۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • چرا فرانسه باید در خصوص حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در این کشور تجدید نظر کند؟

چرا فرانسه باید در خصوص حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در این کشور تجدید نظر کند؟

  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
  • ۲۵۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : مدت کوتاهی پس از تیراندازی یک مرد مسلح به غیرنظامیان در پاریس در ۲۳ دسامبر، حامیان گروه تروریستی PYD/PKK در پایتخت فرانسه اعتراضاتی را علیه حمله نژادپرستانه ادعایی به راه انداختند تا جایی که خشونت ناشی از اعتراضات خشونت حادثه اصلی را تحت الشعاع قرار داد. خود

خشونت در میدان جمهوری و در امتداد بلوار، دو نقطه برجسته پاریس، که در آن حامیان تروریست PYD/PKK با پلیس در مقیاسی بی‌سابقه درگیر شدند و حتی جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه را که از صحنه بازدید کرد، هدف قرار گرفت. از حمله

ایستگاه های اتوبوس ویران شد، سنگ های پیاده رو بیرون کشیده شد و خانه ها، مغازه ها و ایستگاه های پلیس مجاور مورد حمله قرار گرفتند. در نهایت حداقل ۳۱ افسر پلیس فرانسه زخمی شدند.

مداخله پلیس فرانسه علیه اقدامات حامیان PYD/PKK اکنون محدودتر از نیروی مورد استفاده برای سرکوب اعتراضات جلیقه زردها است، که تظاهرات مدنی مردمی در فرانسه است که از سال ۲۰۱۸ علیه وخامت شرایط اقتصادی ادامه دارد.

نمی‌توان تحولات فرانسه را صرفاً اقدام گروهی از معترضان یا اقداماتی که علیه یک خواسته خاص انجام می‌شود ارزیابی کرد، اما بدیهی است که کسانی که خیابان‌های پاریس را به منطقه جنگی تبدیل کرده‌اند، عمدتاً حامیان PYD/PKK هستند. تروریستی که توسط ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

برافراشتن پرچم هایی که ادعا می شود به نمایندگی از تروریست PYD/PKK در پاریس در جریان موج خشونت ها نیز تهدیدی مستقیم برای نظم عمومی در فرانسه است، زیرا آنها نماینده یک سازمان تروریستی هستند که هزاران غیرنظامی را کشته و به آنها آسیب رسانده است.

تبلیغات سیاه
همانطور که در برخی از کشورهای اروپایی، گروه تروریستی PYD/PKK از طریق سازمان‌های غیردولتی، مؤسسات و مؤسسات متعددی در فرانسه حضور دارد.

گروه تروریستی پ‌ک‌ک از دهه هشتاد میلادی تاکنون از کشورها، سازمان‌ها و افراد اروپایی حمایت مالی دریافت کرده است که تلاش می‌کنند از این حمایت در طراحی و اجرای فعالیت‌های تروریستی علیه ترکیه استفاده کنند.

تنها در فرانسه، بیش از ۲۰ سازمان به طور کامل یا جزئی به PYD/PKK وابسته هستند، از جمله یک سازمان زنان که نگران برابری جنسیتی و محیط زیست است تا این تصور را ایجاد کند که یک سازمان جامعه مدنی است.

فرانسه همچنین به عنوان یکی از مراکزی که تروریست PYD/PKK ممکن است جوانانی را که از ترکیه آورده شده اند جذب کند و از آنها در فعالیت های تبلیغاتی برای سازمان تروریستی در داخل و خارج از اروپا استفاده کند، ظاهر می شود.

پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آن از جذب کودکان و استفاده از زنان به‌عنوان مهره در کمپین‌های تروریستی خود، از عراق تا سوریه و در امتداد جاده‌ای که مرزهای ترکیه را تهدید می‌کند، پشیمان نشده‌اند. این موضوع چندین بار برجسته شد و ایالات متحده گزارش کاملی را در ژوئیه سال گذشته منتشر کرد که میزان مشارکت پ‌ک‌ک در جذب سربازان کودک را آشکار کرد.

حامیان تروریست PYD/PKK و رسانه های مربوطه در حالی که در برابر خرابکاری های گسترده سکوت کردند، مدعی شدند که حمله در پاریس و خشونت های پس از آن به ترکیه مرتبط است.

این تبلیغات سیاه تا آنجا پیش رفت که شایعاتی را منتشر کرد مبنی بر اینکه مرد مسلح ۶۹ ساله که مکانیک بازنشسته است، ترکی به نام مهمت است که مخفف آن ویلیام ام است.

رسانه های فرانسوی گزارش دادند که این حمله که دلیل اصلی حامیان تروریست PYD/PKK بود، توسط افراد مرتبط با ترکیه انجام شد.

پوشش رسانه‌ای استدلال‌های پ‌ک‌ک در روزنامه‌های اصلی فرانسوی همچنین به تلاش‌های این گروه برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سنتی به عنوان ابزاری برای پیشبرد روایت خود از حمله اشاره می‌کند.

در بحبوحه کارزار تبلیغاتی، واقعیت مشکلات فردی، اجتماعی و سلامتی مهاجم آشکار شد – او را به عنوان یک راست افراطی نژادپرست با سابقه جنایی معرفی کرد. به نظر می‌رسید که ویلیام دارای بیگانه‌هراسی بیمارگونه بود، که علت حمله عمدی او بود.

مقامات فرانسوی نیز در همین راستا واکنش نشان دادند: با او به عنوان یک کمپین منزوی از سوی فردی با مشکلات سلامت روان برخورد کردند.

اما دولت فرانسه با خودداری از احضار حامیان تروریست PYD/PKK، ساختارهای سازمانی پ.ک.ک را در جامعه فرانسه تثبیت کرده است.

پس از حوادث پاریس، ترکیه نیاز به واکنش دیپلماتیک را احساس کرد. هروه ماگرو سفیر فرانسه در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.

او در مورد آزردگی ترکیه به سفیر گفت که محافل تروریستی PKK/PYD پس از حمله در پاریس تبلیغات ضدترکیه را آغاز کرده اند.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری این کشور این پرسش را مطرح کرد که چرا مقامات فرانسوی پس از اینکه سازمان تروریستی پ‌ک‌ک/ی‌پی‌جی در سوریه که تحت حمایت فرانسه قرار دارد، باعث ویرانی در خیابان‌های پاریس شد، سکوت کردند.

از یک سو، تحولات پاریس با سیاست خارجی فرانسه و پیامدهای آن برای سیاست داخلی مرتبط است.

فرانسه به همراه برخی از کشورهای اروپایی سال‌ها از ابراز نگرانی ترکیه در مورد PKK/PYD خودداری کرده است.

علاوه بر این، بستری اجتماعی و سیاسی برای سازمان و حامیان آن ایجاد کرده است تا در کشور خود مستقر و فعالیت کنند.

با این حال، خشونت در پاریس باید نقطه عطف فرانسه باشد تا بتواند درک روشن تری از استدلال های ترکیه در مورد این موضوع داشته باشد.

مهمت راکی‌پوغلو، کارشناس روابط بین‌الملل ترکیه، گفت: «آنچه در فرانسه رخ داد ثابت کرد که تأمین مالی کشورهای اروپایی از سازمان‌های تروریستی مانع از حمله تروریست‌هایی مانند پ‌ک‌ک به آنها نمی‌شود».

هزینه انفعال
گوخان ارلی، هماهنگ‌کننده مطالعات خلیج‌فارس در مرکز مطالعات خاورمیانه (ORSAM)، مقاله‌ای برای TRT World نوشت که نشان داد حمله در فرانسه به‌عنوان کار یک نژادپرست تنها با مشکلات روانی، افراط‌گرایی راست‌گرای فزاینده این کشور را نادیده می‌گیرد.

وی افزود که خرابکاری تروریستی PKK/PYD در خیابان های پاریس، همراه با چشم پوشی دولت فرانسه از رویدادها، احتمالاً عملیات راست افراطی علیه اقلیت ها را تسریع خواهد کرد.

به گفته ارلی، درست همانطور که تلاش‌های پ‌ک‌ک برای تامین امنیت حضور خود در فرانسه تحت عنوان حفاظت از خود در برابر راست‌های افراطی، برخی از رهبران راست افراطی فرانسه نیز از این قضیه انتقاد کرده و آن را به دلیل عدم اقدام دولت فرانسه در اقدامی سیاسی در این زمینه مورد انتقاد قرار داده‌اند. حملات

علاوه بر این، حامیان پ.ک.ک باید از پیگیری مشروعیت اجتماعی و سیاسی در فرانسه به بهانه مبارزه با راست افراطی منع شوند.

در عین حال، سکوت مقامات فرانسوی در برابر خشونت‌های مرتبط ممکن است تلاش‌های گروه تروریستی را برای نشان دادن خود به عنوان گروهی که به دنبال دفاع از حقوق بشر هستند، افزایش دهد. همچنین ممکن است سعی کند از طریق بال های مختلف خود در فرانسه خود را قربانی نشان دهد.

آنچه از خشونت های پاریس مشخص است این است که خودداری از برچسب زدن پ.ک.ک به عنوان یک گروه تروریستی و رفتار متناسب با آن احتمالاً پیامدهای منفی برای کشورها خواهد داشت. شعار “هیچ کس تا زمانی که همه در امان نباشند” که اغلب توسط مقامات ترکیه تاکید می شود، ماهیت کلی امنیت امروز را نشان می دهد.

در زمانی که روابط ترکیه با سوئد و فنلاند ارزیابی مجدد ساختارها و اقدامات این سازمان تروریستی در اروپا را به همراه داشته است، شاید زمان آن رسیده است که مقامات فرانسوی پ.ک.ک/YPG را برای امنیت پاریسی ها مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *