۹ فروردین ۱۴۰۳

مجید طاهری وارد تهران شد

  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۴۱۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، مجید طاهری پزشک ایرانی مقیم آمریکا که به اتهام دور زدن تحریم های غیرقانونی آمریکا به مدت حدود ۱۶ ماه در بازداشت بود پس از مختومه اعلام شدن پرونده اش از سوی دادگاه آمریکا و پس از مبادله با مایکل وایت تبعه آمریکا که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود و پنجشنبه ۱۵ خرداد آزاد و به آمریکا بازگشت، بامداد امروز (دوشنبه) ۱۹ خرداد به تهران بازگشت و مورد استقبال حسین جابری انصاری معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانواده اش قرار گرفت.

طاهری پزشک ایرانی است که ۳۳ سال در آمریکا اقامت دارد و در فلوریدا مشغول به کار بوده است. دولت آمریکا او را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم و نزدیک به ۱۶ ماه در بازداشت بود که سرانجام با پیگیری‌های انجام شده، مدت بازداشتی وی به عنوان مجازات در نظر گرفته شد و این پرونده مختومه شد.

عصر پنجشبه ۱۵ خرداد دونالد ترامپ در توئیتی از آزادی مایکل وایت خبر داد و پس از آن فاکس نیوز در خبری اعلام کرد که وایت با مجید طاهری مبادله شده است.

پس از آن نیز محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و مایکل وایت به زودی به خانواده‌های خود می‌پیوندند. خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند. گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از ایالات متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.»

وزارت خارجه سوئیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مبادله زندانی میان طرف ایرانی و آمریکایی نقش‌آفرینی کرده است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پنجشنبه با اعلام خبر آزادی «مایکل ری وایت» تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود، گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

موسوی گفت: آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضاییه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود، حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد.

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سوئیس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی وایت و دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

یک روز بعد هم علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت که⁧ تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا ⁩، نتیجه ⁧ مذاکره ⁩ نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین روز یکشنبه در گفت‌وگویی عنوان کرد که تبادل اخیر زندانیان هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و مسئولیت مذاکره بر عهده سوئیس بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *