۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • یک مقام اقلیم کردستان گفت که ایزدی ها نمی توانند به خانه های خود بازگردند مگر اینکه توافقنامه خروج پ.ک.ک از شنگال اجرا شود

یک مقام اقلیم کردستان گفت که ایزدی ها نمی توانند به خانه های خود بازگردند مگر اینکه توافقنامه خروج پ.ک.ک از شنگال اجرا شود

  • ۲۵ دی ۱۴۰۱
  • ۱۱۸ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، حسین کلاری، مدیر کل میز بحران وزارت کشور اقلیم کردستان عراق با یادآوری اینکه بیش از ۱۰ هزار ایزدی به دلیل درگیری بین ارتش عراق و سازمان تروریستی پ.ک.ک در سنجار در ماه مه ۲۰۲۲ مجبور به ترک خانه های خود شدند. دولت گفت: «تا زمانی که توافقنامه شنگال اجرا نشود، امنیت در این منطقه وجود نخواهد داشت و مردم نمی توانند به خانه های خود بازگردند». گفت.

کلاری وضعیت امنیتی منطقه سنجار موصل عراق، پناهجویان در اقلیم کردستان و کاهش حمایت سازمان های بین المللی کمک رسانی از پناهجویان را به خبرگزاری آناتولی (AA) ارزیابی کرد.

کلاری تصریح کرد: ۹۳۰ هزار و ۸۸۸ پناهجو و پناهجو در اقلیم کردستان زندگی می کنند که ۳۰ درصد این افراد در کمپ ها و ۷۰ درصد خارج از کمپ ها زندگی می کنند.

کلاری گفت: برخی از آوارگان از موصل، دیاله، الانبار و صلاح الدین و تعدادی از آنها اهل سنجار هستند که تعداد آنها حدود ۳۰۰ هزار نفر است که از زمان حمله داعش در سال ۲۰۱۴ نتوانسته اند به خانه های خود بازگردند. ” از اظهارات او استفاده کرد.

حمایت سازمان های کمک بین المللی کاهش یافته است

کلاری گفت که در دسامبر ۲۰۲۲ با وزارت مهاجرت و مهاجرت عراق در مورد وضعیت پناهجویان جلسه ای برگزار کردند.

“ما نگرانی های پناهندگان را به آنها منتقل کردیم و به آنها گفتیم که دفاتر آنها در اقلیم کردستان می توانند از آنها بازدید کنند. از پناهجویان خواستیم که نگرانی های خود را نیز به آنها بگویند. در نظرسنجی که در داخل و خارج از کمپ ها انجام دادیم، پناهندگان گفتند که نه خانه های آنها بازسازی شده و نه امنیت تا کنون تامین شده است.”

کلاری با یادآوری اینکه سازمان های امدادی پیش از این کمک های بیشتری به پناهجویان می کردند، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۲ کمک نهادهایی مانند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، یونیسف و یونسکو به عراق و اقلیم کردستان کاهش یافت.

کلاری با بیان اینکه هزینه هر پناهجو یا پناهنده ۲٫۵ یا ۳ دلار است، گفت: همکاری ما با وزارت مهاجرت و مهاجرت عراق و کمیسیون امور پناهجویان ادامه دارد و باید خدمات و تدابیر امنیتی کافی در مناطق خود برای پناهندگان اتخاذ شود. برگشتن.” از اظهارات او استفاده کرد.

این توافق (سنجار) اجرایی نخواهد شد مگر اینکه عراق این گروه های غیرقانونی (پ.ک.ک) را از شنگال خارج کند.

کلاری با اشاره به اینکه ایزدی ها به دلیل نبود امنیت در شنگال نتوانستند به خانه های خود بازگردند، گفت: «در ماه می ۲۰۲۲، ۱۰ هزار و ۵۷۰ نفر به دلیل درگیری بین ارتش عراق و سازمان های غیرقانونی (پ ک ک) مجبور به ترک خانه های خود شدند. سنجار.” او گفت.

این مقام دولت اقلیم کردستان در ادامه سخنان خود به این شرح است:

وی افزود: ما به عنوان دولت اقلیم کردستان آماده انجام هر کاری هستیم، اما تا زمانی که عراق این گروه‌های غیرقانونی (پ‌ک‌ک) را که از کشورهای دیگر می‌آیند و گروهی غیرقانونی تشکیل می‌دهند، خارج نکند، این توافق اجرایی نخواهد شد. سنجار و حتی تعیین ولسوال.

ایزدی ها می خواهند (به شنگال) بازگردند، اما تا زمانی که توافقنامه شنگال بین عراق و اقلیم کردستان اجرا نشود، هیچ گونه امنیت در این منطقه تامین نمی شود و مردم نمی توانند به خانه های خود بازگردند. ما قبلاً این را تجربه کرده ایم.”

پ ک ک به بهانه داعش در منطقه مستقر شد

سازمان تروریستی پ‌ک‌ک با بهانه‌سازی حملات داعش، پس از سال ۲۰۱۴ با تروریست‌هایی که از سوریه و قندیل آورده بود، در بسیاری از مناطق به‌ویژه در کوه سنجار کمپ‌سازی کرد.

در حالی که نیروهای پیشمرگه که در نوامبر ۲۰۱۵ مرکز منطقه سنجار و اطراف آن را از داعش بازپس گرفتند، پس از استقرار واحدهای دولت مرکزی عراق در شنگال در اکتبر ۲۰۱۷ از منطقه خارج شدند، پ.ک.ک نیز فعالیت های خود را در آنجا افزایش داد.

دولت‌های بغداد و اربیل در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌ای امضا کردند که شامل خروج سازمان تروریستی پ‌ک‌ک از شنگال می‌شود. اما توافق سنجار هنوز اجرایی نشده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین