۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • همزمان با ظهور دوباره داعش، ق.س.د. ۸۰ داعشی را آزاد کرد

همزمان با ظهور دوباره داعش، ق.س.د. ۸۰ داعشی را آزاد کرد

  • ۴ فروردین ۱۳۹۹
  • ۳۶۴ بازدید
  • ۰

یورگن والدنر یک جوان انترناسیونالیست آلمانی بوده که مدتی به عضویت ی.پ.گ. – شاخه پ ک ک در سوریه – در آمده اما پس از مشاهده واقعیت‌ها از نزدیک، جدا شده و به کشورش برگشته است. او اکنون در یک مرکز مشاوره حقوقی کار می‌کند و به صورت آزادانه در حوزه حقوق بشر فعال است. یورگن در آخرین نوشته خود می‌نویسد:

همزمان با آزاد کردن ۸۰ عضو داعش توسط نیروی سوریه دموکراتیک (ق.س.د.) در روز ۲۱ مارس، ترس و گسترده و نارضایتی مردمی در شمال سوریه افزایش یافت. منابع موثق به ناظر حقوق بشر سوریه اطلاع داده‌اند نیروی سوریه دموکراتیک و “اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه” بیش از ۸۰ عضو داعش را آزاد کرده‌اند. این اعضا در طی جنگ نیروی سوریه دموکراتیک با داعش دستگیر شده بودند. طبق منابع ناظر حقوق بشر سوریه، همه این افراد سوری و اهل دیرالزور، حسکه و رقه هستند. شایان ذکر است بعضی از آنان دوران محکومیت خود را طی کرده اما بعضی هنوز تمام نکرده بودند. این اقدام با ترس و نارضایتی گسترده مردم مواجه شد و می‌گویند این افراد می‌توانند دوباره به صف داعش برگردند به ویژه این که اکنون داعش در مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک در حال ظهور است.

منابع ناظر حقوق بشر سوریه در آغاز امسال گزارش کرده بودند “اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه” و نیروی سوریه دموکراتیک با وساطت سران عشایر و بزرگان حسکه ده داعشی را آزاد کرده‌اند. این ده نفر قبلا به خاطر همکاری با داعش دستگیر شده بودند. این اقدام درست چند روز پس از آزاد شدن ۳۹ نفر داعشی اهل حسکه، رقه و دیرالزور بود که به واسطه بزرگان قبایل انجام شد. اتهام آنان نیز مشابه بود. آزاد کردن آن افراد بخشی از توافق دیدار “شورای سوریه دموکراتیک” و سران عشایر بود. این اقدامات خیلی عجیب است چون زمانی صورت می گیرد که طبق اسناد ناظر حقوق بشر سوریه خشونت داعش در حال ظهور است.

منابع موثق به ناظر حقوق بشر سوریه اطلاع داده‌اند یک جوان که گمان می‌رود عضو داعش است در روستای برشام از توابع دیرالزور با جسمی سخت یک عضو نیروی سوریه دموکراتیک را کشته است. یک عضو دیگر این نیرو به فرد مهاجم شلیک کرد و او را کشت. تعداد افراد بیشتری کشته شده اند. تعداد موارد مرتبط با خشونت داعش در چهار منطقه حسکه، رقه، دیرالزور و حلب و منبج تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک در شمال شرق حلب به ۴۶۶ نفر رسیده، از جمله جنگجویان، کارگران نفت، غیرنظامیان و مسئولان منطقه.

نیروی سوریه دموکراتیک کشته شدن ۱۵۱ غیرنظامی از جمله ۸ کودک و ۶ زن توسط هسته‌های مسلح داعش در حومه شرقی دیرالزور، حومه حسکه، شهر و حومه رقه، و منطقه منبج به صورت مستند ارائه کرده است. همچنین، ۳۰۹ جنگجوی نیروی سوریه دموکراتیک و رهبران محلی در همان مناطق کشته شده‌اند. چهار عضو ائتلاف بین‌المللی نیز کشته شده‌اند. ناظر حقوق بشر سوریه ده‌ها مورد زخمی شدن در این مناطق را نیز گزارش کرده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است چرا نیروی سوریه دموکراتیک زندانیان داعش را آزاد می‌کند در حالی که هنوز هسته‌های خاموش داعش در این مناطق تحت کنترل قرار نگرفته‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین