۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گروه تروریستی پ.ک.ک دارایی استراتژیک یونان

  • ۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۳۶۲ بازدید
  • ۰

یونان با ممنوعیت احزاب راست افراطی، حضور گروه تروریستی PKK در خاک خود را نادیده می گیرد

به گزارش انجمن بی تاوان، در میان گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه دولت یونان به دنبال غیرقانونی کردن حزب Ellines به رهبری الیاس کاسیدیاریس، معاون و سخنگوی سابق حزب نئونازی طلوع طلایی است که در اکتبر ۲۰۲۰ یک گروه جنایتکار اعلام و ممنوع شد، به درستی تعجب می‌کنیم که آتن در مورد عملیات جاری گروه تروریستی پ.ک.ک در خاک خود چه فکر می‌کند.

حضور پ‌ک‌ک در یونان، که توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است، به دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد. آتن پ‌ک‌ک را همراه با دیگر گروه‌های تروریستی چپ افراطی، از جمله DHKP-C و ASALA – که اخیراً به خاطر کمپین ترور دیپلمات‌های ترکیه در سال‌های ۱۹۷۳-۱۹۸۶ بدنام بود – به عنوان یک “دارایی استراتژیک” علیه آنکارا می‌نگریست. این به عنوان بخشی از سیاست یونان برای حمایت از به اصطلاح “مبارزات آزادیبخش ملی” در اختیار عموم مردم یونان قرار گرفت.

در برابر این پس زمینه، یونان به تعداد زیادی از تروریست های پ.ک.ک پناهندگی سیاسی، خانه های امن و آزادی عمل آزادانه برای جلب حمایت سیاسی و مالی مردم یونان ارائه کرد.

حمایت یونان از گروه تروریستی پ ک ک در دهه ۱۹۹۰ به موازات وخامت روابط با ترکیه به اوج خود رسید. بسیاری از آتش افروزان و تروریست های پ.ک.ک که در آن زمان دستگیر شدند اعتراف کردند که سرویس های جاسوسی یونان به آنها آموزش داده اند.

اگرچه یونان مدام این اتهامات را به عنوان “تبلیغات ترکیه” رد می کرد، استدلال های آنکارا در وقایع مربوط به دستگیری عبدالله اوجالان، رهبر گروه تروریستی پ ک ک در سال ۱۹۹۹، که پس از اخراج توسط سوریه برای چند روز در آتن ماند و در نهایت به این کشور رسید، اثبات شد.

بعداً مشخص شد که نخست‌وزیر وقت کوستاس سیمیتیس به سرویس مخفی یونان دستور داده بود که اوجالان را از یونان و حفاظت یونان را حذف کند، زیرا نگران این بود که ترکیه از حضور او آگاه شود و روابط خود را با یونان قطع کند و بحرانی را به وجود آورد که حتی می‌تواند منجر به جنگ شود.

در نتیجه، آتن، که به دام افتاد، حمایت خود از گروه تروریستی پ‌ک‌ک را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بهبود روابط ترکیه و یونان از اواخر دهه ۱۹۹۰ تا اواسط دهه ۲۰۱۰ نیز در این وضعیت نقش داشت.

در سال‌های اخیر، همراه با بدتر شدن روابط بین آنکارا و آتن در نتیجه خواسته‌های حداکثری یونان در دریای اژه و مدیترانه شرقی، اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌ها علیه ترکیه، آتن «کارت PKK» خود را پس گرفت.

در مارس ۲۰۲۲، یک شبکه بزرگ یونانی فیلمی از یک اردوگاه PKK در مرکز شهر لاوریون و مصاحبه با برخی تروریست ها و هواداران وابسته به این گروه تروریستی را پخش کرد. علاوه بر این، مقامات ترکیه در سپتامبر گذشته تعدادی از تروریست های پ.ک.ک را که گفته بودند در همان کمپ آموزش دیده بودند، دستگیر کردند.

اغلب با یادآوری مواضع خود علیه تروریسم پ‌ک‌ک به کشورهای اروپایی، این توهم برای ترکیه خواهد بود که انتظار داشته باشد آتن نسبت به تروریسم پ‌ک‌ک به همان اندازه که نسبت به جنبش‌های افراطی سخت است، خشن رفتار کند. پ‌ک‌ک به عنوان تهدیدی برای رژیم‌های دموکراتیک و زندگی بشر شناخته می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین