۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مجوز فروش قرآن و سایر کتب دینی به زبان کردی در ترکیه صادر شد

مجوز فروش قرآن و سایر کتب دینی به زبان کردی در ترکیه صادر شد

  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۴۲۲ بازدید
  • ۰

با تغییراتی که در قانون چاپ و نشر کتاب ترکیه به وجود آمده است مجوز چاپ و فروش این کتب دینی به زبان کردی اخذ شده و این کتاب ها به ویترین کتاب فروشی های ترکیه آمده اند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از Haber7، سال هاست که نویسندگان، مترجمین و دانشجویان علوم دینی کرد ترکیه قرآن کریم و بسیاری از کتب دینی را به زبان کردی ترجمه کرده اند که به دلیل منع قانونی، مجوز چاپ و فروش آنان صادر نشده بود. با تغییراتی که در قانون چاپ و نشر کتاب ترکیه به وجود آمده است مجوز چاپ و فروش این کتب دینی به زبان کردی اخذ شده و این کتاب ها به ویترین کتاب فروشی های ترکیه آمده اند.

پروفسور احمد آغیر آکجا، عضو هیئت علمی دانشگاه ماردین در این خصوص عنوان کرد: بسیاری از آثار مهم وجود دارند که در سال های گذشته به دلیل ممانعت های قانونی اجازه ترجمه به زبان کردی برای آنها صادر نشده است. در ترکیه دیگر دورانی که حتی به زبان کردی حرف زدن نیز ممنوع بود تمام شده است. با ورود دموکراسی و آزادی به ترکیه تمام موانع از سر راه برداشته خواهد شد. دیگر دانشگاهیان کرد با آزادی تمام خواهند توانست آثار دینی را به زبان کردی ترجمه کرده و در اختیار مردم بگذارند. مردمانمان کشور خواهند توانست هر کتاب دینی و غیره را به زبان خودشان مورد استفاده قرار دهند. این مسئله ما را بسیار خرسند کرده است.

وی در خصوص ترجمه قرآن کریم به زبان کردی گفت: آزادی به وجود آمده در قانون چاپ و نشر کتاب این امکان را به روحانیان کرد ترکیه داد که این اقدام مقدس و مهم را به انجام برسانند. در ۱۰ سال اخیر اقدامات برای ترجمه کتب دینی و آسمانی از جمله قرآن کریم آغاز شده است. در شهر موش دانشگاهیان کردی را می شناسم که کتاب بخاری را به نحو احسن به زبان کردی ترجمه کرده اند. این کار بزرگ و طاقت فرسا به دلیل وجود قوانین منع فروش کتاب های کردی نتوانسته بود به بازارها منتقل شود و مردم از این کار بزرگ محروم مانده اند. فرصت آن رسیده است که کتاب هایی امثال بخاری را برای اولین بار با متن کردی در بازارها مشاهده کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *