۱۰ فروردین ۱۴۰۳

«مظلوم روس»، مامور اطلاعاتی روسیه در پ‌ک‌ک

  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۳۴۶ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، روزنامه «ترکیه» به نقل از منابع منطقه ایزدی سنجار در شمال عراق و نیروهای امنیتی عراق گزارش داد، یک تروریست پ‌ک‌ک ملقب به “مظلوم روس” که  در چلیابینسک روسیه متولد شده است، در اوایل دهه ۲۰۰۰ به عنوان مامور به استخدام سرویس امنیت فدرال این کشور درآمد و مدتی در گرجستان و ارمنستان کار کرد. این تروریست پ‌ک‌ک سپس در قره باغ آموزش دید.

فیاض عزیز، افسر سابق ارتش عراق از سنجار، گفت که سید حسن به عنوان رهبر منطقه ای پ.ک.ک نشان داده می‌شود، اما در واقع تمام قدرت در دست یک تروریست پ‌ک‌ک به نام “مظلوم روس” است. هویت واقعی و نام “مظلوم روس” مشخص نشده است.

منابع امنیتی عراق می گویند که مظلوم روس در تعدادی از حملات تروریستی در ترکیه، سوریه و عراق نقش داشته و توسط اطلاعات روسیه مورد حمایت قرار گرفته است.

همچنین، یک سند جعلی که نشان دهد “مظلوم روس” گویا ساکن سنجار بوده است تهیه شده تا از این طریق با وزیر دفاع، اطلاعات عراق و نخست وزیر مصطفی کاظمی به عنوان نماینده گروه شبه نظامی ایزدی‌ها در سنجار دیدارهایی ترتیب دهد.

این روزنامه مدعی است که مظلوم روس، که توسط سرویس امنیت فدرال روسیه به کار گرفته شده، اولین آموزش خود را در منطقه واردنیس ارمنستان (باسارکچر) انجام داد و سپس آموزش خود را در اردوگاه های تروریستی در قره باغ و کلبجر در زمان اشغال ادامه داد.

“مظلوم روس” یکی از رهبران گروه “عقاب‌های آغری” در پ‌ک‌ک است که عمدتا از شهروندان ارمنی و روسی تشکیل شده است و همچنین یکی از بنیانگذاران “گردان نوبر اوزانیان” متشکل از ارمنیان محلی و اعضای پ‌ک‌ک است.

این سرکرده روسی پ‌ک‌ک، در بسیاری از حملات تروریستی در مناطق حکاری، شیرناک، وان، بینگول، آغری در ترکیه، شمال سوریه و شمال عراق نقش فعالی داشته است.

وی در سال ۲۰۱۵ یکی از کسانی بود که با حدود ۶۰ تروریست ارمنی، روسی و صربی عضو پ.ک.ک در جنوب شرقی ترکیه موانع ایجاد کرد، در جاده ها خندق حفر کرد و به غیرنظامیان و نیروهای امنیتی حمله کرد.

یک عملیات هوایی در منطقه سنجار در سال ۲۰۱۸ علیه “مظلوم روس” که توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه از نزدیک تحت تعقیب بود، انجام شد. با این حال، اگرچه ۱۸ تروریست در حمله هوایی ترکیه کشته شدند، اما “مظلوم روس” با جراحات جدی جان سالم به در برد و به روستای “السکینیه” در سنجار منتقل شد و در ساختمان مدرسه ای قدیمی که پ‌ک‌ک از آن به عنوان بیمارستان استفاده می کرد، نگهداری شد.

بر اساس اطلاعاتی که میت به دست آورد، این تأسیسات نیز مورد اصابت قرار گرفت، اما “مظلوم روس” باز هم زنده ماند.

لازم به ذکر است که پس از آن حملات هوایی، تعدادی از منابع نوشتند که “مظلوم روس” کشته شده است. منابع همچنین وی را “کرد ایزدی تبعه ارمنستان” توصیف کردند.

لازم به ذکر است که ارمنستان در طول جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ در پاییز گذشته، شبه نظامیان پ‌ک‌ک را از شمال عراق و سوریه به قره باغ کشاند. این موضوع بعداً توسط خود اعضای پ‌ک‌ک تأیید شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *