۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • فرهنگستان
  • >
  • ویدئویی از یک هنجارشکنی مذهبی؛ لزوم ورود نهادهای امنیتی به موضوع

ویدئویی از یک هنجارشکنی مذهبی؛ لزوم ورود نهادهای امنیتی به موضوع

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۳۸۷ بازدید
  • ۰

حضور مذاهب و ادیان مختلف در کشورمان موضوعی غیرقابل انکار و مسئله‌ای ریشه‌ای و تاریخی می‌باشد، موضوعی که با  احترام به باورهای همدیگر، توانسته است قطعات چنین جورچینی را در کنار هم نگهدارد، هم‌نشینی که اگر با دهن‌کجی یکی از طرفین همراه شود، قطعا نتایج غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.

ایامی مذهبی مانند عاشورا، ایام فاطمیه، شهادت حضرت‌علی (ع) و دیگر ائمه، ریشه در باور، اعتقادات تاریخی و هویت شیعی اکثریت مردم کشورمان دارد، ایامی که با تکیه بر فطرت دینی مردم، در طول قرن‌ها بدون توجه به حاکمیت سیاسی توانسته است به حیات خود تداوم بخشد.

رقص گروهی چند جوان در شب شهادت حضرت‌علی‌(ع) موضوعی است که نباید به سهولت آن را نادیده گرفت، چرا که این اتفاق، خطر از گسست همنشینی مذهبی و دینی مردم ایران داشته و تکرار آن می‌تواند با واکنش طرفین و در نتیجه واگرایی بزرگی برای کشورمان باشد؛ فلذا ضروری است نهادهای امنیتی با ورود سریع به این مسئله، ضمن برخورد با هنجارشکنان بدون باورهای مذهبی متخلفین، از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنند.

این اتفاق درحالی است که برخی افراد (و شاید ظاهرا مذهبی) بدون درنظر گرفتن جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی مردم اورمیه، طبق معمول برای سرپوش گذاشتن به این رخداد تلاش دارند با به میان کشیدن موضوعات قومی، این مسئله را بخ قهقرا بکشانند و این درحالی است که باورهای مذهبی فراتر از قومیت، نژاد و زبان مطرح بوده و خودشیرینی رسانه‌ای به مفهوم نادیده گرفتن باورهای مذهبی مردم نیست.

لازم به ذکر است درخصوص برخورد با هنجارشکنان،  سردار مسعود خرم‌نیا، فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی، اعلام کرده است: این کلیپ به ناجا نیز ارسال شده و نیروهای انتظامی بررسی کرده که یک کلیپ تقریبا ۱۵ ثانیه است.

وی تصریح کرد: اما معلوم نیست این کلیپ متعلق به کدام زمان و مکان بوده و در حال بررسی است بنابراین زمانی که از بند اورمیه صحبت به میان می‌آید به طور دقیق آثار و نشانه‌ای از این مکان در آن دیده نشده است.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین زمان این کلیپ رقص چند پسر جوان نیز معلوم نیست که چه زمانی اتفاق افتاده و در حال بررسی موضوع هستیم.

سخن آخر اینکه، آذربایجان‌غربی و در راس آن شهرستان اورمیه که سالهاست علیرغم برخی ناملایمات، میزبانی برخی مذاهب و ادیان را پذیرا شده است، برای حفظ یکپارچگی و امنیت خود، نیازمند احترام متاقبل به باورهای همدیگر و در راس آن باورهای مذهبی و فرهنگی میزبان می‌باشد و لاغیر…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین