اگر ایالات متحده واقعاً در مقطعی از سوریه عقب‌نشینی کند، ممکن است باعث جدایی آنکارا و دمشق شود، به این دلیل که مشخص نیست چه اتفاقی برای اعضای داعش و خانواده‌های آنها که در بازداشت هستند، می‌افتد. در اردوگاه الهول حداقل ۵۳۰۰۰ نفر هستند. مشخص نیست که آیا حکومت اسد یا روسیه می‌توانند با موفقیت مدیریت اردوگاه را به دست بگیرند.

باتوجه‌به اینکه بسیاری از جنگجویان داعش در این اردوگاه‌ها ممکن است تمایل به انتقام گرفتن از کردهای سوریه داشته باشند، ترکیه و نیروهای نیابتی سوری آن ممکن است آنها را متحد بالقوه در این منطقه آشفته قلمداد کنند؛ بنابراین، حتی اگر دمشق با آنکارا علیه کردها تا زمانی عقب‌نشینی آمریکا همکاری کند، حفظ این همکاری بعد از خروج آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.

سکوت واشنگتن

پاسخ ایالات متحده به حملات هوایی ترکیه در شمال سوریه نسبتاً نرم بود و باعث ایجاد تردیدهای جدی در میان کردهای سوریه در مورد آینده مشارکت آنها با واشنگتن شد. اگرچه مقامات آمریکایی مخالفت شدید خود را با عملیات نظامی ترکیه در سوریه تکرار کرده‌اند، اما واکنش کلی دولت بایدن تا حد زیادی آرام بود. در ماه نوامبر، در اقدامی که یادآور عملیات سال ۲۰۱۹ ترکیه در شمال سوریه بود، ترکیه بار دیگر حمله هوایی نزدیک به نیروهای آمریکایی انجام داد و جان سربازان آمریکایی را به خطر انداخت. اما برخلاف دولت ترامپ که تحریم‌هایی را علیه مقامات ترکیه وضع کرد، بایدن راه دیگری را انتخاب کرده است.

چنین سکوتی ممکن است به اهمیت ترکیه به دلیل جنگ اوکراین نسبت داده شود. واشنگتن احتمالاً محاسبه کرده که مقامات ترکیه به دنبال یک جنگ لفظی با مقامات آمریکایی هستند، و ترجیح داده از بازی در زمین اردوغان اجتناب کند. اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه کاملاً قابل‌پیش‌بینی بود: مقامات ترکیه ایالات متحده را مسئول بمب‌گذاری میدان تقسیم اعلام کردند و تسلیت کاخ سفید را نپذیرفتند؛ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت که ابراز همدردی ایالات متحده مثل بازگشت قاتل به صحنه جرم است به این دلیل که حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) تابع سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا است.

گشایش روابط آنکارا و دمشق به یک همکاری سریع تبدیل نخواهد شد تا حضور ایالات متحده در سوریه را تهدید کند. اما نزدیکی اردوغان و اسد این پتانسیل را دارد که نقش پوتین را به‌عنوان بازی‌گردان سوریه تقویت کند. افزایش تنش بین ایالات متحده و روسیه، تلاش آمریکا برای اهداف بلند مدتش از جمله مقابله با داعش و تضعیف محور تهران – دمشق را پیچیده‌تر خواهد کرد.