۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روزهای سخت پ.ک.ک در سوریه

  • ۲۸ دی ۱۴۰۱
  • ۳۲۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : خبر‌ها حاکی از برنامه سفر هیئت نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) به دمشق است. بدران جیا، مسئول روابط خارجی اداره خودمختار کرد‌های سوریه از عقب‌نشینی نیرو‌های ترکیه از شمال سوریه به عنوان شرط دمشق برای انجام مذاکرات بین دو طرف استقبال کرده و گفته که اولویت کرد‌ها همین مسئله ارتقای مذاکرات سوری-سوری به عنوان بهترین مسیر به سمت راه‌حل سیاسی بحران سوریه است. سفر هیئت قسد و این سخنان مقام ارشد قسد نشان می‌دهد که کرد‌های سوریه در برابر گزینه مذاکره با دمشق و پیشنهاد‌های امریکا، اولی را انتخاب کرده‌اند، به خصوص اینکه روسیه طرف معتمد آن‌ها است و در خصوص مذاکرات بین دمشق و آنکارا نقش اصلی را به عهده دارد.
روشن است که امریکا برای تداوم حضور خود در سوریه و سرقت نفت این کشور، می‌خواهد وضعیت موجود را حفظ کند و برای این منظور است که سری جدید تسلیحات و مهمات را به پایگاه نظامی در شهر الشداد در جنوب حسکه فرستاده و گشت‌های مشترک با نیرو‌های قسد انجام می‌دهد. با این حال، گزینه سیاسی پیشنهادی از سوی واشنگتن نه تنها منافع قسد را تأمین نمی‌کند بلکه همچنان زمینه درگیری آن را با نیرو‌های ترکیه حفظ می‌کند. گزینه سیاسی واشنگتن به طور کلی آشتی قسد با آنکارا است؛ به ویژه اینکه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، سفری به واشنگتن خواهد داشت و واشنگتن به قسد قول داده که موضوع آشتی با آن‌ها را در مذاکرات با چاووش اوغلو مطرح کند. با این حال، مسئله آشتی بین آنکارا و قسد از دو جنبه غیرممکن به نظر می‌رسد؛ نخست اینکه اصولاً موضوع کرد‌ها از نظر آنکارا مشخص است که سال‌ها است از جنگ با کرد‌ها به عنوان ابزاری برای جلب رأی شهروندان ترک ملی‌گرا در نظر گرفته می‌شود و حالا نیز وضعیت به همین صورت است. کرد‌های سوریه حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع کرد‌ها در شمال سوریه را با توجه به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه می‌بینند و از این جهت، آشتی با آنکارا برای آن‌ها بی‌معنا است.
نکته دوم روابط بین کرد‌های سوریه به خصوص یگان‌های مدافع خلق با (پ. ک. ک) است. شکی نیست که دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به واسطه گرایش ملی‌گرایانه اش هرگونه آشتی با کرد‌های سوریه را نه تنها منوط به خلع سلاح یگان‌های مدافع خلق خواهد کرد بلکه اصولاً خواهان قطع رابطه قسد با پ. ک. ک خواهد شد. هر دو گزینه برای قسد غیر قابل قبول است. یگان‌های مدافع خلق تاکنون بازوی نظامی قسد بوده که در طول مبارزه با داعش از کوبانی گرفته تا رقه در خط مقدم جنگ بوده و حالا نیز تکیه‌گاه اصلی قسد در برابر تهاجم نظامی ترکیه است. در مورد پ. ک. ک نیز قسد نمی‌تواند حتی برای آشتی با آنکارا روابط خود را با آن قطع کند، زیرا گذشته از سال‌ها رابطه نزدیک، پ. ک. ک نفوذ قابل توجهی در هر دو بخش سیاسی و نظامی کرد‌های سوریه دارد و جدایی بین این دو غیرممکن است. بنابراین، پیشنهاد واشنگتن به قسد نه تنها منافع قسد را تأمین نمی‌کند بلکه می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای فروپاشی آن باشد و این بیشتر به نفع ترکیه است تا قسد. گزینه دمشق از این رو مورد توجه قرار گرفته که به نظر می‌رسد میانجیگری‌های روسیه بین دمشق و آنکارا نتیجه اولیه را به دنبال داشته و بنابر گزارش نشریه امریکایی کردل؛ «مسکو قصد دارد در صورت تحقق آشتی سوریه و ترکیه زمینه‌ای فراهم کند تا کرد‌های سوریه همچنان بتوانند کنترل بر مناطق شمال شرق سوریه را حفظ کنند.»‌گفته می‌شود که نقشه راه روسیه برای رسیدن به این هدف طرحی است که قبلاً در مقیاسی کوچک‌تر در منطقه کردنشین شیخ مقصود حلب اجرا شد و زمینه را برای همکاری امنیتی و نظامی بین کرد‌ها و دمشق در آن منطقه فراهم کرد. روسیه با اجرای این طرح از سویی کنترل مناطق کردنشین در شرق فرات را تضمین می‌کند و از سوی دیگر فرایندی را برای ادغام نیرو‌های تحت رهبری کرد‌ها در ارتش سوریه فراهم خواهد کرد. باید گفت که در مقایسه پیشنهاد امریکا، این طرح منافع کرد‌های سوریه را تأمین می‌کند بدون اینکه لزوماً به معنای جدایی آن‌ها از پ. ک. ک باشد و به نظر می‌رسد که همین موضوع باعث عزیمت هیئت قسد به دمشق شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *