۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • فرهنگستان
  • >
  • سوء استفاده گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک از روز زبان کردی

سوء استفاده گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک از روز زبان کردی

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۵۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : روز ۱۵ می هر سال برابر با ۲۵ اردیبهشت ماه، به عنوان روز زبان کُردی در برخی رسانه‌های وابسته به گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک و در فضای مجازی پیام‌های تبریک و یادبودهای جسته گریخته‌ای به چشم می‌خورد. این روز مصادف است با سالروز انتشار نخستین شماره از مجله هاوار که جلادت بدرخان سال ۱۹۳۲ در شام آن را انتشار داد. سال ۲۰۰۶ کنگره به اصطلاح ملی کردستان (KNK)  که تحت تسلط پ.ک.ک است، این مناسبت را یک طرفه به عنوان روز زبان کُردی نام نهاد. مشخص است که این تصمیم تک جانبه بدون هیچ مشورت و گفتگویی صورت گرفته است و لازم است که علت آن بررسی شود. چرا که سیاست پ.ک.ک برای بهرداری در عرصه سیاست است و همیشه از فرهنگ کردی استفاده می کند. اما اگر واقع بینانه تحلیل کنیم پ.ک.ک کارهایی مفیدی به زبان ترکی کرده است و در رشد و گسترش زبان ترکی و فرهنگ آن تلاشی مضاعف کرده است. زیرا هر چه قدر پ.ک.ک ادعا کند که از فرهنگ کردی دفاع می کند اما در عمل برعکس آن است. چرا که در سیتم فعلی پ ک ک زبان کردی جایگاهی ندارد، بلکه همه مکالمات و نامه ها و کتابها و نشریات و زبان اکثریت رسانه های انها به زبان ترکی است و سران پ ک ک علیرغم اینکه کرد هستند کردی بلد نیستند و رغبتی هم برای یادگیری زبان کردی ندارند و از همه بدتر عده ای زبان ترکی را زبان طبقه برتر می دانند و زبان کردی را زبانی محلی و عقب مانده قلمداد میکنند و این حقیقت و نحوه برخورد به زبان و فرهنگ کردی در پ ک ک کاملا نمایان است.
در واقع در می یابیم که پ ک ک و شاخه های آن برای فرهنگ کردی تلاش نمی کنند بلکه از هویت های کردی برای ادامه سیاست استفاده می کنند و خود شخص عبداله اوجالان نیز به کردی حرف نمی زند و حال اینکه همه اعضای خانواده اش کردی بلد هستند اما او ترکی حرف می زند. مشخص است که در سطح جامعه کردستان عده ای تنها برای ادامه دادن به بقائ خود از مقوله فرهنگی سو استفاده می کنند. اما نکته مهم اینجاست که آیا یک حزب یا گروهی سیاسی با هیأت و خط‌ مشی در اکسن ایدئولوژی خود و تأثیرگذاری محدود خود، مشروعیت و مقبولیت لازم را برای نام‌گذاری چنین روز مهمی دارد؟ آیا اساساً نام‌گذاری چنین روزی که یک مقوله‌ی فرهنگی و زبانی به شمار می‌آید و بُعد سیاسی آن به مراتب در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد جگونه از طرف عده ای مشخص می شود؟
بر این اساس اگر قرار بر این است که روزی به عنوان روز زبان کردی در تاریخ ثبت شود شایسته است پس از نظرخواهی از صاحبنظران حوزه فرهنگ، زبان و رسانه، و ایجاد اجماعی نسبی در این حوزه، توسط مرجعی مشروع و مقبول و به مناسبت رویدادی مؤثر و دارای فضل تقدم زمانی و تأثیرگذاری، این روز در تقویم رویدادهای فرهنگی و زبانی کردی به ثبت برسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *