۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پشتیبانی‌ها از پیشمرگان سفیدپوش مهاباد

پشتیبانی‌ها از پیشمرگان سفیدپوش مهاباد

  • ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۳۲۳ بازدید
  • ۰

 با شیوع بیماری کووید – ۱۹ و تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا، مهابادی‌ها ضمن انتخاب عنوان «پیشمرگان سفیدپوش» برای این مدافعان سلامت، به شیوه های مختلف به یاری آنان شتافتند.

این روزها و با شیوع بیماری کووید – ۱۹ در بیشتر مناطق جهان، بیماران زیادی با این ویروس ناشناخته دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما در کنار این بیماران، پزشکان و پرستارانی هم هستند که با تمام وجود هم از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند و هم خود را برای در امان ماندن از این بیماری به چالش می‌کشند.

در گوشه و کنار کشورمان هر روز خبرهایی از ابتلای پرسنل و کادر بیمارستانی به کرونا و حتی مرگ این عزیزان به دلیل ابتلا به این بیماری در رسانه‌ها منتشر می‌شود و از این رو شهروندان مهابادی‌ عنوان «پیشمرگان سفیدپوش» را برای این مدافعان سلامت جامعه انتخاب کرده‌اند، عنوانی که شاید متفاوت‌تر از سایر مناطق دنیا باشد.

واژه «پیشمرگ» که از ۲ واژه «پیش» و «مرگ» ترکیب شده است در ادبیات کُردی به کسانی گفته می‌شود که به صورت آگاهانه در راهی قدم می‌گذارند که احتمال دارد به مرگ منجر شود یا به افرادی گفته می‌شود که با قربانی کردن خود از مرگ سایر مردم جلوگیری می‌کنند.

همدلی و همراهی مردم مهاباد با مدافعان سلامت تنها در نامگذاری عنوان «پیشمرگان سفیدپوش» خلاصه نشده و مردم این شهرستان در این مدت هرچه در توان داشتند برای همراهی و همگامی با پزشکان و پرستاران دریغ نکردند

این همدلی و همراهی مردم مهاباد با مدافعان سلامت تنها در نامگذاری عنوان «پیشمرگان سفیدپوش» خلاصه نشده است و مردم این شهرستان در این مدت هرچه در توان داشتند برای همراهی و همگامی با پزشکان و پرستاران در مقابله با شیوع کرونا به کار گرفته‌اند.

دیدار و دلجویی روحانیون از پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی(ره)، حضور گروه سرود ارتش در بیمارستان و ادای احترام نظامی به پزشکان و پرستاران، راه‌اندازی نخستین بیمارستان موقت خیرساز با ۷۲ تخت فعال، جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات بیمارستانی و تهیه بسته‌های معیشتی توسط خیران و راه‌اندازی مرکز دوخت البسه بیمارستانی رایگان و اهدای دسته گل توسط اهالی روستای «حاجی‌خوش» این شهرستان به بهورزان شاغل در خانه بهداشت این روستا گوشه‌ای از همدلی و همگامی مردم مهاباد در این ایام کرونایی است.

ادای احترام نظامی به پرستاران و پزشکان مهاباد

جمعی از فرماندهان و درجه‌داران تیپ ۳۶۴ شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد طی روزهای اخیر و به پاس تلاش پزشکان و پرستاران خط مقدم جنگ علیه کرونا، از مجموعه کادر درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان قدردانی کردند.

نیروهای ارتشی در مهاباد با اهدای گل و اجرای موزیک از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کادر درمانی به ویژه پزشکان و پرستاران درگیر با بیماری کرونا قدردانی کردند و گفته مسوول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مهاباد این آیین موجب روحیه‌بخشی به کادر درمانی این شهرستان شد.

وی با بیان اینکه مهاباد جزء شهرهایی است که کمترین مرگ و میر ناشی از کرونا را در استان داشته، تاکید کرد: اینکه همه شهروندان و مسوولان قدردان زحمت‌های نیروهای خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند برای  این پیشمرگان سفیدپوش لذت‌بخش بوده و انگیزه آنان را در مقابله با این بیماری دوچندان کرده است.

مدتی قبل نیز جمعی از روحانیان مهاباد با حضور در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر از تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا قدردانی کرده بودند.

دوخت رایگان ۱۵ هزار دست لباس و محافظ برای بیمارستان 

عضو هیات امنای بازار مهاباد گفت: با کمک خیّران این شهرستان تاکنون ۱۵ هزار دست لباس موسوم به گان جراحی و سرهم زیبدار و محافظ دست برای بیمارستان امام خمینی (ره) به صورت رایگان دوخته شده است.

هیرو معروف‌پور اظهار داشت: اعضای هیات امنای بازار مهاباد با همکاری ۱۷ خیاط ماهر این شهرستان که به علت شیوع کرونا محل کار خود را تعطیل کرده بودند، فعالیت خود را در زمینه دوخت البسه بیمارستانی در این کارگاه شروع کردند و در این مدت ۶ هزار دست گان جراحی، ۲ هزار دست سرهم زیبدار و هفت هزار کاور محافظ دست دوختند.

خیاطان داوطلب تاکنون ۶ هزار دست گان جراحی، ۲ هزار دست سرهم زیبدار و هفت هزار کاور محافظ دست برای پرسنل بیمارستان دوختندوی افزود: برای تهیه این مقدار البسه بیمارستانی تاکنون ۷۰۰ میلیون ریال توسط خیّران هزینه شده و دوزندگانی که در این طرح مشارکت داشتند، هیچ حق الزحمه‌ای دریافت نکرده‌اند.

این عضو هیات امنای بازار مهاباد گفت: برای انتخاب دوزندگان نیز فراخوانی داده شد که بیش از ۲۰۰ خیاط زن و مرد برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کردند و از بین آنان ۱۷ خیاط چیره‌دست و ماهر انتخاب شدند.

معروف‌پور افزود: این کارگاه که دارای ۲۰۰ متر مربع مساحت است در طول ۳۵ روز گذشته در ۲ نوبت صبح و عصر فعال بوده و پیش‌بینی می‌شود یک هفته دیگر نیز به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد.

وی با اشاره به فعالیت جهادگرانه خیاطان در این کارگاه اظهار داشت: این افراد در طول فعالیت خود در طول این مدت توانستند بخش‌های زیادی از نیاز پرسنل بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان را تامین کنند و اینگونه با پرستاران و پزشکان در نبرد مقابله با بیماری کرونا مشارکت داشته باشند.

راه‌اندازی بیمارستان موقت مهاباد 

بیمارستان ۷۲ تختخوابی موقت مهاباد به عنوان نخستین بیمارستان استان که با همکاری با همت خیران و کمک‌های مردمی تجهیز و راه‌اندازی شد و با حضور استاندار آذربایجان‌غربی اخیرا به بهره‌برداری رسید؛ به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد این بیمارستان ۷۲ تختخوابی با همت و تلاش خیّران و هزینه ۲۰ میلیارد ریالی در محل سالن ۲ هزار نفری مهاباد راه‌اندازی شده‌ است.

امید بهزاد افزود: این بیمارستان که تجهیزات کامل بیمارستانی برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا را داراست، پس از تجهیز و تکمیل تحویل شبکه بهداشت و درمان مهاباد شده و هم‌اکنون برای مراقبت از بیماران بهبودیافته کرونا استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: چند روز پیش هم برای نخستین‌بار بیمارستان موقت خیران این شهرستان با پذیرش هشت بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ و اسقرار تیم پزشکی و پرستاری مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: این بیماران جزو مبتلایان به کرونا هستند که یک هفته در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد بستری بودند و پس از بهبودی نسبی، برای گذراندن دوران نقاهت به بیمارستان موقت این شهرستان انتقال داده شدند.

وی با بیان اینکه بیماران بهبودیافته کرونا تا مدتی قابلیت انتقال ویروس به سایر افراد را دارند، افزود: این افراد به مدت ۲ هفته در بیمارستان موقت مرحله دوم درمان خود را پشت سر می‌گذارند و پس از کسب سلامت و بهبودی کامل به آغوش خانواده باز می‌گردند.

روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ نوع اقلام بهداشتی توسط کادر درمانی در بخش ویژه بیماران مبتلا به کرونا بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان مصرف می‌شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ نوع اقلام بهداشتی توسط کادر درمانی در بخش ویژه بیماران مبتلا به کرونا بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان مصرف می‌شود.

«بهزاد» ادامه داد: روزانه در بخش بیماران کرونا بیمارستان مهاباد ۱۴۷ دست لباس سرهم، ۳۳۸ ماسک ان ۹۵، ۶۴۲ ماسک جراحی، سه هزار و ۳۴۲ دستکش، ۳۱۶ روپوش کفش، ۳۴۴ آستین پوش، ۱۰۰ عدد عینک، ۱۴۷ عدد شیلد، ۴۳۵ کلاه ایمنی و ۳۴۸ گان جراحی در سه شیفت توسط کادر درمانی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مقدار کالای مصرفی حداقل اقلام مورد نیاز خدمت در بخش ایزوله بیمارستان است، اضافه کرد: اقلام پزشکی به دلیل محدودیت تنها به پزشکان، کادر درمانی و بیماران مبتلا کرونا تعلق می‌گیرد که با ویروس کرونا در ارتباط هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به اینکه اقلام بهداشتی جزء کالاهای مصرفی است، تاکید کرد: برای حفظ جان و جلوگیری از انتقال ویروس به کادر درمانی نیاز است این موارد باید روزانه به موقع تهیه و در اختیار بیمارستان قرار گیرد.

راه‌ندازی کارگاه تولید محلول آب ژاول 

جمعی از خیران مهابادی در این ایام کرونایی در اقدامی خودجوش با راه‌اندازی کارگاه تولید محلول آب ژاول و توزیع آن در مناطق مختلف این شهر به صورت رایگان خانواده‌ها را برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی مقابله با کرونا تشویق کردند.

کارگاه تولید محلول آب ژاول مهاباد به صورت شبانه‌روزی از اسفند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و به طور میانگین در شبانه‌روز بیش از پنج هزار لیتر آب ژاول را تولید می‌کند

مسوول کارگاه تولید محلول آب ژاول مهاباد گفت: این کارگاه به صورت شبانه‌روزی از اسفند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و به طور میانگین در شبانه‌روز بیش از پنج هزار لیتر آب ژاول را تولید می‌کند.

بهمن تدین افزود: محلول آب ژاول تولید شده در این کارگاه توسط داوطلبان در مناطق مختلف شهر توزیع شده و اطلاعات مورد نیاز برای چگونگی استفاده از این محلول در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ نفر داوطلب در بخش‌های تولید و توزیع این کارگاه به صورت داوطلبانه در سه شیفت کار مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تولید این مواد ضد عفونی تا شکست کرونا ادامه دارد، گفت: آب ژاول برای گندزدایی، سفیدکردن و بوزدایی به کار می‌رود و خاصیت ضدعفونی‌کننده آن به دلیل کلر محلول در آن است.

توزیع بسته‌های معیشتی در مهاباد

در این روزهای سخت که برخی مشاغل تعطیل شده و خانواده‌های زیادی درآمد روزانه خود را از دست دادند، خیران از وضعیت این خانواده‌ها نیز غافل نشدند و در این مدت هزاران بسته معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند توزیع کردند.

امام جمعه مهاباد گفت: با گسترش بیماری کرونا و تعطیلی بازار، تعداد زیادی از خیران این شهرستان برای تامین بسته‌های معیشتی و توزیع آنها بین خانواده‌های نیازمند اعلام آمادگی کردند که در همین راستا یکی از خیران گمنام این شهرستان هزینه سه هزار بسته معیشتی را متقبل شد.

ماموستا ملاعبدالسلام امامی افزود: این بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند از جمله کارگران فصلی، دستفروشان، خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌توان مالی هم‌اکنون در حال توزیع است.

وی افزود: برای نخستین بار در این شهرستان با همکاری ستاد همیاری، بانک اطلاعات خانواده‌های نیازمند تشکیل و در حال تکمیل شدن است تا توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند به صورت عادلانه انجام شود.

امام جمعه مهاباد گفت: در این مدت تعدادی از خیران این شهرستان نیز بدون اعلام و به صورت ناشناس کمک‌های مادی و بسته‌های معیشتی را در بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنند.

تعطیلی داوطلبانه تاناکورا و بازارچه‌های خرید در مهاباد

مغازه‌داران و کسبه شاغل در تاناکورا و بازارچه‌های خرید در مهاباد برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا طی جلسه‌ای با مسوولان این شهرستان که در ۱۷ اسفند سال گذشته برگزار شد، به صورت داوطلبانه مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

فرماندار مهاباد گفت: بازاریان و کسبه این شهرستان همواره در شرایط سخت با مردم و مسوولان همگام بوده‌اند و اقدام داوطلبانه آنان برای تعطیلی بازار نقش مهمی از کاهش میزان مسافران و رفت و آمد مردم در داخل شهر دارد.

ایرج شجاعی افزود: برای کاهش فشارهای اقتصادی بر بازاریان و کسبه، هماهنگی‌ لازم با دادستان مهاباد و مسوولان بانک‌ها صورت گرفته تا بدهی بازاریانی که به صورت چک‌ باشد تا اردیبهشت ماه  ۱۳۹۹ برگشت داده نشود و احکام قضایی آن نیز اجرا نشود.

وی با اشاره به کمپین «دریافت نکردن اجاره‌بها» در مهاباد نیز گفت: این پویش در این شهرستان نیز تقویت شده و بسیاری از مالکان مغازه‌های بازار به صورت خودجوش از دریافت اجاره ماه‌های اسفند سال قبل و فروردین امسال صرف‌نظر کردند.

وی افزود: مردم این شهرستان متفاوت‌تر از سایر شهرستان‌های همجوار در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مشارکت داشتند و در این ایام بیش از ۱۶ هزار باب مغازه در این شهر تعطیل و تمام خیابان‌های اصلی داخل شهر به مدت ۲۰ روز مسدود شده بود.

مهاباد ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و در سایه هماهنگی مناسب ستاد شهرستانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا، بیشتر اقشار مردمی و مسوولان این شهرستان با همگرایی در یک مسیر مشخص حرکت می‌کنند؛ تا جایی که مشارکت مالی خیران و اقدامات برجسته مسوولان این شهرستان در بسیاری از رسانه‌های استان بازتاب داشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین