۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ظریف: سردشت نقطه اوج وحشیگری رژیم صدام بود/سیاست آمریکا جز خفت چیزی برایش به ارمغان نیاورده

ظریف: سردشت نقطه اوج وحشیگری رژیم صدام بود/سیاست آمریکا جز خفت چیزی برایش به ارمغان نیاورده

  • ۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز (شنبه) طی سخنانی در «کنگره ملی نفس‌های سوخته» عنوان کرد:  برای بنده سعادتی است که در سالروز بمباران شیمیایی سردشت در خدمت ایثارگران عزیز باشم.

وی با بیان اینکه ما در فاجعه سردشت دو جلوه از انسانیت و وحشیگری را همزمان می‌بینیم، اظهار داشت: انسانیت و قدرت ایثارگرانی که با مقاومت و تحمل رنج و درد بمباران شیمیایی هیچگاه از دایره انسانیت خارج نشدند و هیچگاه مقابله به مثل نکردند و این افتخار را برای جمهوری اسلامی همواره در تاریخ ثبت کردند که ما در مقابله با ظلم و در مقابله با وحشیگری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کنیم.

*ایران حتی برای بازدارندگی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده

وزیر خارجه بیان کرد: سازمان ملل متحد چندین بار بازرسی و بررسی کرد و هم نگرانی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از سلاح شیمیایی توسط عراق و هم ادعاهای عراقی‌ها را علیه ایران که از سلاح شیمیایی استفاده کرده را بررسی و بازرسی کرد و در همه این رسیدگی‌ها و بازرسی‌ها به این نتیجه متقن رسیدند که آن طرفی که از سلاحه شیمیایی استفاده کرده، رژیم صدام بوده است و جمهوری اسلامی حتی برای بازدارندگی هم از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

*سردشت اوج وحشیگری از سوی رژیم صدام بود

ظریف خاطرنشان کرد: این جلوه زیبا از سردشت و از تاریخ تجاوزات شیمیایی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران، هم علیه نظامیان سلحشور ما و هم مردم قهرمان ما است که سردشت نقطه اوج این وحشیگری از سوی رژیم صدام بود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اما سردشت همزمان نشانگر وحشیگری هم هست، وحشیگری که برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از هیچ مانعی و قانونی تبعیت نمی‌کند و هیچ محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و صرفا برای اینکه بتواند به اهداف خودش برسد از انواع روش‌های غیرانسانی استفاده می‌کند. سردشت شاید نقطه اوج این وحشیگری رژیم صدام در ایران بود و حلبچه هم نوع این وحشیگری در عراق بود.

وی یادآور شد: اما تنها موارد این رفتار غیرانسانی نبود. از سال ۱۳۶۳ رژیم عراق استفاده از سلاح شیمیایی را در جبهه‌ها شروع کرد و ایران نیز این واقعیت را به جامعه بین‌المللی و سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد، اما متاسفانه قدرتمندان که همه منافع خود را در حمایت از رژیم متجاوز می‌دیدند، سکوت کردند. خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه سازمان ملل که لااقل در آن زمان بویی از انسانیت برده بود، چندین هیأت بازرسی به ایران فرستاد و برای همه این هیأت‌ها با رفتن به جبهه‌ها و آزمایش شرایط محیطی و رفتن به بیمارستان‌ها برایشان ثابت شد که این رژیم عراق بوده که از سلاح‌ شیمیایی استفاده کرده است.

* اولین باری که شورای امنیت استفاده عراق از سلاح شیمیایی را محکوم کرد بعد از پایان جنگ بود

ظریف ادامه داد: این گزارش‌ها یکی پس از دیگری منتشر شد، اما هیچ گاه سازمان ملل که مسئولیت این کار را به شورای امنیت سپرده بود، اقدامی نکرد. شورای امنیت در قبال این وحشیگری و سایر اقدامات خلاف قانون رژیم صدام منجمله نابود کردن شهرها و بمباران مناطق غیرنظامی، هیچگاه اقدام به محکومیت متجاوز نکرد.

وی گفت: حتی بعد از اینکه دبیرکل سازمان ملل تجاوز عراق در جنگ ایران و عراق را در یک سند رسمی به جهانیان اعلام کرد، هنوز هم شورای امنیت که تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ و سلطه گر بود حاضر نشد تجاوز عراق را محکوم کند.

وزیر خارجه با بیان اینکه این واقعیت رفتار قدرت‌های سلطه گر در شورای امنیت است، افزود: اولین باری که شورای امنیت استفاده عراق از سلاح شیمیایی را محکوم کرد بعد از پایان جنگ ایران و عراق بود. البته الان سندهایش منتشر شده که آمریکایی‌ها تمام تلاششان را به کار بردند که بمباران حلبچه را به ایران نسبت دهند.

وی گفت: اسناد نشان می‌دهد که در زمان جنگ همین دولت کنونی و همین افرادی که در دولت کنونی آمریکا منصب داشتند و امروز ندارند، مثل آقای بولتون یک بار گفته بودند سلاح‌، سلاح است و انسان کشته می‌شود،  حالا چه شیمیایی باشد چه غیرشیمیایی. اینهایی که فریادشان را گوش فلک را کر کرده است. بعد سازمان سیا تلاش کرد واقعیات را بپوشاند که مردم جهان متوجه فاجعه‌ای که در حلبچه رخ داده، نشوند، ولی با دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در آن زمان و تلاش های مردم قربانی این جنایت ضد بشری بالاخره جهان متوجه شد چه فاجعه‌ای در حلبچه و قبل از آن چه فاجعه‌ای در سردشت اتفاق افتاده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این روز همواره به عنوان روز سربلندی مردم ایران و روز سرکوفتگی و ذلت کسانی که از کوچکترین آداب و اخلاق انسانی به دور هستند، ثبت خواهد شد. این روش کماکان هم ادامه دارد.

*امروز هم ادعا می‌کنند که موارد انسانی از تحریم‌ها جداست

ظریف اضافه کرد: امروز آمریکا از طریق تحریم‌های غیرانسانی مانع از ارسال داروهایی که برای قربانیان شیمیایی نیاز است، داروهایی که برای بقیه ایثارگران نیاز است و داروهایی که برای بیماران مختلف در کشور ما نیاز است، می‌شود. ادعا می‌کنند و همان وقت هم ادعا می‌کردند که نگران مقررات بین‌المللی هستند. امروز هم ادعا می‌کنند که موارد انسانی از تحریم‌ها جداست.

وی یادآور شد: اما همه ما شاهد بودیم که به خاطر محدودیت‌هایی که در تعاملات بانکی ایجاد کردند حتی برای مبارزه با کرونا، مبارزه با فاجعه اخیر پاندمیک جهانی که همه دنیا را گرفتار کرده چه مشکلاتی ایجاد شد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: این شرایط حتی به آمریکایی‌ها نشان داد که همه قدرت‌ها می‌توانند در برابر یک ویروس کوچک ناکارآمد باشند، به ویژه دولت آمریکا که ناکارآمدی خود را نشان داده، و بحمدالله جمهوری اسلامی با همکاری مردم و به لطف خدا علیرغم همه تحریم‌ها با این مشکل مواجهه کند، همانطور که توانست با سلاح شیمیایی عراق مقابله کند.

*دولت آمریکا مبانی بشری را نمی‌شناسد

ظریف بیان کرد: دولت آمریکا نه در سلاح شیمیایی، مبانی بشری را می‌شناخت و نه در تحریم‌ها مبانی بشری را می‌شناسد و نه در تروریسم اقتصادی خودش مبانی بشری را رعایت می‌کند و نه در تروریسم کور خودش و تروریسم بین و روشن خودش علیه مقاومت و مردم ایران و عراق و علیه سرداران مبارزه با تروریسم همانطور که در ترور سردار بزرگ ما شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و سایر همرزمان آنها مشاهده کردیم.

وی گفت: آنچه از رفتار آمریکا دیدیم یک واقعیت مستمر در تاریخ ۴۰ ساله بعد از انقلاب است. البته قبل از آن هم مردم ویتنام، فلسطین، مردم بومی آمریکا و منطقه این جنایت‌ها را لمس کرده بودند،  اما مردم ایران در جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی، تروریسم اقتصادی و تروریسم دولتی آمریکا واقعا شاهد این حرکت‌ها بودند. توانمندی و مقاومت و ایمان مردم ما را از این مراحل عبور داده است.

به گفته وزیر خارجه استفاده از سلاح شیمیایی جز سربلندی برای مردم ایران و جز خفت و خواری و محکومیت همیشگی برای عاملان این جنایت چیزی برجای نگذاشته است.

وی افزود: تحریم‌های امروز هم همین گونه خواهد بود. ترور سردار سلیمانی هم همین گونه خواهد بود.

*سیاست آمریکا جز خفت برای آمریکا به ارمغان نیاورده

ظریف گفت: سیاست آمریکا سیاستی است که جز خفت برای آمریکا چیزی به ارمغان نیاورده حتی امنیت برای آمریکا به ارمغان نیاورده است، اما مردم ما با مقاومت و ایستادگی تمامی این مراحل را پشت سر گذاشته‌اند و آزموده‌تر و قوی‌تر در این صحنه حضور پیدا کردند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ما هم به عنوان خادمان این مردم وظیفه داریم از رنج و فشار بر معیشت مردم بکاهیم که انشاءالله خدا توفیق دهد در این وظیفه مقدس، ناموفق نباشیم.

وی در پایان به همه رزمندگان، ایثارگران و برادران و خواهرانی که افتخار خدمت به ایثارگران در بنیاد شهید را دارند درود فرستاد و برای همه آنها آرزوی شادی و سربلندی کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *