۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • آیا ترس سوئد از روسیه باعث می‌شود به ترکیه امتیاز بدهد؟

آیا ترس سوئد از روسیه باعث می‌شود به ترکیه امتیاز بدهد؟

  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۲۱۳ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : سوئد به بسیاری از کسانی که از آزار و شکنجه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گریخته بودند، امنیت ارائه کرد. اکنون، او خواستار بازگشت آنها به عنوان حق ورودی استکهلم به ناتو است.

بولنت کنس فکر می‌کرد که وقتی به سوئد می‌رسد، دیگر لازم نیست نگران باشد. سردبیر سابق روزنامه «تودیز زمان» پیش از این به دلیل انتقاد از رئیس جمهور تحت تعقیب قرار گرفته بود و پس از کودتای نافرجام علیه اردوغان در سال ۲۰۱۶، می دانست که سرکوب مخالفان سیاسی سخت خواهد بود. بنابراین او خود را به صورت قاچاق از ترکیه خارج کرد.

کنز در استکهلم به دویچه وله گفت، او زندگی جدیدی را آغاز کرد. نفس بزرگی کشیدم و گفتم: “باشه، اکنون خطر باقی است.”

اما این آرامش موقتی بود.

خطر تبعید را به دنبال دارد
در ماه فوریه، مقامات سوئدی به کنس اطلاع دادند که دولت ترکیه خواستار استرداد وی است و او باید در دادگاه توجیه کند که چرا در سوئد به حمایت نیاز دارد. او می گوید که پرونده او در حال حاضر در دادگاه عالی سوئد است.

در ۱۸ مه، زمانی که دولت ترکیه اعلام کرد که از دعوت سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو جلوگیری می کند، خطرات بیشتر شد، مگر اینکه این دو کشور اقداماتی را انجام دهند، از جمله استرداد لیست افرادی که اردوغان آنها را “تروریست” می داند.
اگرچه رهبر ترکیه در نهایت به دو کشور اجازه داد تا روند الحاق را با یادداشت سه جانبه ای که در نشست ناتو در ماه ژوئن در مادرید امضا شد، آغاز کنند، او همچنین تأیید کرد که سوئد قول داده است ۷۳ نفر دیگر را اعزام کند – در غیر این صورت درهای اتحاد بسته خواهد ماند.

یادداشت سوء تفاهم؟
چنین تعهدی در این یادداشت ذکر نشده است و دولت سوئد چنین چیزی را رد می کند. مشخص نیست که چه نام هایی ممکن است به عنوان بخشی از خواسته های ترکیه به مقامات سوئدی داده شده باشد.

بولنت کنز از یک چیز مطمئن است: هر “فهرستی” وجود داشته باشد، او به احتمال زیاد در آن قرار دارد. کنس با جستجو در رایانه خود، به سرعت نام خود را در میان “مظنونان تروریستی” آنکارا می یابد. او می گوید که رژیم او را به جنایات بسیار زیادی متهم کرده است که انجام همه آنها غیرممکن است. او همچنین ادعای گولنیست بودن خود را رد می کند و از پیروان رهبر مذهبی فتح الله گولن مستقر در ایالات متحده است که اردوغان او را تروریست خوانده است.

کنز معتقد است که او “فقط یک روزنامه نگار و دانشگاهی” است که جرات انتقاد دارد و به هیچ سازمان سیاسی وابسته نیست.

او با عصبانیت می گوید: «من فکر می کنم لازم نیست دولت سوئد این موضوع را در روند قضایی قرار دهد. “اما آنها انجام دادند.”

او می‌گوید در شرایط عادی، در مورد نتیجه مثبت در پرونده‌اش شک نمی‌کند، اما “در حال حاضر ۱۰۰% مطمئن نیستم. از آنجایی که سوئد بی‌طرفی سنتی خود را [برای پیوستن به ناتو] تغییر داد، این یک تغییر بزرگ است، این یک عمل‌گرایانه است. من فکر می کنم خطر برخی نتایج غیرمنتظره وجود دارد.”

قانونگذار نیز هدف
کنس در نگرانی هایش تنها نیست. آمینه کاکاباوه، نماینده مجلس سوئدی با ریشه کرد ایرانی است که به دویچه وله می گوید که درباره معاملات کنونی سوئد با اردوغان “بسیار بسیار نگران” است.

او می ترسد که در واقع اخراج یا استرداد افراد آسیب پذیر به موقعیت های تهدید کننده زندگی در ترکیه انجام شود، علیرغم تعهدات دولت سوئد مبنی بر اینکه رویه های فعلی را تغییر نخواهند داد.

خود کاکاباوه مدت هاست که هدف خشم اردوغان بوده است. او به دلیل حمایتش از گروه های کرد از او به عنوان یک “تروریست” یاد می کند. او می گوید که در روزهای اخیر، رسانه های ترکیه تحت کنترل دولت، او را به عنوان یکی از اعضای حزب خلق کردستان، پ.ک.ک، که به طور رسمی از سوی همه دولت های اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود، برچسب زده بودند. او این اتهام را رد می کند. سفیر ترکیه در سوئد تا آنجا پیش رفت که خواستار استرداد کاکاباوه شد، با وجود اینکه او ترک نیست.

این قانونگذار می‌گوید تلفن او بی‌وقفه با تماس‌های «صدها و صدها» نفری که هم نگران او و هم در مورد امنیت خودشان هستند، زنگ می‌خورد، به ویژه در صورت سفر به خارج از سوئد. او هشدار می دهد که قرار گرفتن در یکی از لیست های اردوغان این کار را “بسیار خطرناک” می کند زیرا دولت های خارجی دوست او می توانند آنها را در خارج از کشور تصرف کنند.

حضور برجسته پ.ک.ک
اگرچه به نظر می رسد تعداد کمی از مردم فکر می کنند سیاست سخاوتمندانه پناهندگی سوئد به دلیل خواسته های اردوغان تغییر خواهد کرد، اما یک شکایت وجود دارد که یادداشت سه جانبه امضا شده در مادرید ممکن است مقامات سوئدی را ملزم کند اقداماتی را انجام دهند که در حال حاضر نیستند.

در بند ۵ آمده است: “فنلاند و سوئد متعهد می شوند که از فعالیت های پ.ک.ک و سایر سازمان های تروریستی و گسترش آنها و همچنین فعالیت های افراد در گروه ها یا شبکه های وابسته و الهام گرفته شده مرتبط با این سازمان های تروریستی جلوگیری کنند. ترکیه، فنلاند و سوئد توافق کرده اند. همکاری برای جلوگیری از فعالیت این گروه های تروریستی افزایش یابد.»

در تظاهرات آخر هفته در استکهلم که کاکاباوه در میان سخنرانان بود، این مراسم مملو از پرچم های پ ک ک بود.

ارس لیند، تحلیلگر مؤسسه روابط بین‌الملل سوئد، می‌گوید که او معتقد است که حامیان پ‌ک‌ک همچنان تعهد و توانایی دولت سوئد برای اجرای این جنبه از توافق با ترکیه را به چالش خواهند کشید.

لیند گمان می‌کند که اردوغان ممکن است این مناقشه را در حالی که برای انتخابات مجدد در ژوئن آینده نامزد می‌شود، طولانی کند. او توضیح می دهد: «این به خوبی در روایت ترکی نقش دارد. “من فکر می کنم این تلاشی است برای تغییر تمرکز از تورم بسیار بالا که زندگی روزمره را برای مردم بسیار دشوار می کند، و برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده” جایی که حزب عدالت و توسعه اردوغان در حال مبارزه است.

اما لیند می افزاید: “من فکر می کنم که سوئد به رسیدگی به درخواست های استرداد بر اساس قوانین سوئد و قوانین بین المللی ادامه خواهد داد. فکر نمی کنم در این مورد شاهد تغییری باشیم، و همچنین فکر می کنم که ترکیه به نوعی این موضوع را درک می کند. ”

انتخابات ترکیه هنوز نزدیک به یک سال باقی مانده است. و این مدت زیادی است که سوئد در مورد عضویت در ناتو منتظر بماند.

کنس امیدوار است که برای دانستن سرنوشت خود مجبور نباشد آنقدر صبر کند. او انتظار دارد تا سپتامبر یاد بگیرد که آیا می‌تواند به سلامت در سوئد بماند یا به قول خودش، «زندگی شرافتمندانه» با اخراج به پایان می‌رسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین