر این کمپ نظارت داشته باشد که بر اساس اطلاعات موجود، تنها توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، شعبه موصل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بازدید می شود.
کارمانج عبدالله، مسئول حزب دمکرات کردستان، شاخه مخمور، پیشتر گفته بود که «صدها نفر از افراد مسلح پ‌ک‌ک کنترل این کمپ را در دست گرفته و آن را به اردوگاه خود تبدیل کرده‌اند»، خاطرنشان کرده بود که «این افراد مسلح ایجاد کرده‌اند. یک دادگاه نظامی در داخل اردوگاه برای پاسخگویی به کسانی که مخالف آنها هستند.”

این در حالی است که دیندار زیباری، هماهنگ کننده گزارش های بین المللی در اقلیم کردستان، آوریل گذشته به گفته بود که از اردوگاه مخمور برای مقاصد نظامی و سیاسی استفاده می شود که مانع از ایفای نقش سازمان های بین المللی در آن می شود.

زیباری تصریح کرد: اردوگاه مخمور شامل ۱۱۰۰۰ پناهنده است و از سال ۲۰۰۳ به یک اردوگاه نیمه نظامی تبدیل شده و برای آموزش نظامی و تحرکات و تشکیلات گروه تروریستی پ.ک.ک استفاده می شود و از دست داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اوایل ژوئن به عراق هشدار داد که کشورش اردوگاه مخمور را که به گفته او به پناهگاه امنی برای شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک تبدیل شده است، “پاکسازی” خواهد کرد و تهدید کرد که به کمپین نظامی طولانی مدت خود در خاک عراق نفوذ خواهد کرد.

اردوغان در مصاحبه ای با رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) افزود که اردوگاه مخمور که در ۱۸۰ کیلومتری جنوب مرز ترکیه قرار دارد و بیش از ۲۰ سال است که میزبان آوارگان کردهای ترکیه است، یک “انکوباتور” است. برای شبه نظامیان پ ک ک، و باید با او برخورد شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین