۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • آیا مداخلەی نظامی عربستان در سوریە امکان پذیر است/ رسول توسون

آیا مداخلەی نظامی عربستان در سوریە امکان پذیر است/ رسول توسون

  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۳۰ بازدید
  • ۰

هر ارتشی کە وارد خاک سوریە شود، تنها با نیروهای دولت سوریه درگیر نخواهد شد./ نمی‌دانم سعودیها بە این فکر کردەاند یا نە، اما بە سادگی نمی‌توان گفت کە تواناییهای نظامی عربستان سعودی بتواند بر این مشکلات فایق آید.
عربستان سعودی کە در ١۴ دسامبر ٢٠١۵ از هم‌پیمانی اسلامی علیە ترور بحث می‌نمود، این بار با بە بحث کشاندن مداخلەی نظامی در سوریە، دروازەی تازەای گشود.
احمد عصیری سخنگوی نظامی عربستان سعودی در تاریخ ۴ فوریەی ٢٠١۶ سخنانی ایراد کرد که بە موضوع بحث این روزها بدل شد.
او گفت؛ عربستان سعودی در چارچوب ائتلاف ضد داعش، واحدهای نظامی خود را بە سوریە اعزام خواهد کرد.
واکنش مدیریت پیشین این کشور در مقابل رویدادهای منطقە، بە تأخیر افتادە و حداقل چند روز پس از هر رخداد، واکنش نشان می‌داد. در حالیکە کە مدیریت جدید خود بە نوعی تعیین کنندەی موضوعات بحث می‌باشد.
در موضوع ائتلاف اسلامی ضد داعش از اتحاد ٣۴ کشور بحث می‌کردند، اما بعدها بە فراموشی سپردە شد.
مداخلەی نظامی ائتلاف در سوریە، حملەایست کە بسیار بە تأخیر افتادە است. ترکیە از همان ابتدا گوشزد نمود کە اکتفا کردن ائتلاف بە حملات هوایی، کاری اشتباه است، اما مبارزەی ائتلاف علیە ترور، بە جز تقویت و تحریک ترور، کاری از پیش نبردە است. و با حمایت و پشتیبانی از دنبالەی PKK یعنی PYDوضعیت را بحرانی تر کرد.
این اقدام عربستان پس از مداخلەی روسیە کە منجر بە تخلیەی منطقە بە نفع سازمانهای حامی دولت سوریه شد، منطقی‌ترین اقدام خواهد بود.
دلیل آن نیز معقول است؛ دخالت نظامی برای مقابلە با ترور داعش.
روسیە نیز بە همین بهانە آمد و مخالفینی را کە دولت سوریه از آنها بە عنوان تروریست یاد می‌کند مورد هدف قرار دادە و می‌دهد.
این تصمیم عربستان هنوز بە عنوان تصمیم ائتلاف پذیرفتە نشدە است.
هرچند مخالفین سوریە در حد زیادی بە سلاحهای مدرن نیاز دارند، اما اگر ارتشهای منظم از شمال و جنوب وارد خاک سوریە شوند و در مدت زمانی کوتاه مشکل را حل کنند، منطقە بە آرامش و امنیتی نسبی دست خواهد یافت.
اما…
اما این مسئله بە این سادگی نیست. هر ارتشی کە وارد خاک سوریە شود، تنها با نیروهای دولت سوریه درگیر نخواهد شد. چنین ارتشی، با روسیە و دیگر قدرتهای حاضر در صحنه نبرد مواجە می‌شود، شاید در کوتاه مدت ناچار بە درگیری با چین نیز باشد.
نمی‌دانم سعودیها بە این فکر کردەاند یا نە، اما بە سادگی نمی‌توان گفت کە تواناییهای نظامی عربستان سعودی بتواند بر این مشکلات فایق آید.
سعودیها از یازدە ماه قبل هم علیە یمن حملات هوایی و زمینی صورت می‌دهند. شاید یکی از ضعیفترین نیروهای دنیا در مقابلش قرار دارد، اما هنوز نتوانستە است صنعای پایتخت را کنترل کند.
اگر مداخلەی نظامی پیشنهادی عربستان در چارچوب نیروهای ائتلاف، تنها متشکل از عربستان سعودی، قطر، ترکیە و کشورهای مسلمان باشد و آمریکا و جهان غرب تمایلی بە مشارکت در این حملە نداشتە باشند، آنگاه این حملە، حملەی ائتلاف نخواهد بود، بلکە دام ائتلاف خواهد بود!
بە علاوە مشارکت ترکیە در این تشکل، نظر بە اینکە ترکیە عضو ناتو است، هم ریسک است و هم مشکلاتی عمدەای را با خود بە همراه خواهد آورد.
ائتلاف در چنین حرکتی مشارکت نخواهد کرد و از سویی چون کە با PYD کە هم‌رأی دولت سوریه است، در ارتباط است، از این رو تردیدهایی وجود دارد کە مداخلەی نظامی بتواند موفق شود.
غرب و در رأس آن آمریکا باید مشخص کند کە با سازمان PYDدوست و شریک است یا با ترکیە!
اینکە آیا مداخلەی زمینی عربستان سعودی تحقق خواهد یافت یا اینکە بە مانند ائتلاف اسلامی بە فراموشی سپردە خواهد شد، با گذشت زمان مشخص می‌شود.
اما این نکتە وجود دارد کە سعودیها تنها بە یکی از کشورهای منطقه و داعش فکر می‌کنند. و در عین حال زیاد پایبند و متعهد نیستند. اگر بخواهد وارد بحرین می‌شود و اگر بخواهد در یمن دخالت می‌کند.
در حالیکە حکومت ترکیە در داخل از سویی با بدنەی موازی و ترور PKK مبارزە می‌کند و از سویی دیگر با مخالفان سیاسی و رسانەهای هدایت شدە، درگیر است.
در خارج نیز بە سبب ناتو دست و بالش بستە شدە، اتحادیەی اروپا پشت سر هم تمرینات جدیدی را فرض می‌کند، با PKK و داعش می‌جنگد، و با کودتاگران مبارزە می‌کند. در مقابل مواضع روسیە، عراق و دیگران، سینە سپر کردە است و تلاشهای مضاعفی نیز در مسألەی ارمنیها و مشکل قبرس از خود بروز می‌دهد.
هشتاد هزار پناهندە نیز جلو دربهای ترکیە انتظار می‌کشند.
بە همین دلیل نیز ترکیە ناچار است برای برداشتن یک گام، هزار و یک بار بیاندیشد!.

منبع: روزنامەی ستار
ترجمه: سرویس ترکیه خبرگزاری کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین