۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آینده پ‌ک‌ک در شمال سوریه بعد از خروج آمریکا

آینده پ‌ک‌ک در شمال سوریه بعد از خروج آمریکا

  • ۵ دی ۱۳۹۷
  • ۳۳۶ بازدید
  • ۰

آمریکا تصمیم به خروج نیروهایش از سوریه گرفته و این اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه که متحد پ‌ک‌ک محسوب می شوند، بار دیگر مسئله بی وفا بودن آمریکا به متحدان و رها کردن پ‌ک‌ک در آستانه خطر را مطرح کرده است. برخی رهبران جریان های کردی آن را خیانت دانسته اما برخی معتقدند این مسئله دیر یا زود اتفاق می افتاد. اما آنچه این موضوع را بیش از پیش حادتر کرده، تهدیدات ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه است که چندین سال است پ‌ک‌ک نگهبان آنهاست و ترکیه از همان ابتدا هم گفت که قبول نخواهد کرد با پ‌ک‌ک که در لیست ترور این کشور قرار دارد، هم‌مرز و همسایه شود،‌لذا در مرحله‌ی اول عفرین در غرب فرات را از دست این گروه خارج کرد و حالا هم درصدد بخش شرقی فرات از کنترل این گروه است.

 

زبیر آیدار، از سرکردگان اروپانشین پ‌ک‌ک و از مقامات مذاکره کننده کرد ترکیه با ترکیه در اسلو بوده به المانیتور گفته است اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه، هدیه کریسمس دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بوده است. ما هرگز از آمریکا نخواسته ایم که میان پ‌ک‌ک و ترکیه یکی را انتخاب کند بلکه از این کشور خواسته ایم که  آنها را پای میز مذاکره بیاورد. آمریکا با  خروج نیروهای خود از سوریه، بار دیگر به پ‌ک‌ک خیانت کرده است.

 

اما الهام احمد، از سرکردگان سوری پ‌ک‌ک که اکنون رییس مشترک شورای دموکراتیک سوریه است معتقد است احتمالا تصمیم ترامپ به خروج از سوریه گریزناپذیر بوده است. وی به المانیتور گفته است که پ‌ک‌ک بهتر است به دنبال ائتلاف های قدیمی بیفتند تا این که بخواهند نظر ترامپ را تغییر دهند. وی در مورد منظورش از ائتلاف های قدیمی به مسکو اشاره کرده است. روسیه اولین کشوری بود که با دایر شدن دفتر نیروهای سیاسی پ‌ک‌ک سوریه موافقت کرد.

 

کریس بدفورد، سردبیر بنیاد خبری دیلی کالر آمریکا ضمن این که کردهای سوریه را همپیمان خوبی برای واشنگتن دانست اما به فاکس نیوز گفت: مشکل این است که کُردها خواهان حضور دائمی آمریکا در سوریه هستند. هنوز داعش در سوریه ریشه کن نشده و ما به پ‌ک‌ک نیاز داریم. آنها همراه ما هستند. پ‌ک‌ک می خواهد ما برای همیشه در سوریه حضور داشته باشیم. آنها برای همیشه به حضور ما نیاز دارند.

 

در همین رابطه، مایک پمپئو در واکنش به سوال یک خبرنگار درباره سرنوشت پ‌ک‌ک در سوریه بعد از خروج آمریکا از این کشور، گفته است امروز نباید وارد این مناقشه شد. تاریخ رابطه میان پ‌ک‌ک و ترکیه به گذشته های دور باز می گردد و این یک موضوع پیچیده است. آمریکا به خوبی از نوع روابط در آنجا مطلع است.

 

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم در گفتگوی اختصاصی با TRT ترکیه در اظهاراتی عنوان کرد: ما می توانیم عملیات شرق فرات را کمی به حالت تعویق دربیاوریم ولی این به معنی صرف نظر از این عملیات ها در روز های پیش رو نیست. وی با اشاره به جلسه هیئت ترکیه با هیئت آمریکا در ۸ ژانویه ۲۰۱۹ در واشنگتن عنوان کرد: در این جلسه روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تعویق عملیات شرق فرات منطقی است. اکنون زمانی که یک کشور اعلام می کند از آن منطقه خارج خواهد شد البته که این روند خروج مسائل دیگری را مطرح می کند. برای این که در این روند آتش از سوی دوست گشوده نشود و هرج و مرجی به وجود نیاید می توانیم همان گونه که رئیس جمهورمان نیز اعلام کرد عملیات را کمی به حالت تعویق دربیاوریم. ولی هیچ کس تصور نکند که ما از عملیات علیه YPG منصرف شده ایم، ما در این خصوص مصمم هستیم. ترکیه برای تمامیت ارضی سوریه اهمیت زیادی قائل است و ثبات در سوریه برای ترکیه بسیار مهم است. از همین رو از حمایت های صورت گرفته از گروه تروریستی ناراحت بوده ایم. ما نقشه راه منبج را چنین طراحی کرده بودیم که در ۹۰ روز به اتمام برسد. ۴ ژوئن این توافقنامه را امضا کردیم. اکنون به روزهای پایانی سال نزدیک شده ایم و هنوز به آن سطحی که در نظر داشتیم در این توافقنامه دست پیدا نکرده ایم. این معضل از آمریکا نشأت می گیرد.

 

ترامپ این بار به صورت جدی تری در حال بیرون بردن ۲۰۰۰ نیروی خود از سوریه است. این در حالی است که نیروهای آمریکا در سه سال گذشته به آموزش و تجهیز نیروهای پ‌ک‌ک در سوریه موسوم به ی‌پ‌گ پرداخته و با بیرون رفتن آنها، دست ترکیه برای حمله به آنها بازتر خواهد شد. پ‌ک‌ک از اعلام خروج آمریکا ابراز نگرانی کرده و حتی بر خی ازسرکردگان این گروه این اقدام آمریکا را خیانت به پ‌ک‌ک می دانند که این همه سال در سوریه برای آنها جنگیده‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین