۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک شنگال را به قندیلی دیگر تبدیل کرده است

  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۱۹۵ بازدید
  • ۰
عناصر پ ک ک با آوردن متخصصانی از سوریه، اقدام به حفر تونل های جدید در دل کوهستان شنگال کردند تا پناهگاه امن جدیدی برای خود احداث کنند.

به‌ گزارش انجمن بی تاوان، مقامات عراقی در نینوا و اربیل فاش کردند که عناصر گروه تروریستی (پ ک ک) اقدام به حفر تونل های جدید در دل کوهستان شنگال در غرب موصل کرده اند و افراد مسلح این گروه نیز تحرکات آشکاری در این شهر که از سال ۲۰۱۵ تحت نفوذ آنهاست، دارند.

ناظران معتقدند این اقدامات موجب قدرت گرفتن عناصر پ.ک.ک در شنگال می شود که این مساله مانع اجرای توافق عادی سازی اوضاع در این شهر است. تاکنون هیچگونه پیشرفتی در توافق بین بغداد و اربیل برای عادی سازی اوضاع با هدف اخراج همه گروه های مسلح از این شهر و بازگشت آوارگان به مناطق اصلی خود حاصل نشده است.

مقامات عراقی که یکی از آنها در استانداری نینوا کار می کند، به پایگاه خبری العربی الجدید گفتند که عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک، متخصصان حفر تونل را برای این کار از الحسکه سوریه به عراق آورده اند و طی هفته های گذشته تونل های زیادی حفر کرده اند.

آنها با اشاره به اینکه پ ک ک از حوادث سیاسی و امنیتی بین بغداد و اربیل سوء استفاده می کند، گفتند که دست کم ۲۰ تونل جدید در دل کوهستان شنگال حفر شده تا مقرهای مستحکمی برای عناصر گروه باشد.

مقامات عراقی بیان کردند که این گام نشان دهنده آن است که پ.ک.ک قصد عقب نشینی از این شهر را ندارد و برای تبدیل این منطقه به پناهگاهی برای خود برنامه ریزی می کند به خصوص با توجه به اینکه اخیرا شماری از سران حزب و خانواده های آنها از سوریه به اقلیم کردستان، شنگال و اطراف آن و مشخصا در غرب شهر شنگال و ناحیه سنونی انتقال داده شدند.

یک مسئول دیگر در اربیل فاش کرد که یکی از مقرهای جدید پ.ک.ک در کوهستان شنگال، بیمارستان میدانی برای درمان مجروحان درگیری با ترکیه شده است.

وی گفت تحرکات اخیر پ.ک.ک در شنگال، این منطقه را به قندیلی دیگر تبدیل می کند (اشاره به کوهستان قندیل هم مرز ترکیه و ایران که پناهگاه اصلی عناصر پ.ک.ک است.)

از طرفی دیگر «محما خلیل»، فرماندار شهر شنگال در گفت وگویی تلفنی با العربی الجدید گفت این اطلاعات متاسفانه موثق است و بغداد از آن خبر دارد.

وی گفت پ.ک.ک به حفر تونل ادامه می دهد و جغرافیای کوهستان شنگال و بسیاری از مناطق صعب العبور منطقه را تغییر داده تا آن را به پناهگاه امن و جدید برای خود تبدیل کند.

خلیل اشاره کرد که یکی از طرح های استراتژیک حزب کارگران کردستان، ماندن طولانی مدت در این منطقه است و با وجود اینکه دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان، توافق عادی سازی اوضاع در شنگال امضا کرده اند اما هیچ تاثیری نداشته است.

«ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان نیز به العربی الجدید گفت پ ک ک برای تصرف شنگال برنامه ریزی می کند و تونل های جدیدی حفر کرده که برخی از آنها امکان ورود خودرو و زندگی دارند.

به گفته وی آنها قصد دارند کوهستان شنگال، منطقه کانونی جدیدی برای آنها باشد چرا که شنگال ابعاد ژئوپلتیک بسیار مهمی دارد و در نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد و یک منطقه مرتفع و دارای استحکام طبیعی است.

«بیستون رسول»، کارشناس مسائل کردها نیز گام جدید عناصر پ.ک.ک را نتیجه طبیعی ناکامی در اجرای توافق شنگال دانست و گفت صدها نفر از عناصر پ.ک.ک در شنگال هستند و قصد خروج از آن را ندارند.

وی منافع اقتصادی گسترده از طریق قاچاق نفت، محصولات کشاورزی و ثروت های حیوانی و غیره علاوه بر منافع امنیتی و اقتصادی را عامل ماندن عناصر پ ک ک در این منطقه که راه ارتباطی بین سوریه، ترکیه، عراق و ایران است، عنوان کرد.

گفتنی است اخیرا سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق گفته بود اوضاع در شنگال تحت کنترل است که این اظهارات با واکنش مقامات کردستان مواجه شد که در پاسخ به او گفتند وضعیت میدانی کاملا با آنچه سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک بیان می کند، متفاوت است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین