۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آسیبی که پ.ک.ک به کردها رسانده است، کسی نرسانده است

آسیبی که پ.ک.ک به کردها رسانده است، کسی نرسانده است

  • ۹ دی ۱۳۹۸
  • ۴۲۵ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، رادف مصطفی، سیاستمدار کرد و وکیل رئیس جمعیت مستقلان سوریه در گفت و گو با خبرگزاری ایلکه در رابطه با اتفاقاتی که در مناطق تحت کنترل پ.ک.ک/ی.پ.گ رخ می دهد، بیانات مهمی انجام داد. رادف مصطفی با بیان اینکه پ.ک.ک و داعش در سوریه با هم حرکت می کنند، اظهار کرد، آسیبی که پ.ک.ک به کردهای سوریه رسانده است، کسی نرسانده است.
مصطفی تصریح کرد که ی.پ.گ در منطقه کنترل را در دست گرفته و کردها را به عنوان مزدور آمریکا به میدان فرستاد. همچنین مصطفی اظهار کرد که ی.پ.گ / پ.ک.ک با آمریکا و نیروهای غربی همکاری کرده و به غیر از کردها در خدمت همه قدرتها قرار گرفته است.
مصطفی تاکید کرد که غرب تبلیغات مبازره پ.ک.ک با داعش را می کند درحالی که پ.ک.ک با داعش همکاری کرده است. وی همچنین اظهار کرد که ی.پ.گ اعضای داعش را که توسط آمریکا و نیروهای ائتلاف به پ.ک.ک سپرده شده بودند، در مقابل دلار آزاد کرده است.

?پ.ک.ک از همان اول علیه کردها کار کرد
مصطفی با بیان اینکه پ.ک.ک از زمان ورودش به سوریه به کردها آسیب رسانده است، در رابطه با نظر عبدالله اوجالان درباره کردهای سوریه گفت: در سالهای هشتاد در ترکیه کودتای نظامی صورت گرفت. برخی از ساختارهای سیاسی ترکیه به سوریه آمدند. یکی از آنها پ.ک.ک بود. عبدالله اوجالان در کتاب “۷ روز با رئیس” نوشته است، “در سوریه کردی وجود ندارد و در سوریه هیچ مشکلی هم ندارند”.

?پ.ک.ک کردهای سوریه را مانند انبار انسان و حمل و نقل می دید
مصطفی با خاطرنشان کردن اینکه آن وقت ها جوان بوده و کردهای سوریه مخالف پ.ک.ک بودند، گفت: پ.ک.ک کردهای سوریه را مانند انبار انسان و حمل و نقل می دید. وقتی که نیاز به افرادی داشتند می آمدند و جوانان ما را می بردند. در جنگ علیه ترکیه هزاران جوان سوری جان خود را از دست دادند. از همان اول پ.ک.ک در مقابل ما ایستاد. ما کردهای سوریه پ.ک.ک را به خوبی می شناسیم. پ.ک.ک هیچ ربطی به کردها و نژاد کردی ندارد. فقط در راه هدف خود از کرد ها استفاده می کنند. برای اینکه کردها را به طرف خود بکشانند مسئله کرد را لباس خود قرار دادند. ولی هدف آنها هیچ وقت نژاد کرد نبود. کرد بودن فقط شعاری بود برای اینکه مردم را به طرف خود بگیرند. پ.ک.ک یک حزب چپ گراست. تفکرات آنها هیچ ربطی به تاریخ و فرهنگ و اعتقاد کردها ندارد. طوری که می خواهند نهاد خانواده را نیز تخریب کنند. هر اقدام آنها مخالف با کردها بود. پس از تشکیل کردستان عراق اوجالان اظهار کرد که این یک خنجری است که نسبت به دولت های عربی و کشورهای منطقه زده شده است. هنگامی که پ.ک.ک با نام کردها صدای خود را درآورد و آزادی چهار بخش کردستان را خواستار شد، حافظ اسد گفت، “کدام چهار بخش؟”، اوجالان فورا گفت، “چهار نه سه بخش” و کردستان سوریه را نادیده گرفت. پ.ک.ک از زمان تاسیس خود تاکنون همیشه مخالف کردها بوده است.

?پ.ک.ک و داعش خیلی اوقات با هم کار کردند
مصطفی با بیان اینکه پ.ک.ک و داعش خیلی اوقات همکاری می کردند، تصریح کرد: من اهل کوبانی هستم. داعش ناگهان آمد و به کوبانی حمله کرد. آیا در کوبانی چه وجود داشت؟ نه نفت است و نه موقعیت استراتژیکی دارد. به رغم همه اینها داعش به آنجا حمله کرد. ما فکر می کنیم اکنون نیز بین داعش و پ.ک.ک یک بازیهایی طراحی شده است. پ.ک.ک و داعش خیلی اوقات با هم کار کردند. با همکاری هم سیمان و نفت را می فروختند. ما فرزند این خاک هستیم و از همه اقدام آنها خبرداریم. لافارج یک شرکت فرانسوی است. اینجا در خرابرشکه تاسیسات آنها هست. سیمان آنها از اینجا تا به لاتکیه، دست رژیم می رسید. در کوبانی پ.ک.ک بود و در منبج داعش. این سیمان چگونه به آنجا می رسید؟ از طرف دیگر در رقه داعش بود که از اینجا عبور می کرد و به مناطق مختلف توزیع می کرد. بدین صورت نفت نیز از رملان اخراج می شد از کنترل پ.ک.ک می گذشت و به لاتکیه و تارتوس می رفت. ما دلایل زیادی داریم که همکاری داعش و پ.ک.ک را نشان می دهد.

?آمریکا با پ.ک.ک بازی کرد
مصطفی با بیان اینکه سپس ی.پ.گ با آمریکا توافق کرده و با آنها حرکت می کرد، افزود: ترامپ آمده و می گوید پ.ک.ک تروریست است و ساختار تروریستی دارد که از داعش بدتر است. درحالی که تا دیروز به آنها پول و اسلحه می دادند. آنطوری که می بینیم آمریکا با پ.ک.ک بازی کرد. یعنی ما یک تروریست را با تروریست دیگری پاکسازی می کنیم. متاسفانه بیشتر از همه اینها ما مورد اذیت قرار گرفتیم. در کوبانی تعداد کشته شدگان بیشتر از تعداد زنده ماندگان است. همه جا پر از قبر شده است. پ.ک.ک مسئول قتل همه آنهاست. آنها این خونها را ریختند. پس چرا این کار را

کردید؟

?اگر عضو پ.ک.ک نیستی پس باید کشته شوی
مصطفی با بیان اینکه پ.ک.ک به جز خود به کسی حق زندگی نمی دهد، تصریح کرد: اگر با پ.ک.ک همراه نیستی، از مقاومت دفاع می کنی و یا از حزبی که ربطی به آنها ندارد حمایت می کنی، تو خائن هستی، طرفدار اردوغان هستی، پس باید کشته شوی. پ.ک.ک همه موسسات اداری، اقتصادی و نظامی را تحت کنترل خود در آورد. هیچ کدام از مخالفان کرد را نپذیرفتند و راحت نگذاشتند. اگر کسی که از آنها انتقاد می کند، کرد باشد، به او خائن و طرفدار اردوغان می گویند و اگر عرب باشد به او داعشی می
گویند.

?اگر کوبانی را آزاد کرده باشند پس چرا نصف کرد ها از اینجا فرار کردند؟
مصطفی با بیان اینکه آسیبی را که پ.ک.ک نسبت به کردهای سوریه رسانده است، کسی نرسانده است، گفت: چند سوال مهمی وجود دارد. ما از آمریکا و اروپا نیز این سوالات را پرسیدیم. شما می گویید که کوبانی را آزاد کردید. پس چرا مردم کوبانی برنمی گردد. بیش از نصف مردم کوبانی اکنون در ترکیه هستند، برخی نیز در کرستان عراق و اروپا هستند. زیرا به سیستم پ.ک.ک اعتماد ندارند. زیرا آنها فرزندان مردم را به میدان جنگ می برند و منجر به کشته شدن آنها می شوند. وقتی که پول خونشان را هم که می گیرند، به جیب خود می اندازند. از روی خون آنها تجارت می کنند. سیستم آموزشی وجود ندارد. وضع اقتصادی وجود ندارد. به همین دلیل خیلی از آنها برنگشتند و خیلی ها نیز به علت آنها پناهنده شدند. خیلی از آنهای که رفتند دیگر برنمی گردند.

?تعداد کردهایی که منطقه را ترک کردند بیشتر از عرب ها هستند
مصطفی با اشاره به اینکه تعداد کردهایی که از مناطق کردنشین فرار کردند، بیشتر از عربها هستند، تصریح کرد: تعداد کردهایی که از برخی شهرها مانند عموده فرار کردند، بیشتر از ترکمن ها و عرب ها هستند. این نیز وضع عجیبی است. کسی این وضع را نمی داند. می گویی که کرد هستی و مناطق کردنشین را تحت کنترل خود در می آوری، ولی کردهایی که از دست تو فرار می کنند، بیشتر از عرب ها هستند. آسیبی که پ.ک.ک به کردهای سوریه رسانده است، به کسی نرسانده است. به عرب ها نیز آسیب رسانده و روستاهایشان را تخریب کرده است ولی بیشترین آسیب را به کردها رسانده است. می بینیم بیشتر پناهجویان شهرهایی مانند رسولعین کردها هستند. معلوم نیست که آیا اینها باز می گردند یا نه و چه بر سر آنها آمده است. این مشکل خیلی بزرگی است.
مصطفی با اظهار اینکه کردهای سوریه پ.ک.ک را دوست ندارند و می خواهند از پ.ک.ک نجات یابند، گفت: رویدادها ده سال اخیر باعث شد که پ.ک.ک برخی را تحت کنترل خود در آورد. از طرف دیگر موسسات رسانه ای تحت کنترل پ.ک.ک نیز خیلی قدرتمند است. نزدیک ۴۵ موسسه رسانه ای تاسیس کردند و تلاش می کنند تا با اینها مردم را تحت تاثیر خود در آورند. برخی را با فشار و ترس برخی را نیز با پول به طرف خود بردند.

?این جنگ، جنگ ترک- کرد نیست
مصطفی با بیان اینکه ادعای “جنگ کرد- ترک” بی اساس است، گفت: می گویند که ترکیه کردها را نابود می کند. اکنون ما، یعنی بیش ۳۰۰ هزار کرد سوریه ای در ترکیه هستیم. اگر ترکیه آنجا برای نابود کردن کردها می آید، که ما خودمان در دست ترکیه هستیم. بیش از ۲۰ میلیون کرد ترکیه ای در ترکیه وجود دارد. بله، درست است در ترکیه مسئله کرد ها وجود دارد، مشکلاتی دارند. امیدواریم که این مسئله به طور صلح جویانه حل شود. همچنین ترکیه با منطقه کردستان عراق روابط سیاسی و تجاری بزرگی دارد. این فقط تبلیغاتی است که پ.ک.ک انجام می دهد. می خواهم این را بگویم؛ مسائلی که در عفرین رخ داد، فشار ها و دزدی هایی که در آنجا رخ داد، باعث شد که مردم کوبانی و دیگر شهرها بترسند. نگران تکرار شدن این هستند.
من در طول این عملیات در جیلانپینار و آکچاقلعه بودم. با مردممان که در سمت سوریه بودند، در حال ارتباط بودیم. حتی برخی از ضبط ها وجود دارد که می گویند این عملیات نسبت به کردها نیست. نسبت به ترور پ.ک.ک هست. ما برادر هم هستیم. بنابراین، این جنگ کرد و ترک نیست بلکه تبلیغات پ.ک.ک بدین صورت است.

?پ.ک.ک مسئول جنگ است
مصطفی با بیان اینکه مسئول جنگ کنونی پ.ک.ک می باشد، گفت: اگر اینها ذره ای تفکر انسانی، ملی و یا قومی داشتند، با توجه به اینکه ارتش ترکیه بزرگ است و دومین نیروی بزرگ ناتو است و با توجه به تجربه عفرین باید می دانستند که نمی توانند در مقابل ترکیه بایستند. پس عقب برو و آنجا را به صاحبان اصلی که کرد ها هستند تحویل دهید. چرا ما را وادار به جنگ می کنید؟ چرا منجر به تخریب خانه های ما، کشته شدن مردم و پناهنده شدن مردم می شوید؟ این جنگ است و ما نمی خواهیم جنگ اتفاق بیفتد.
مسئول این جنگ و کسی که باعث شده است جنگ به این نقطه برسد، پ.ک.ک است. ضررهایی خواهد رسید، مردم پناهنده می شوند و غیرنظامیان آسیب می بینند. زیرا این جنگ است. تو نمی توانی بجنگی. چرا مردم را به کشتن می دهی.

?پ.ک.ک آمد و یک با

ر دیگر بدبختمان کرد
مصطفی با بیان اینکه پ.ک.ک/ی.پ.گ می خواهد کردهای سوریه با ترکیه بجنگند، تصریح کرد: چرا از کردستان ترکیه آمدی و مرا اسیر خود کردی و می خواهی مرا تحت کنترل خود در آوری؟ ما سوریه ای هستیم. بله، درست است که ما کُردیم و برادر هم هستیم ولی سوریه ای هستیم. باید مشکلات اصلی ما در دمشق حل شوند. من هیچ مشکلی با ترکیه ندارم. نمی خواهم دشمن ترکیه بگردم. تو به عنوان کرد ترکیه می خواهی مرا تحت کنترل خود در آوری تا با ترکیه بجنگم. این چه فایده ای به تو می دهد؟ آیا این حماقت نیست؟ ما کُردیم، مشکلاتی هم داریم ولی نمی خواهیم دوباره تحت ظلم قرار بگیریم.

?اینها با هرکسی که به آنها پول دهد کار می کنند
مصطفی با بیان اینکه پ.ک.ک گروه تروریستی است که با پول کار می کند، اظهار کرد: وقتی که به آنها پول داده شود، برای هرکسی می توانند کار کنند. کردها نیز زیاد هستند که آنها همه کرد ها را می کشند. پ.ک.ک با روسیه، آمریکا، فرانسه و عربستان روابطی دارد. وقتی که میان دو تای اینها خراب شود، تو هستی که زیر پا له می شوی، مسئولین پ.ک.ک دلارهای خود را می گیرند و می روند.

?داعشی ها را در مقابل پول آزاد کردند
مصطفی با اشاره به اینکه ی.پ.گ در مقابل پول داعشی ها را آزاد کرد، گفت: کسی که داعش را بازداشت کرد، نیروهای آمریکا و ائتلاف است. پ.ک.ک نیست. ولی مسئولین پ.ک.ک اعضای داعش را در ازای دلار فروختند. از اعضای داعش پول می گرفتند و در مقابل آن، آنها را آزاد می کردند. شبی که اینها را از زندان عین العیسی آزاد کردند، خواب تو چشمانم نرفت. ترسیدیم که اینها به روستاهای ما بیایند و به مردم آسیب برسانند. ترسیدیم که دوباره کشتار بزرگی رخ دهد.

?از کردها سوء استفاده کردند و ظلم کردند
مصطفی با اظهار اینکه آنها آرمان کردی ندارند و از کردها سوء استفاده می کنند، گفت: به کردها ظلمها و فشارهای زیادی وارد کردند و از آنها سوء استفاده کردند. حتی ترامپ که از آنها محافظت می کرد، می گوید، “اینها تروریست هستند، اینها شیطان هستند.” امیدواریم که هرچه زودتر از دست پ.ک.ک نجات یابیم.

?به علت وجود پ.ک.ک سوریه جای امنی برای کردها نیست
مصطفی با بیان اینکه ی.پ.گ/پ.ک.ک جوانان کردی را به اجبار تحت سلاح می برد، گفت: به علت پ.ک.ک سوریه برای کردها محلی زندگی نیست که امنیت داشته باشد. از لحاظ سیاسی نیز زمنیه مناسبی وجود ندارد. همان که دهان خود را باز کنی، زبانت را تکه تکه می کنند. وقتی که در زمان اوجالان اینها به سوریه آمدند، ما به آنها گفتیم، “کردهای ایران و عراق برای حقوق خود کار می کنند، شما در سوریه چه کار دارید. چه ربطی به کردهای سوریه دارید.” به علت این سخنان برخی را کشتند و گوش و دماغ برخی دیگر را بریدند. هنوز اینها را فراموش نکردیم. خدا اگر قسمت کند و این منطقه آزاد شود، خواهید دید که در کردستان سوریه تعداد کشته شدگان از زنده ماندگان بیشتر است. چرا فرزندان مرا برای قدرت مزدور شدن برای دیگران می بری. بگذار آنها خودشان بجنگند.

?فریب تبلیغات پ.ک.ک را نخورید
مصطفی با اشاره به اینکه تا زمانی که پ.ک.ک و دوستانش در میان آنها باشد، در خطر هستند، گفت: پیشنهاد ما به کردهای سوریه و ترکیه این است، فریب تبلیغات پ.ک.ک را نخورید. امیدوارم که کردهای سوریه به کشور خود بازگردند. اگر انسان از ریشه های خود، خاک و مردم خود دور شود، علاوه بر ارزش خود، موجودیت خود را هم گم می کند. واقعا وضع سوریه ثبات ندارد و ما نیز بخشی از آن هستیم. نمی خواهیم این جنگ ها رخ دهد. تا زمانی که پ.ک.ک و دوستانش در میان ما باشند، در خطر هستیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین