۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • گره مذاکرات ترکیه و پ.ک.ک، در پنسلیوانیای آمریکا

گره مذاکرات ترکیه و پ.ک.ک، در پنسلیوانیای آمریکا

  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۱۱ بازدید
  • ۰

فعال دینی و سیاسی پنسیلوانیانشین ترکیه فتح الله گولن در حال حاضر از چنان قدرتی برخوردار است که دولت اردوغان ناچار است در همه مسائل حساس با او رایزنی کرده و رضایتش را جلب کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در حالی که روند مذاکرات صلح بین پ.ک.ک و ترکیه در حال حاضر در مرحله عقب نشینی تدرجی نیروهای پ.ک.ک و حرکت آنها به سوی شمال عراق قرار دارد، ناظران و تحلیل گران سیاسی ترکیه بر این باورند که نادیده گرفتن نقش فتح الله گولن و پیروان او در روند صلح، به یکی از گره های این مقطع سیاسی تبدیل شده است.
اگر چه گولن صلح با پ.ک.ک را به پیمان صلح حدیبیه تشبیه کرده و آن را ضروری دانست، اما برخی رویکردهای دولت، او را نگران کرد. هفته گذشته، هیاتی از روزنامه نگاران ترکیه ای به دعوت یکی از نهادهای رسانه ای وابسته به گولن، به پنسیلوانیای آمریکا سفر کرده و در یک مزرعه بزرگ که از چند سال پیش تاکنون به محل زندگی گولن تبدیل شده، با او دیدار و گفتگو کردند.
در این نشست فتح الله گولن از همه روزنامه نگاران خواسته که سخنان وی را نه به صورت صوتی و نه به شیوه مکتوب ضبط نکنند. به عبارتی دیگر عدم ثبت و انعکاس گفتگوهای ردوبدل شده در این دیدار، شرط اساسی گولن برای دیدار با روزنامه نگاران ترکیه بوده است.
پروفسور مهمت آلتان روزنامه نگار منتقد دولت که چندی پیش به خاطر انتقاد از اردوغان از روزنامه ستار اخراج شده، در این باره می گوید:«ما خود را ملزم می دانیم که به خواسته خواجه فتح الله پایبند بمانیم و اظهارات ایشان را بازگو نکنیم فقط می توانم در این حد اکتفا کنم که ایشان در خصوص مذاکرات دولت با پ.ک.ک، تردیدها و اما و اگرهایی دارند و با برخی رویکردهای دولت مخالف هستند.»
در همین حال روشن چاکر تحلیل گر و کارشناس مسائل کردهای ترکیه در روزنامه وطن نوشت:«اتهام مراد قاراییلان علیه فتح الله گولن و نسبت دادن افشای مذاکرات اسلو به پیروان گولن و نیز برخی محتویات متن افشا شده دیدار نمایندگان کُرد با اوجالان، مجموعا باعث شده که گولن و پیروان او از مذاکرات صلح حمایت نکنند. این در حالی است که هر انسان عاقلی می داند که قدرت گولن و پیروان او در حدی است که دولت ناچار است در همه مسائل با آنان رایزنی کرده و رضایت خواجه فتح الله را کسب کند. پس پ.ک.ک نیز باید در برخی بیانات خود تجدید نظر کنند.»
امروز نیز آسلی ایدین تاشباش از تحلیل گران روزنامه ملیت از این موضوع خبر داد که مخالفت پنهانی و ضمنی فتح الله گولَن با مذاکرات صلح و رویکردهای دولت در قبال پ.ک.ک و اوجالان به حدی است که برخی پیروان گولن از ضرورت دیدار اردوغان با خواجه فتح الله خبر داده و اعلام کرده اند که به احتمال قوی نخست وزیر ترکیه در سفر آتی خود به آمریکا، پس از به پایان رساندن برنامه های خود در کاخ سفید، ناچار به دیدار با گولن خواهد بود. اما از آن جایی که این دیدار می تواند هزینه های سیاسی سنگینی برای اردوغان به دنبال بیاورد، این احتمال وجود دارد که اردوغان باز هم مانند سفر سال ۲۰۱۱ بلنت آرنچ معاون خود را به پنسیلوانیا بفرستد تا گره از طومار مذاکرات باز شود.
همه این ها در حالی است که احمد ترک سیاستمدار کُرد نزدیک به پ.ک.ک نیز قرار است به زودی در آمریکا با گولَن دیدار کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین