۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رعایت پروتکل‌های بهداشتی حلقه مفقوده مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی

رعایت پروتکل‌های بهداشتی حلقه مفقوده مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی

  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۲۱۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمنبی تاوان آخرین روزهای بهمن سال گذشته بود که نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران ثبت شد و کل کشور به تلاطم جلوگیری از شیوع این بیماری افتاد؛ استان‌های مختلف تدابیر لازم را برای جلوگیری از ورود بیماران مبتلا یا ناقل به بیماری کرونا به کار بستند و تست‌هایی غربالگری و تب‌سنجی در نقاط مختلف کشور پا گرفت و روز به روز بر تعداد آنها افزوده شد.

با گزارش‌های سخنگوی وزارت بهداشت، روزانه بر تعداد استان‌های درگیر با ویروس کرونا افزوده ‌شد تا  اینکه در روز هشتم اسفند، نخستین بیمار مبتلا در آذربایجان‌غربی مورد شناسایی قرار گرفت و این استان نیز جزء استان‌های درگیر به حساب آمد.

پس از گذشت روزهای نخست، مدیریت مناسبی بر روی بیماری کرونا در آذربایجان غربی صورت گرفت و تا حدود ۲ ماه پس از آغاز شیوع آن این مدیریت باعث شد تا میزان ابتلا بر مدار تثبیت شده ای حرکت کند.

آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند و فعالیت بخش های مختلف اقتصادی با توجه به نیاز اقتصادی جامعه و اهتمام ویژه دولت برای جلوگیری از زیان بیشتر واحدهای مختلف صنفی و صنعتی، رویکرد برای مقابله با بیماری کرونا تغییر کرد و سعی بر آن شد تا با همکاری مردم، روند ابتلا کنترل شود.

اما در این میان، بخش قابل توجهی از شهروندان پروتکل های بهداشتی را مورد توجه قرار ندادند و بدون توجه به تاکیدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص استفاده از اقلام پیشگیرانه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در جامعه حضور یافتند که نتیجه آن افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان در آذربایجان غربی بود؛ امری که در آخرین نشست ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا مورد انتقاد استاندار و رییس این ستاد در استان قرار گرفت.

استاندار آذربایجان‌غربی در این نشست با تاکید بر توجه فرمانداران و فرماندهی انتظامی استان بر رعایت دستورهای بهداشتی و مصوبات استانی در اماکن پرتردد گفت: اماکنی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تعطیل می‌شود زیرا کرونا تمام نشده و درصورتی که دستورات بهداشتی رعایت نشود، بار دیگر اوج می‌گیرد.

محمدمهدی شهریاری اظهار داشت: باید به این امر توجه شود که کار مقابله سخت‌تر از روزهای نخست بوده و باید آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: عبور از بحران کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پرهیز از تجمع و اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است.

وی تاکید کرد: نباید مردم فکر کنند که کار کرونا تمام شده زیرا هنوز راه سختی پیش رو داریم و عادی انگاری کرونا توسط بخشی از مردم و مسوولان به شیوع بیشتر بیماری و اعمال مجدد محدودیت‌ها منجر می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرای کامل فاصله‌گذاری اجتماعی شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در استان هستیم.

شهریاری بیان کرد: متاسفانه بی توجهی برخی مسوولان به دستورات بهداشتی عواقب خطرناکتری در قیاس با بی‌توجهی مردم به دنبال دارد و مسوولان نسبت به اجرای دقیق مصوبات و دستورات بهداشتی در خط مقدم هستند و هیچ کوتاهی در این مورد قابل قبول نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طی حدود یک هفته گذشته، مبتلایان به بیماری کرونا در این استان افزایش قابل توجهی داشته و زنگ خطر پیک دوم کرونا در استان به صدا درآمده است.

جواد آقازاده افزود: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، تحلیل متخصصان از افزایش شیوع بیماری در آذربایجان غربی حکایت دارد و در صورت بی توجهی مردم به رعایت موارد بهداشتی، امکان شیوع دوباره وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی با تصمیم ستاد کرونا و همچنین عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی توانسته ایم شیوع را کنترل و آمادگی خود را برای شرایط بحرانی حفظ کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در خرداد امسال تعداد آزمایش‌های مربوط به کرونا در این استان افزایش یافته تا زمینه جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری فراهم شود.

آقا زاده ادامه داد: طی ماه جاری روزانه به طور متوسط ۴۷۱ تست کرونا در آذربایجان غربی انجام می شود و در برخی روزها این رقم از ۵۰۰ تست نیز فراتر رفته است.

وی همچنین روز گذشته(دوشنبه)با انتشار پستی اینستاگرامی از افتتاح یکی از مراکز تجاری شهر ارومیه، از حضور مردم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم انتقاد کرد و آن را زمینه ساز افزایش بی رویه تعداد مبتلایان دانست که البته واکنش های همراستای مردمی را نیز در پی داشت.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر، شهرستان با وضعیت سفید در این استان نداریم و مردم باید همواره رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشند.

علی‌احمد آقاپور افزود: تا تثبیت وضعیت مناسب در همه شهرستان‌های آذربایجان غربی فاصله داریم.

وی بیان کرد: جنگ ویروس کرونا، جنگی پارتیزانی است که در صورت بی توجهی به رفتار این ویروس، شاهد بازگشت مشکلات مربوط به افزایش جهشی بیماری خواهیم بود و نمی‌توان تا بهبود کامل وضعیت استان و کشور موجب عادی سازی فعالیت‌ها در جامعه شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی توسط تمامی افراد جامعه و اقشار مختلف در همه شهرستان‌ها همچنان نیاز است و نباید تصور کنیم که وضعیت عادی شده است.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در استان مربوط به سرپایی‌هاست، ادامه داد: روند بیماریابی در این استان با سرعت ادامه دارد و در راستای کنترل این بیماری، موارد سرپایی بسیار زیادی مورد آزمایش قرار می‌گیرد به طوری که در برخی روزها ۱۰ درصد حجم نمونه های کشوری به این استان اختصاص داشت.

با این اوصاف انتظار می رود تا مردم همراهی بیشتری در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند تا با بدتر شدن وضعیت بیماری کرونا، دوباره مقررات سختگیرانه تر در خصوص تردد یا شروع به کار فعالیت های اقتصادی در استان اعمال نشود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین