۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • آمریکا مانع تحویل مناطق تحت تصرف پ.ک.ک به حکومت سوریه است

آمریکا مانع تحویل مناطق تحت تصرف پ.ک.ک به حکومت سوریه است

  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • ۱۳۷ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، یکی از رهبران کرد سوریه روز سه‌شنبه تأیید کرد که اگر آمریکا نبود، گروه تروریستی پ‌ک‌ک تمام مناطقی را که تحت توافق دوکان از حکومت سوریه دریافت کرده بود، دوباره به دمشق تحویل می‌داد و این نشان می‌دهد که نمایندگان نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) تقریباً به صورت دوره‌ای به دمشق می‌روند، با حکومت به توافقات و اشتراکاتی می‌رسند، اما زمانی که برمی‌گردند، آمریکایی‌ها آنها را رد می‌کنند.

شاهین احمد، یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان – سوریه (یکی از احزاب شورای ملی کرد در سوریه ENKS) گفت: «ما باید واقع بین باشیم و از این واقعیت آگاه باشیم که حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در این کشور حضور ندارد. تصمیم گیری و تحت دستور رهبری پ.ک.ک در قندیل است و هرگونه توافقی از سوی PYD با هر حزبی خارج از اراده قندیل به نتیجه نمی رسد و حکومت این واقعیت را می داند، اما عامل دیگری وجود دارد که از این جهت که به موضع آمریکا مربوط می شود، کم اهمیت و تأثیرگذار نیست و در صورت عدم چراغ سبز آمریکا، هر توافقی در حوزه نفوذ آمریکا اجرایی نخواهد شد.

وی افزود: نمایندگان دموکراتیک سوریه تقریباً به صورت دوره‌ای به دمشق می‌روند و با حکومت به توافقات و نقاط مشترک می‌رسند، اما وقتی بازمی‌گردند، آمریکایی‌ها آنها را رد می‌کنند.

احمد افزود: «بدون حضور و موقعیت آمریکا، پ‌ک‌ک تمام مناطقی را که تحت توافقنامه معروف دوکان بین پ‌ک‌ک و حکوت سوریه، تحت حمایت یک جناح در میهنی از حکومت دریافت کرده بود، دوباره تحویل می‌داد.

احمد خاطرنشان کرد: پس از این همه سال کشتار، آوارگی و ویرانی و علیرغم تبدیل سوریه به گروهی از کانتون های نیمه مستقل و رقیب و حضور رژیم صهیونیستی، ذهنیت رژیم تغییر نکرده و ترکیب آن تغییر نکرده است. ارتش پنج کشور خارجی در خاک خود، رژیم نه در روند شناخت واقعیت است و نه قادر است چیزی متفاوت از پروژه بعث امضا کند، با توجه به اینکه تمام ارکان امنیتی و سیستم فکری آن هنوز وجود دارد.

احمد تاکید کرد که “شرط بندی PYD بر روی رژیم اتلاف وقت و تلاشی مذبوحانه برای خرید زمان بدون داشتن مطالبات شفاف ملی کردها است.”

پ.ک.ک از داعش و بعث برای مردم کرد خطرناکتر است

احمد توضیح داد: «PYD و نام‌های مختلف سوری وابسته به پ‌ک‌ک نمی‌توانند هیچ گامی خارج از اراده قندیل بردارند و بنابراین گفت‌وگوهای کرد سوری، اگر سرنوشت بخواهد و به توافقی جامع ختم شود، به معنای خروج کامل و نهایی است. همه رهبران و کادرهای پ.ک.ک از خارج از کردستان سوریه و یک ضرر.» پ.ک.ک منابع بسیار مهمی از منابع مالی و انسانی دارد و این تنها از طریق روند جدایی PYD و پ.ک.ک اتفاق خواهد افتاد که تقریباً غیرممکن است.

احمد معتقد بود: «امروزه پ.ک.ک یک شرکت سهامی برای ارائه خدمات است، بنابراین سهامداران نیز به راحتی با دستیابی به توافق کرد و سوریه موافقت نخواهند کرد، به خصوص که طرف آمریکایی برای کار در میدان به شبه نظامیان پ.ک.ک متکی است. سوریه به نمایندگی از ارتش آمریکا و پس انداز پول در طرف آمریکایی.»

وی خاطرنشان کرد: آنچه در صحنه سوریه اتفاق می افتد مدیریت بحران از طریق طولانی کردن آن است، بنابراین هیچ گام جدی برای یافتن یک راه حل سیاسی جامع واقعی برای بحران در آینده قابل پیش بینی وجود نخواهد داشت. ممکن است شهرک سازی های جزئی و موقت وجود داشته باشد. به عنوان نوعی بیهوشی برای خیابان.”

احمد تأکید کرد: «آمریکا تا این لحظه نه در جریان گفت‌وگوهای کرد و کرد و نه در مسیر ژنو روند سیاسی بن‌بست بین رژیم و مخالفان سوری جدی نیست.»

عملیات نظامی
احمد گفت: تمام عملیات نظامی ترکیه که قبلاً در کردستان سوریه انجام شد و گروه‌های مخالف عرب سوری-سنی در آن شرکت داشتند، بر اساس توافق روسیه، آمریکا و ترکیه و چشم‌پوشی از سوی این کشور بود.

شاهین احمد در پایان سخنان خود گفت: وقوع هرگونه عملیات زمینی جدید و گسترده ارتش ترکیه مشابه عملیات مذکور همچنان بعید است، اما حملات هوایی ترکیه به ویژه با هواپیماهای بدون سرنشین ادامه خواهد داشت. زیرا وضعیت کاملاً متفاوت است، به ویژه از آنجایی که موضع آشکار غرب و آمریکا در مخالفت با هرگونه عملیات نظامی زمینی جدید و گسترده وجود دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *