۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پاسخ شدیداللحن آنکارا به بیانیه پنج کشور علیه ترکیه

پاسخ شدیداللحن آنکارا به بیانیه پنج کشور علیه ترکیه

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۳۰۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، به بیانیه مشترک پنج کشور مصر، یونان، قبرس جنوبی، فرانسه و امارات درباره نقش آنکارا در شرق دریای مدیترانه و لیبی واکنش نشان داد و این بیانیه را نمونه نفاق و دورویی توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکسوی گفت: این بیانیه مثال بارزی از نفاق  برخی کشورهاست که با سیاست‌های خود برای هرج و مرج و بی‌ثباتی منطقه‌ای تلاش می‌کنند. این کشورها هیچ مشکلی با این مسأله ندارند که آرزوهای ملت‌ها برای دستیابی به دموکراسی، قربانی دیکتاتورهای کودتاچی وحشی شود. اما زمانی که ترکیه نقشه‌های آنها را ناکام می‌گذارد،  هذیان‌گویی را آغاز می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه روز دوشنبه پنج کشور مصر، امارات متحده عربی، فرانسه، یونان و قبرس جنوبی که دخالت نظامی ترکیه در لیبی را محکوم کردند، گفت: درخواست کمک یونان و قبرس جنوبی از طرف‌های غیرمنطقه‌ای و غیرمرتبط با موضوع به جای گفت‌وگو با ترکیه و قبرس شمالی (ترک نشین)، بیانگر منطق استعماری و وابستگی آنهاست.

اکسوی گفت: یونان و قبرس جنوبی به جای گفت‌وگو با ترکیه و قبرس شمالی از کشورهای خارج از دریای مدیترانه کمک خواسته‌اند که هیچ ارتباطی به موضوع ندارند و این مسأله نشانگر منطق استعماری و وابستگی است. گامهایی که ترکیه برای حمایت از منافع مشروع و قانونی خود بر می‌دارد، منطبق بر حقوق بین‌الملل است که نمی‌توان به دلایل باطل و غیرقانونی آن را تغییر داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ادامه داد که این مسأله درباره مصر نیز صادق است و قاهره به جای حمایت از منافع ملت خود، حقوق آن را نادیده می‌گیرد.  اما امارات هیچ ارتباطی با شرق مدیترانه ندارد و همکاری آن با کشورهای این حوزه در واقع صرفا برای خصومت با ترکیه است و کارنامه جنایتکارانه آن علیه ترکیه و لیبی برای همه روشن است.

آکسوی درباره دولت فرانسه نیز گفت: با توجه به ضربه سنگینی که به آرزوهای فرانسه مبنی بر تشکیل دولت کوچک تروریستی [کردی] در شمال سوریه از طریق عملیات ترکیه در این کشور وارد شد، این کشور نیز به ائتلاف شرارتی که علیه آنکارا تشکیل شده، پیوسته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه از همه کشورها خواست که با عقلانیت و منطبق بر قوانین بین‌الملل رفتار کنند زیرا صلح در منطقه از طریق تشکیل ائتلاف‌های شرارت محقق نمی‌شود بلکه از طریق همکاری و گفت‌وگوی حقیقی و صادقانه محقق می‌شود.

پنج کشور مذکور طی بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه بدون اشاره به حملات نیروهای خلیفه حفتر در لیبی، از طرف‌های درگیر در لیبی خواستند که به آتش‌بس پایبند باشند و ضمن محکوم کردن دخالت نظامی ترکیه در لیبی از آنکارا خواستند، اعزام نیرو از سوریه به این کشور را متوقف کند.

در این بیانیه همچنین فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ترکیه در دریای مدیترانه و در منطقه اقتصادی انحصاری برای اداره بخش جنوبی قبرس مورد انتقاد قرار گرفت و کشورهای مذکور این فعالیت‌ها را نقض قانون بین‌الملل اعلام کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *