۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • چاووش اوغلو : واضح و بدیهی است که ایالات متحده از پ.ک.ک همه نوع حمایت می کند

چاووش اوغلو : واضح و بدیهی است که ایالات متحده از پ.ک.ک همه نوع حمایت می کند

  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۲۵ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که نشست چهارجانبه در سطح معاونان وزیران ترکیه، روسیه، سوریه و ایران در تاریخ ۳ تا ۴ آوریل در مسکو برگزار می شود.

چاووش اوغلو با اشاره به بحران اف ۱۶ گفت: آمریکا مصمم به تامین اف ۱۶ است.

مولود چاووش اوغلو با بیان اینکه روند عادی سازی روابط با مصر در حال تسریع است، گفت: می توان در مورد جایگزینی سفرا تصمیم گیری کرد.

او در ۳۰ مارس با گروهی از روزنامه‌نگاران ترک در نیویورک صحبت کرد، جایی که برای شرکت در نشست ویژه روز جهانی زباله صفر در سازمان ملل آمده بود، در مورد رویدادهایی که در سیاست خارجی ترکیه رخ می‌دهد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه گفت: لاوروف که می خواهد پس از زلزله قهرمانمراش به ترکیه سفر کند، در سفر ۶ تا ۷ آوریل خود این فرصت را خواهد داشت که ابعاد مختلف روابط دوجانبه را بررسی کند.

چاووش اوغلو این اطلاعات را داد و یادآور شد که روسیه بعد از زلزله کمک های زیادی کرد. «مسائلی وجود دارد که ما در مورد آنها به معنای گسترده صحبت خواهیم کرد. علاوه بر روابط دوجانبه، تمدید قرارداد غلات نیز وجود دارد. روز پنجشنبه (۳۰ مارس) با دبیرکل سازمان ملل متحد دیداری داشتیم. دبیرکل این سوال را مطرح کرد که آیا ترکیه در برخی مسائل مانند پرداخت‌های بانکی که روس‌ها از آن شکایت کردند، کمک خواهد کرد یا خیر. ما روی آن کار می کنیم. روسیه به تمدید ۶۰ روزه قرارداد غلات “بله” گفت. ۱۲۰ روز هنوز مشخص نیست، ما صحبت خواهیم کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه سوریه، لیبی و سایر مسائل منطقه در دیدار با لاوروف مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: روندهای سیاسی در سوریه، وضعیت آوارگان و افزایش کمک های بشردوستانه که قرار است پس از زلزله به آنجا داده شود، مورد بررسی قرار می گیرد.

می‌دانید، با مهمان‌نوازی و حمایت روسیه، روندی در ارتباط با سوریه آغاز شده است. بعداً ایران نیز در جریان این روند قرار گرفت. برخی از شما در سفر ما به مصر شرکت کردید و ما در مصر گفتیم که جلسه در سطح معاونان وزیر به تعویق افتاده است. اکنون زمان آن دیدار مشخص شده است. سرپرست وزارت امور خارجه گفت: ۳ تا ۴ آوریل نشست چهارجانبه در سطح معاون وزیر در مسکو برگزار می شود.

وی همچنین گفت که روند تنظیم روابط با مصر اخیرا تسریع شده است. تاکنون هیچ مشکلی در روابط اقتصادی و تجاری وجود ندارد و تلاش می کنند تا روابط سیاسی را به طور کامل تنظیم کنند. هر دو طرف در حال کار بر روی زمان برگزاری این دیدار در سطح رهبری هستند و در صورت تمدید، ممکن است برای تعیین مجدد سفرا تصمیم گیری شود.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه فضای مثبتی در روابط با یونان پس از زلزله قهرمانمراس وجود دارد، گفت: برای ماندگاری این فضای مثبت، هر دو طرف باید از اقداماتی که باعث افزایش تنش می شود، پرهیز کنند.

«مسائل تاریخی وجود دارد که ما نمی توانیم روی آنها توافق کنیم، نمی توانیم روی آنها توافق کنیم و نمی توانیم آنها را حل کنیم. برخی از آنها پیچیده هستند. باید یک محیط کاری دوستانه برای حل آنها وجود داشته باشد. این را چگونه می‌خواهیم حل کنیم، این مشورت‌ها دیگر نباید مشورتی باشد، بلکه باید مبتنی بر نتیجه باشد. مشکلات آشکار شده است، همه در جهان در مورد آن می دانند.”

چاووش اوغلو با پرداختن به موضوع توزیع مساوی منابع هیدروکربنی در اطراف جزیره در چارچوب مسئله قبرس گفت: عدم حل دائمی مشکل در قبرس همیشه باعث تنش می شود.

وزیر امور خارجه چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره اف-۱۶ بین آمریکا و ترکیه گفت: آنها مصمم هستند کیت های لازم را برای ارتقاء اف-۱۶ یا هواپیماهای موجود در اختیار ترکیه قرار دهند. در کنگره مخالفانی وجود دارد، اما ما می دانیم که دولت نیز در برابر مخالفان تلاش می کند. ما همچنین انتظار نتایج مثبت را داریم.»

چاووش اوغلو گفت: دولت جو بایدن آمریکا ابتدا باید بر مخالفت های کنگره در مورد F-16 فائق آید و از طریق گفتگو با نمایندگان کنگره که مخالف فروش هواپیمای F-16 هستند، راه حل پیدا خواهد شد.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال که بالگرد حامل اعضای پ ک ک از شمال شرق سوریه برخاسته و در شمال عراق سقوط کرده است، گفت: واضح و بدیهی است که آمریکا انواع تسلیحات، تجهیزات و پشتیبانی آموزشی را به YPG/PKK ارائه می کند. سوریه. اگرچه آنها آن را پنهان نمی کنند. آنها یک موضوع اصلی هم دارند که «مبارزه با داعش» است. مبارزه با داعش چگونه است؟ داعشی‌ها در زندان‌ها هستند، آنها در زندان هستند، بنابراین مهم است.» میگویند. گفتیم بیایید محل را خالی کنیم و همه را به کشور خود بفرستیم، آیا این تنها دلیل حمایت از سازمان تروریستی است؟ البته مهم این است که این هلیکوپترها متعلق به چه کسانی هستند. چه کسی آن را خرید، چه کسی آن را اختصاص داد، چه کسی آن را مجبور به استفاده کرد؟»

وزیر چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از رفتن بالگردها از شمال شرق سوریه اطلاعی دارد، گفت: این قسمت مهم است که چه کسی آن بالگردها را خریده، سپس آنها را مجبور به استفاده از آنها کرده و نحوه استفاده از بالگردها را به تروریست ها آموزش داده است؟ اما در نهایت چه کسی حریم هوایی آن منطقه را کنترل می کند؟ آمریکا. بنابراین، اگر حریم هوایی تحت کنترل من باشد، خواه پهپاد پرواز کند یا پرنده، در حوزه من است. هلیکوپتر نمی تواند بدون اجازه مقام کنترل حریم هوایی پرواز کند.

چاووش اوغلو همچنین به تسلیت طرف آمریکایی در خصوص هلیکوپتر منهدم شده اشاره کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا سربازان آمریکایی در سوریه حضور دارند و آیا رئیس ستاد ارتش آمریکا در سفر ماه گذشته خود به منطقه با اعضای پ ک ک دیدار کرده است یا خیر؟ و یا در صورت ارائه سند مرتبط، معتقدند که در شرایط عادی، YPG این فرصت را از دست نخواهد داد و برای مشروعیت بخشیدن به خود رها می شود.

در پایان، مهم این است که سربازان آمریکایی اینجا چه می‌کنند، چرا آنجا هستند، چرا رئیس ستاد ارتش آمریکا به اینجا می‌آید، سربازان آمریکایی برای حمایت از YPG/PKK اینجا هستند؟» در نهایت فرقی نمی کند که رئیس ستاد با آنها صحبت کند یا نه. او از سربازان و اعضای پ‌ک‌ک که تروریست‌ها را آموزش می‌دهند، بازدید می‌کند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *