۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مخالفت دولت اوباما با کمک نظامی مستقیم به کُردها

مخالفت دولت اوباما با کمک نظامی مستقیم به کُردها

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۳۱۸ بازدید
  • ۰

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت این کشور مخالف پیشنهاد جهموریخواهان کنگره برای ارسال کمک نظامی مستقیم به اقلیم کردستان است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ارائه لایحه بودجه نظامی آمریکا برای سال ۲۰۱۶ از سوی نماینده جمهوری‌خواه و پیشنهاد کمک نظامی مستقیم به کُردها و سنی‌های عراق گفت: دولت آمریکا بر همان سیاست پیشین خود مبنی بر انتقال سلاح از طریق دولت مرکزی عراق تأکید می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگاران افزود: سیاست دولت آمریکا روشن است. ما از عراق واحد حمایت می‌کنیم و همیشه گفته‌ایم  که عراق واحد قوی‌تر است و این برای ثبات منطقه بهتر است.

ماری هارف گفت سیاست ما نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است. انتقال تجهیزات و کمک نظامی  باید از طریق دولت مرکزی صورت بگیرد و این سیاست در راستای تلاش‌های ائتلاف (ضد داعش) است.

وی درباره لایحه پیشنهادی کمیته نیروهای مسلح کنگره که خواستار ارائه کمک نظامی مستقیم به کردها و سنی‌ها شده و آن‌ها را دارای کشور فرض کرده است، افزود: این طرح هنوز در مرحله اولیه است و ما با کنگره برای معتدل کردن ادبیات به‌کاررفته در این لایحه گفتگو می‌کنیم. به‌هرحال ارائه این لایحه بازتاب‌دهنده سیاست‌های دولت آمریکا نیست.

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد کرده است درمجموع ۷۱۵ میلیون دلار به عراق کمک نظامی شود. از این مقدار ۲۵ درصد آن یعنی ۱۷۸ میلیون دلار آن به‌طور مستقیم در اختیار نیروهای پیشمرگ، سنی و گارد ملی قرار گیرد  و ۷۵ درصد آن معادل ۵۳۷ میلیون دلار در اختیار دولت مرکزی عراق قرار داده شود.

در این لایحه برای نیروهای نظامی پیشمرگ و سنی و گارد ملی عنوان «کشور» در نظر گرفته‌شده است تا آمریکا بتواند به‌طور مستقیم کمک نظامی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

در این لایحه به بغداد هشدار داده‌شده اگر ظرف ۳ ماه پس از تصویب این لایحه، حمایت از نیروهای شیعی پایان نیابد،مشارکت سیاسی در دولت مرکزی تحقق پیدا نکند و گارد ملی عراق جنبه رسمی پیدا نکند، ۶۰ درصد کمک مستقیم نظامی آمریکا به بغداد یعنی ۴۲۹ میلیون دلار از ۵۳۷ میلیون دلار کمک آمریکا به نیروهای دولتی عراق هم مستقیماً در اختیار نیروهای پیشمرگ و سنی و گارد ملی قرار می‌گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین